Opdelte ministerier blokerer bedre læreruddannelse

OPDELING: Alle videregående uddannelser burde være under samme ministerium, mener S, for der er problemer for vidensdelingen. Undervisningsministeren lover at kæmpe for flere globaliseringsmidler til uddannelsesforskning.
Foto: Colourbox.com
Marie Dissing Sandahl

Det er et arbejde, som i høj grad påhviler mig. I min lovgivning er det formuleret sådan, at der er krav om, professionshøjskolerne skal samarbejde med universiteterne, men det er ikke formuleret på samme vis i universitetslovgivningen, og det kan det måske heller ikke. Derfor er det vigtigt, at videnskabsministeren og jeg samarbejder yderligere.

Tina Nedergaard (V)
Undervisningsminister

En bedre folkeskole kræver bedre lærere. Og bedre lærere kræver mere forskning på professionshøjskolerne - og meget gerne af den anvendelsesorienterede slags. Det er en af rejseholdets konklusioner, men også en efterlysning fra flere aktører på årets Sorø-møde.

Selvom der er flere samarbejder mellem universiteter og professionshøjskoler i gang, så er der stadig barrierer, mener uddannelsesordfører Christine Antorini (S). Og ifølge hende er opdelingen af de videregående uddannelser mellem to ministerier især en hæmsko.

"Alle videregående uddannelser skal ligge samme sted, så der ingen politiske barrierer er for at skabe glidende overgange mellem professionshøjskoler, forskning og universiteter. Hvis de ligger et sted, så har man løst halvdelen af alle de problemer, vi oplever i dag," siger hun og tilføjer, at en tilsvarende opdeling ikke er at finde andre steder i verden.

0:000:00