Vi har så svært ved at tale om ulighed i uddannelse og om social arv, at vi ikke tør prioritere indsatsen med understøttende undervisning derhen, hvor den vil skabe størst forandring. Og vi handler så langsomt, at nye generationer ender i køen uden job og uddannelse.
Efter mere end tre års ventetid byder 2024 forhåbentlig på en iværksætterstrategi. Den kan passende følges op af en innovationsstrategi. Og så kan vi håbe, at året kan give et nybrud for koblingen mellem støtte og regulering, når det gælder grønne løsninger og klimateknologi, skriver Rolf Kjærgaard.
Når Reformkommissionen foreslår obligatoriske sprogtest af alle børn, vidner det om en kommission af økonomer, der mangler fagligt blik for det relationsarbejde, der er afgørende for børns udvikling, skriver Anja Marschall.
Sat på spidsen kan man sige, at debatten om mistrivsel bidrager til at gøre et stort antal unge til afvigere fra det ’normale’, skriver Noemi Katznelson.
Toggle ads