Debat

De studerende: Ligestilling på uddannelserne kommer ikke af sig selv

DEBAT: Uligheder i studentermassen og på pensumlisterne skal bekæmpes. Men forandringerne kommer ikke af sig selv, og politiske tiltag til at nedbryde barriererne er vigtige, mener de studerende.

Grundlæggende skal vi interessere os for kønsskævheden i vores uddannelsessystem, fordi det handler om at skabe et frit og lige uddannelsessystem, skriver Johan Hedegaard Jørgensen.
Grundlæggende skal vi interessere os for kønsskævheden i vores uddannelsessystem, fordi det handler om at skabe et frit og lige uddannelsessystem, skriver Johan Hedegaard Jørgensen.Foto: DSF
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Johan Hedegaard Jørgensen
Formand, Danske Studerendes Fællesråd

Vi har et kønsskævt uddannelsessystem.

Det er velkendt for de fleste, at mange uddannelser har et kønsskævt optag - flere kvinder søger ind på pædagog- og sygeplejeuddannelsen, mens mænd dominerer inden for mange ingeniør- og IT-uddannelser.

Faktisk er der en skæv kønsbalance på knap halvdelen af alle videregående uddannelser.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Skævheder starter tidligt
Men kønsskævheden i vores uddannelsessystem hverken starter eller stopper dér.

Den starter langt tidligere end ved optaget til de videregående uddannelser, nemlig helt tilbage i vuggestuer og børnehaver, hvor kønsnormer præger børn og unges senere uddannelsesvalg.

Det går ud over vores uddannelseskvalitet, når kvinders, og andre minoriteters, perspektiver ikke kommer frem i forskningen.

Johan Hedegaard Jørgensen
Formand, Danske Studerendes Fællesråd

Og kønsskævheden stopper heller ikke ved optaget - den gør sig i høj grad også gældende inde på de enkelte uddannelser i form af blandt andet et kønsskævt pensum og en skæv kønsbalance blandt vores undervisere og forskere.

Og som om det ikke var nok, så reproduceres den skæve kønsbalance på vores videregående uddannelser i et kønsopdelt arbejdsmarked, når vi dimitterer.

Uddannelser former samfundet
Hvorfor er det et problem? Fordi det går ud over både uddannelseskvaliteten og studiemiljøet.

Det er ikke nødvendigvis et problem i sig selv, at et flertal af mænd tager en teknisk uddannelse, men det er et problem, hvis det går ud over uddannelsens kvalitet, at der er en overvægt af mandlige forskere, og det er et problem, hvis de få kvinder på uddannelsen bliver mødt med fordomme og nedsættende sprog.

Grundlæggende skal vi interessere os for kønsskævheden i vores uddannelsessystem, fordi det handler om at skabe et frit og lige uddannelsessystem. Og fordi uddannelsessystemet ikke er afkoblet fra resten af samfundet, men tværtimod i høj grad former samfundet.

Kønsligestilling på vores uddannelser handler derfor både om at give alle uanset køn mulighed for at udleve deres potentiale, men også om at skabe større bevidsthed om de kønsnormer og barrierer, der er dominerende i samfundet. 

Uligheder i pensum
Der er med andre ord god grund til også at fokusere på køn på de uddannelser, hvor der ikke er åbenlyse problemer med en kønsskæv studentermasse. For uligheden kan også ofte findes i pensum, som ofte er domineret af døde, hvide mænd.

Læs også

Dette kan der være gode forklaringer på, da kønsskævheden i uddannelsessystemet som nævnt fortsætter ind i forskningsverdenen, hvor kvinder historisk set har været, og stadig er, underrepræsenterede og derfor sjældent vil være at finde på pensumlister over ”obligatoriske klassikere”.

Selv hvis de bedste og mest relevante tekster udelukkende er skrevet af mænd, bør man dog som underviser som minimum opfordre sine studerende til at reflektere over årsagerne hertil - og gøre en indsats for at inkludere tekster af flere køn i pensum.

Flere kvinder skal have en forskerkarriere
Og mens vi reflekterer over, hvordan det mon kan være, at størstedelen af vores pensum er skrevet af mænd, bør der arbejdes for, at flere kvinder vælger en forskerkarriere.

Når Danmark ifølge UFM er det nordiske land med den mindste andel af kvinder på professorniveau og ligger under gennemsnittet for EU-28-lande, handler det om strukturelle forhold - ikke individuelle valg.

Og det går ud over vores uddannelseskvalitet, når kvinders, og andre minoriteters, perspektiver ikke kommer frem i forskningen - og dermed i forskningsbaseringen af vores uddannelser.

Vi får ganske enkelt bedre uddannelser, når flere perspektiver bliver inddraget i den forskning, der danner grundlag for vores uddannelser.

Og når vi som studerende møder dygtige forskere og undervisere af forskellige køn, som vi kan spejle os i, er det med til at nedbryde fasttømrede opfattelser af køn.

Nedbryd barrierer
Derfor er politiske tiltag, der nedbryder barrierer, vigtige. Det gælder for eksempel tiltag som Inge Lehmann-programmet, der er med til at sikre flere bevillinger til talentfulde kvindelige forskere.

For ligestilling kommer ikke af sig selv, heller ikke i vores uddannelsessystem.

Det starter med, at man anerkender problemerne og reflekterer over, hvad kønsskævheder har af konsekvenser for uddannelse, forskning, studiemiljø og arbejdsmiljø overalt i vores uddannelsessystem.

Når vi er reflekterende omkring kønsperspektiver i pensum, undervisning, ansættelser og forskningsbevillinger, kan vi systematisk begynde at nedbryde barrierer i vores uddannelsessystem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johan Hedegaard Jørgensen

Fhv. formand, Danske Studerendes Fællesråd, fhv. formand, Studenterrådet, Roskilde Universitet
Internationale Studier, Roskilde Universitet

0:000:00