Danskerne har testet klimamærkning: Her er fire centrale nedslag

Danskerne foretrækker klart én bestemt model for det kommende klimamærke, viser en undersøgelse af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Effekten af en mærkning kan dog være begrænset. Få overblik over de fire mest centrale resultater. 

De danske forbrugere får snart hjælp ved køledisken til at handle mere klimavenligt. Ifølge en undersøgelse foretrækker de især én bestemt mærkningsmodel.
De danske forbrugere får snart hjælp ved køledisken til at handle mere klimavenligt. Ifølge en undersøgelse foretrækker de især én bestemt mærkningsmodel.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Danskerne får snart et klimamærke på fødevarer, og skal de selv vælge, ser de gerne, at mærket bliver udformet efter en skalamodel.

Det er et af flere centrale resultater fra en online adfærdstest, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet for klimamærkets arbejdsgruppe.

Knap 1.400 forbrugere har gennemført undersøgelsen, der har haft til formål at blive klogere på, hvilken form for klimamærke, der bedst hjælper danskerne med at handle mere klimavenligt.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00