Debat

Lektor: Kære rektorer, forstå venligst, at 30 års konkurrencestatstænkning er slut

DEBAT: Markedet har tabt til menneskene og sammenhængskraften. Det må Birgitte Vedersø og Hanne Leth Andersen forstå og droppe en gennemdigitalisering af hele uddannelsessystemet i konkurrenceevnens navn, skriver gymnasielektor. 

Med Stefan Hermanns ord kan man sige, at de pædagogisk-konservative og de politisk-administrative så at sige har byttet plads. Det er en slående udvikling, skriver Jan Maintz. 
Med Stefan Hermanns ord kan man sige, at de pædagogisk-konservative og de politisk-administrative så at sige har byttet plads. Det er en slående udvikling, skriver Jan Maintz. Foto: Privat
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det sjove og triste ved Uddannelsesdanmark er, at de gamle poler i stedet for sammensmeltning på et højere niveau nu blot er vendt på hovedet:

Mens danske uddannelsespolitikere – der fra midten af 1990'erne til midt-2010'erne var reform-, BNP- og konkurrencestatsforhippede – nu er blevet dannelses-, mindre digitaliserings- og traditionel faglighedivrige, er nogle ledere i uddannelsesverdenen – der engang var dannelses- og traditionel faglighedivrige – blevet de reform-, BNP- og konkurrencestatsforhippede.

Med Stefan Hermanns ord kan man sige, at de pædagogisk-konservative og de politisk-administrative så at sige har byttet plads. Det er en slående udvikling.

I et indlæg i Altinget blæser to af Uddannelsesdanmarks magtfulde ledere, Hanne Leth Andersen (rektor og formand for Danske Universiteters uddannelsespolitiske udvalg) og Birgitte Vedersø (rektor og formand for Danmarks gymnasierektorer), således til kamp for, at endnu flere "digitale kompetencer" og teknologiforståelse skal ind i alle gymnasiets fag:

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

"Hvert eneste led i det danske uddannelsessystem skal for alvor op i gear", skriver de, og nok er der ord om kritisk tænkning, men vi skal kun få linjer ned i artiklen, før det også handler om "et arbejdsmarked i forandring" og "hvad betyder det for Danmark, at andre lande producerer kandidater med digitale kompetencer i langt højere grad, end vi gør? Kan Danmark nå at lukke hullet til udbrydergruppen og komme med i front?"

Hvilken metaforik. Danmarks uddannelsessystem er et cykelhold i konkurrence med andre landes cykelhold. Uddannelse er en sportskamp, der skal vindes.

Nu skal den sociale sammenhængskraft, klimaet, mindre ulighed, demokratiet og reelt oplevet livskvalitet sættes over globalisering, marked, forbrug og konkurrencestatstænkning.

Jan Maintz
Gymnasielektor

Det handler ikke om demokrati, eksistens eller (international) social sammenhængskraft. Og de glemmer, at gymnasiet allerede med reformen i 2016 blev overhældt med krav om "digitale kompetencer".

Et råb fra verden af i går
Rektorerne lever således i en verden, der er døende. De lever i den gamle nationernes økonomiske kamp – den kamp, som Bill Clinton symbolsk indledte med sin tiltrædelsestale i januar 1993:

"Det er en ny tid. Den kolde krig er ovre. Vi går nu over i nationernes konkurrence, hvor vi konkurrerer nation mod nation på vores evne til innovation og teknologisk udvikling".

Det var nyliberalismens tid: 40 år med en tyrkertro på det globaliserede markeds primat som en nødvendig logik, der skulle være styrende helt ind i samfundets børn (og som slog igennem i dansk uddannelsespolitik fra midten af 90'erne) – den æra, som i dag er døende.

Som folkelige oprør mod økonomiske og politiske eliter i Vesten har sat en stopper for. Som afgør parlamentsvalg. Alt det, som selv Joe Biden – en af det gamle regimes mænd – nu også har forstået. Og som der i for eksempel Danmarks parlament også er en klar erkendelse af. Ikke mindst Socialdemokratiets succes bygger på den erkendelse:

Nu skal den sociale sammenhængskraft, klimaet, mindre ulighed, demokratiet og reelt oplevet livskvalitet sættes over globalisering, marked, forbrug og konkurrencestatstænkning.

Men nogle rektorer befinder sig åbenbart stadig i nyliberalismens æra. De tror stadig på markedet og den internationale konkurrence som uddannelsessystemets moralske ramme. I modsætning til den politisk-administrative elite, der indtil for få år siden indtog den markedsforhippede position.

Læs også

Politisk kamp mod kompetencetænkningen
Nu vil et flertal i Folketinget med Kristian Jensen (V) i spidsen søsætte et lærerseminarium med fokus på dannelse og mere traditionel pædagogik og dybdefaglighed. Og de etablerede seminarier indrømmer den fejlagtige udvikling, som de har gerådet i.

Hele kompetence- og målstyringen af folkeskolen er på kraftig retur. De borgerlige partier har i en årrække råbt på en tilbagevenden til dannelse og dyb faglighed.

Jacob Mark (SF) har gjort det samme og overtog for et par år siden tidligere undervisningsminister Merete Riisagers (LA) motto om at blive til nogen og ikke blot noget.

Vores nuværende undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil (S), blæste forrige år til kamp mod den hovedløse digitalisering af klasserummet og vil have bøgerne op af bogkældrene.

Ved gymnasiereformen i 2016 skød en række af Folketingets partier med ikke mindst Henrik Dahl (LA) og Merete Riisager i spidsen Venstres meget instrumentelle og markedsforhippede udspil til en gymnasiereform ned og fik sat dannelse på programmet i stedet. Bemærk, at selv Danmarks dengang mest liberalistiske parti satte menneskene over markedet.

Jeg har tidligere kritiseret en række gymnasierektorer for at opfatte digitaliseringen af gymnasiet som nødvendig og helt uproblematisk.

Denne gang er budskabet dette: Et vist fokus på teknologiforståelse (som vi allerede ser) skal da til. Men endnu mere digitalisering og konkurrencestatstænkning hældt udover folke- og gymnasieskolens rum, fag og virke – det må være slut.

Nu bør det igen handle om ro, dyb faglighed, demokrati, livsduelighed, trivsel og om at fjerne støj og rulle det digitale lidt tilbage i det land, der har været verdens mest digitaliseringsivrige.

Dette har de tidligere så konkurrence- og kompetenceforhippede politikere erkendt. Nu mangler vi bare nogle af Uddannelsesdanmarks mest magtfulde aktører.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00