Debat

Dansk IT: Det er tid til en digital omstilling af uddannelsessystemet

REPLIK: Virksomhederne har brug for medarbejdere, der har styr på både it og forretning. Derfor skal vi styrke de digitale kompetencer på de videregående uddannelser i bred forstand – og ikke kun på it-uddannelserne, skriver Mille Østerlund fra Dansk IT.

Traditionelle uddannelser skal i stigende grad tænke det digitale ind i deres kernefagligheder, skriver Mille Østerlund fra Dansk IT. Her ses Københavns Universitets juridiske fakultet.
Traditionelle uddannelser skal i stigende grad tænke det digitale ind i deres kernefagligheder, skriver Mille Østerlund fra Dansk IT. Her ses Københavns Universitets juridiske fakultet.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mille Østerlund
Formand, Dansk IT's udvalg for digitale kompetencer

Dansk Erhvervs uddannelses- og forskningspolitiske chef, Mads Eriksen, var 11. juni i Altinget ude at slå et slag for flere it-studiepladser med afsæt i særligt to begrundelser: At det digitale jobmarked er i vækst, og at der er brug for digitale integratorer ude i virksomhederne.

Integratorerne er dem, der forstår både it og forretning, og er dem, der kan sikre den digitale omstilling ude i virksomhederne. Jeg er enig med Dansk Erhverv i behovet for flere studerende på it-uddannelserne, men man bør også tænke videre og større.

Hvis der er en lære af de seneste måneder, er det, at vi alle er afhængige af at have digitale kompetencer. Vaccineforskere skal kunne mestre avancerede computationelle metoder, der tillader dem at bearbejde stadigt flere data.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Den almindelige kontormedarbejder skal kunne jonglere med flere kommunikations- og samarbejdsplatforme. Underviseren skal mestre digital didaktik for at brænde igennem til elever og studerende i fjernundervisningssituationer.

Behovet for digitale kompetencer er til stede og indlejret i alle fagligheder. Derfor er tiden nu den rette til at tage debatten om, hvordan vi får de digitale kompetencer ind i de eksisterende fagligheder som en tilgang, tænkning og metode, der styrker fagligheden.

Det er ikke kun gode kodehoveder, der er brug for. Integratorerne mangler – de medarbejdere, der kan sikre den digitale omstilling ude i virksomhederne.

Mille Østerlund
Dansk IT

Teknologiforståelsesfaget i folkeskolen er en god start, men der er også behov for at styrke de videregående uddannelser digitalt, så vi får uddannet de integratorer, som virksomhederne har brug for.

Stor efterspørgsel på digitale kompetencer
En gennemgang af landets jobopslag fra analysefirmaet Damvad viser, at mens arbejdsmarkedet generelt er gået i sort, stiger efterspørgslen efter digitale specialister fortsat.

Men det er ikke kun gode kodehoveder, der er brug for. Integratorerne mangler – de medarbejdere, der kan sikre den digitale omstilling ude i virksomhederne.

Ifølge en udgivelse af HBS for Digital Dogme er det en stillingskategori, der vokser endnu hurtigere end digitale specialister. Faktisk var 18 procent af jobopslagene i 2019 målrettet digitale integratorer.

På bagkanten af krisen vil vores nuværende masseeksperiment føre til nye digitale ydelser. De virksomheder, som har været bedst til at omstille sig til at have et solidt digitalt alternativ, vil stå styrket, når Danmark så småt åbner igen.

Vi skal derfor sikre, at vores uddannelsessystem kan levere de digitale kompetencer, som arbejdsmarkedet efterspørger. Der skal være pladser nok til de ivrige unge, der ønsker at være skabere af den digitale omstilling, og de øvrige uddannelser skal fortsat og i stigende grad tænke det digitale ind i deres forskellige kernefagligheder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Eriksen

Uddannelses- og forskningspolitisk chef, Dansk Erhverv
cand.scient.adm. (RUC 2008)

Mille Østerlund

Director, cybersecurity, EY, formand for Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer
cand.scient.pol (Københavns Uni. 1999)

0:000:00