DI: Rejseholdet har glemt naturfagene

EFTERSYN: Der er ikke nok fokus på naturfagene i rejseholdets eftersyn af folkeskolen, hvilket kan få katastrofale konsekvenser, advarer Dansk Industri. Formanden for rejseholdet er uenig.
Formanden for rejseholdet, Jørgen Søndergaard, afviser kritikken fra DI. Der tages højde for det naturfaglige i en ny udskoling.
Formanden for rejseholdet, Jørgen Søndergaard, afviser kritikken fra DI. Der tages højde for det naturfaglige i en ny udskoling.Foto: Ole Bo Jensen /SFI
Kristian Aaskov Nielsen

Jeg synes ikke, det er helt rigtigt. Vi anbefaler en udskoling, som skal tage udgangspunkt i nogle linjer. Her har vi i høj grad også tænkt på, at der skal være linjer, som appellerer til de elever, som har interesse i naturfag.

Jørgen Søndergaard
Formand, skolernes rejsehold
Fakta

DI's manglende anbefalinger fra rejseholdet
1. Hvad skal skolerne gøre for at sikre kvalificerende naturfagsundervisning.
2. Hvordan skal det sikres, at lærerne har de rette linjefag.
3. Hvordan sikres det, at flere lærere har en naturfaglig baggrund.
4. Hvordan får vi hævet timetallene i naturfagene.
5. Hvordan tænkes naturfag sammen med andre fag - eksempelvis idræt og samfundsfag.


Kilde: Casper Venbjerg Hansen

Rejseholdet har glemt naturfagene i sit ellers omfattende arbejde. Sådan lyder kritikken fra Dansk Industri af det eftersyn, som blev fremlagt sidste fredag på Ørestads Gymnasium.

"Vi synes ikke, der er nok fokus på naturfagsområdet i rejseholdets arbejde. De har sat et fokus på læsning, hvilket er forståeligt nok. Men udfordringerne på naturfagsområdet er så konkrete - og på sigt så katastrofale - at der skal handles her og nu," siger Casper Venbjerg Hansen, uddannelsespolitisk konsulent i DI.

Casper Venbjerg understreger, at rejseholdet generelt har gjort et grundigt arbejde, men mener, at eftersynet har glemt naturfagene og de udfordringer, som er gemt bag, at folkeskolen er meget humanistisk indstillet.

Kan koste jobs
De katastrofale udfordringer, som Casper Venbjerg peger på, er de arbejdspladser, som Danmark går glip af ved ikke at satse naturfagligt i folkeskolen. Ikke bare på sigt, men allerede nu.

"De virksomheder, vi repræsenterer, efterspørger i stigende grad kandidater med naturfaglig baggrund, men det bliver sværere og sværere at rekruttere dem i Danmark. Derfor vender flere hovedet mod Asien for at kunne tiltrække naturfaglige kandidater," siger Casper Venbjerg Hansen.

Folkeskolens humanistiske indgang giver sig også til udtryk i de vejledende timetal. Generelt er der cirka dobbelt så mange timer i de humanistiske fag som i naturfag som matematik, fysik og kemi, naturfag med videre.

Søndergaard: Linjer overbygning skal have naturfags-appel
Formand for rejseholdet Jørgen Søndergaard forklarer, at man bevidst ikke er gået ind i diskussionen om at anbefale bestemte timetal til bestemte fag.

"Det er dødens spiral, fordi der i forvejen er en stor trængsel af alt muligt, der skal presses ned i folkeskolen. Vi mener, at man skal give skolerne ansvar til at lave ordentlig undervisning. Derfor handler det mere om, hvad målene skal være for elevernes naturfagskompetencer," siger Jørgen Søndergaard.

Han synes ikke, at DI har ret i sin kritik.

"Jeg synes ikke, det er helt rigtigt. Vi anbefaler en udskoling, som skal tage udgangspunkt i nogle linjer. Her har vi i høj grad også tænkt på, at der skal være linjer, som appellerer til de elever, som har interesse i naturfag både på det praktiske og teoretiske plan," siger Jørgen Søndergaard.

Han peger på, at der ligges på til en generelt revision af fag og mål i skolen, hvor erhvervslivet i høj grad også inddrages. 

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00