Debat

67 forskere i opråb: Kandidatreform vil skade Danmarks internationale omdømme

Vores kandidatuddannelser i Danmark nyder i dag høj international anerkendelse, men det vil den foreslåede kandidatreform kunne forandre dramatisk, skriver 67 forskere fra Københavns Universitet.

Regeringen med uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) i spidsen præsenterede i marts et udspil til en ny kandidatreform. Men de har ikke overvejet konsekvenserne i tilstrækkelig grad, skriver 67 forskere.
Regeringen med uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) i spidsen præsenterede i marts et udspil til en ny kandidatreform. Men de har ikke overvejet konsekvenserne i tilstrækkelig grad, skriver 67 forskere.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Viden er Danmarks vigtigste råstof" er et slogan, som statsminister Mette Frederiksen (S) og mange andre har brugt flittigt det seneste årti. Vi er enige, og vi mener, at dette råstof smedes i forskningserfaringens smeltedigel.

Derfor er vi også bekymrede for, at politikerne ikke i tilstrækkelig grad har overvejet, hvordan den foreslåede plan for nedskæringer på kandidatuddannelserne dramatisk vil ændre universitetslandskabet.

Mange har allerede tilkendegivet deres uenighed med de foreslåede reformer, og vi opfordrer derfor indtrængende politikerne til at indlede en grundig dialog, inden denne reform vedtages.

Vi er bekymrede for, at politikerne ikke i tilstrækkelig grad har overvejet, hvordan de foreslåede reformer dramatisk vil ændre universitetslandskabet, og vi opfordrer dem derfor indtrængende til at indlede en grundig dialog, inden denne reform vedtages.

De studerende muligheden for at opnå mange af de færdigheder, der er efterspurgt og værdsat på arbejdsmarkedet.  

Albin Sandelin, Amelie Stein m.fl.
Se alle indlæggets afsendere i indlæggets faktaboks

Studerende mister afgørende viden
Vi er forskere på Biologisk Institut på Københavns Universitet og er ansvarlige for uddannelsen af vores kandidatstuderende.

Det grundlæggende fundament af færdigheder, der opnås gennem en toårig kandidatgrad — kritisk tænkning, problemløsning, kreativitet, teamwork, vedholdenhed — går langt ud over det specifikke projekt. Færdighederne er afgørende for de studerendes fremtidige karriere og for det bidrag, de vil kunne yde til det danske samfund og den danske økonomi.

Gennem forskning får de studerende mulighed for at udnytte deres årelange teoretiske uddannelse til at skabe ny viden, der kan forbedre samfundet og fremme vores forståelse af naturen. En sådan meningsfuld uddannelse kan ikke gennemføres på de tre måneder, som reformen lægger op til.

Det tager tid for de studerende at udvikle hypoteser, udføre pilotforsøg, indsamle og analysere deres data og skrive en selvstændig rapport, der præcist redegør for, hvad de har gjort, hvad de har fundet, og hvad disse resultater betyder.

De foreslåede nedskæringer vil betyde, at de studerendes erfaringer i stedet bliver begrænset til teoretisk kursusarbejde eller til at blive en lille brik i et igangværende projekt. Dermed mister de studerende muligheden for at opnå mange af de færdigheder, der er efterspurgt og værdsat på arbejdsmarkedet.

Afsendere

Alle afsendere er ansat ved Biologisk Fakultet ved Københavns Universitet:

  • Albin Sandelin, professor
  • Amelie Stein, associate professor
  • Anders Løbner-Olesen, professor
  • Anders Garm Associate, professor
  • Anders Michelsen, professor
  • Bent Vismann, associate professor
  • Birthe B. Kragelund, professor
  • Cornelis Grimmelikhuijzen, professor
  • David Nash, associate professor
  • Dean Jacobsen, associate professor
  • Ditte Andersen, associate professor
  • Eleazar Rodriguez, assistant professor
  • Elodie Mandel-Briefer, associate professor
  • Flemming Ekelund, associate professor
  • Genevieve Thon, associate professor
  • Gert Dandanell, associate professor
  • Hans Henrik Bruun, associate professor
  • Hans Redlef Siegismund, associate professor
  • Henriette Pilegaard, professor
  • Jacob B. Hansen, associate professor
  • Jakob G Knudsen, assistant professor
  • Jakob Winther, professor
  • Jes Søe Pedersen, associate professor
  • Jonas Stenløkke Madsen, assistant professor
  • Jonathan Shik, associate professor
  • Josefin Stiller, assistant professor
  • Julien Colombani, associate professor
  • Kaare Teilum, professor
  • Kaj Sand Jensen, professor
  • Karen Skriver, professor
  • Karsten Kristiansen, professor
  • Kathrin Rousk, associate professor
  • Katrine Worsaae, associate professor
  • Kenneth Veland Halberg, associate professor
  • Kirsten Seestern Christoffersen, professor
  • Kresten Lindorff-Larsen, professor
  • Lars Båstrup-Spohr, assistant professor
  • Lars Ellgaard, professor
  • Lasse Riemann, professor
  • Lotte Bang Pedersen, professor
  • Martin Berchtold, professor
  • Martin Willemoës, associate professor
  • Mathias Middelboe, professor
  • Mette Burmølle, associate professor
  • Michael A. Sørensen, associate professor
  • Michael Kühl, professor
  • Michael Lisby, professor
  • Michael Poulsen, professor
  • Mirna Perez-Moreno, associate professor
  • Morten Petersen, professor
  • Nadja Møbjerg, associate professor
  • Niels Daugbjerg, associate professor
  • Niels Kroer, professor
  • Niels-Ulrik Frigaard, associate professor
  • Olaf Nielsen, professor
  • Ole Pedersen, professor
  • Per Amstrup Pedersen, professor
  • Per Juel Hansen, professor
  • Rasmus Hartmann-Petersen, professor
  • Riikka Rinnan, professor
  • Robin Andersson, associate professor
  • Sine Lo Svenningsen, associate professor
  • Søren Tvorup Christensen, professor
  • Stine Helene Falsig Pedersen, professor
  • Vibe Østergaard, associate professor
  • Xu Peng, professor
  • Yong Zhang, assistant professor

Forringet international anseelse
Vores kandidatuddannelser er højt anset internationalt og betragtes som et fremragende eksempel på, hvad et samfund kan opnå, når det værdsætter og støtter akademisk frihed.

De foreslåede forkortelser af uddannelserne vil forringe de danske kandidaters internationale anseelse og mindske de danske universiteters internationale omdømme.

Forkortelserne vil også betyde logistiske barrierer for danske studerende, der ønsker at studere i udlandet, fordi de skaber uoverensstemmelse mellem akademiske grader i forskellige lande.

Denne reducerede fleksibilitet, kombineret med de skærpede konsekvenser af selv korte fraværsperioder, der er en del af reformen, vil sandsynligvis øge den allerede høje grad af psykologisk mistrivsel blandt de studerende.

Læs også

Forkortelser risikerer at give bagslag
Vi mener, at det ikke er muligt at forudsige, præcist hvilke specifikke erhvervskompetencer der vil være mest efterspurgte om fem til ti år.

De nuværende rammer for kandidatuddannelsen er ideelle til at imødekomme denne manglende forudsigelighed, fordi forskning lærer de studerende evigt gyldige færdigheder, som giver dem en fordel på ethvert arbejdsmarked. Det er disse færdigheder, der skaber de kvalificerede ansøgere, som det danske arbejdsmarked har brug for og efterspørger.

Endelig er den forskningsbaserede kandidatuddannelse en unik mulighed for social, kulturel, og økonomisk mobilitet til gavn ikke blot for de unge mennesker selv, men for hele samfundet.

Vi beder indtrængende ministeren og regeringen om at genoverveje implementeringen af reformerne og dermed beskytte vores mulighed for at uddanne den næste generation af tænkere, innovatorer og problemløsere, som kan bidrage til udviklingen af det danske samfund.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Henrik Bruun

Lektor, Biologisk Institut, Københavns Universitet
cand.scient, ph.d.

Kaj Sand-Jensen

Professor, vandløbsøkologi, Københavns Universitet
cand.scient.

Michael Kühl

Professor, Biologisk Institut, Københavns Universitet
cand.scient. i biologi (Aarhus Uni. 1988), ph.d. i mikrobiologi (Aarhus Uni. 1992)

0:000:00