Debatten om fagligheden i gymnasiet tager til

BAGGRUND: Fagligheden på gymnasierne skal strammes op, og derfor er der brug for et opgør med de uambitiøse studieretninger, lød meldingen tidligere på ugen fra Danske Erhvervsskoler - Lederne. Det har sat gang i en debat om fagligheden på de gymnasiale ungdomsuddannelser. De borgerlige ser gerne, at flere tager matematik på B-niveau.
Foto: colourbox.com
Per Bang Thomsen

Hvor er det dog befriende, at der endelig er en ansvarlig for et gymnasium, der siger det, der skal siges.

Steen Hansen
Centerchef for UU-Nord
Bør man forbyde de såkaldte ABC-studieretninger på gymnasierne, hvis man for alvor skal hæve det faglige niveau blandt landets kommende studenter?

Og skal alle studieretninger som minimum bestå af tre studieretningsfag på enten AAB- eller ABB-niveau, hvis de unge skal gøre sig nogle forhåbninger om at læse en videregående uddannelse, efter studenterhuen er kommet i hus?

Det er spørgsmålene, som har skabt debat i uddannelsesverden, efter Danske Erhvervsskoler - Lederne tidligere på ugen argumenterede for at sløjfe ABC-retningen på de gymnasiale ungdomsuddannelser.

Som det er i dag, skal der være tre studieretningsfag i en studieretning - enten AAA, AAB, AAC, ABB eller ABC. Det er dog op til de enkelte gymnasier selv at beslutte, hvilke studieretninger de vil udbyde, og alle elever skal som minimum have fire fag på A-niveau og tre fag på B-niveau for at få deres studenterhue. Så jo færre A- og B-fag eleverne har i deres studieretninger, des mere skal de supplere op via de valgfag, gymnasierne udbyder, for at leve op til de faglige krav.

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00