Kalundborg-sag udstiller hul i kvalitetslov
AKKREDITERING: Ulla Tørnæs (V) gav først afslag, men siden godkendte hun en ny ingeniøruddannelse i Kalundborg. Forløbet stiller spørgsmålstegn ved den nye akkrediteringsmodel.
Mads Bang
Journalist1. februar 2016
UC Sjælland søger om at oprette en diplomingeniøruddannelse i bioteknologi i Kalundborg.
8. marts
Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelser indstiller ansøgningen til et afslag, men overlader afgørelsen til ministeren. Udvalget peger på, at der er principielle spørgsmål om sikring af kvaliteten af uddannelsen, som skal afklares.
11. april
Uddannelsesministeren giver afslag på ansøgningen. Ministeren lægger vægt på, at UC Sjælland ikke har et ingeniørfagligt miljø i forvejen, og at det ikke kan betale sig samfundsøkonomisk at opbygge et nyt miljø.
20. april
Ministeren holder møde med initiativgruppen fra Kalundborg om uddannelsen.
25. april
UC Sjælland og Via University College, der uddanner diplomingeniører i det midtjyske område, indgår et formelt partnerskab om diplomingeniøruddannelsen i Kalundborg.
13. maj
Uddannelsesministeren kan under et besøg i Kalundborg offentliggøre, at hun godkender uddannelsen på baggrund af partnerskabet med Via University College.
Med overgangen til institutionsakkreditering vil det i fremtiden være den enkelte uddannelsesinstitution, som skal kvalitetssikre egne uddannelser.
Den overordnede kontrol med kvaliteten foregår gennem institutionsakkreditering.
Hvert femte år skal institutionens kvalitetsikring gennem en akkrediteringsproces.
Nye uddannelser skal igennem en vurdering i det rådgivende udvalg for udbud af videregående uddannelser, RUVU. Ministeren skal endeligt godkende eller afslå nye udbud.
Skal ministeren bedømme kvaliteten af nye uddannelser?
Det spørgsmål står tilbage, efter Ulla Tørnæs i foråret først afviste og siden godkendte en diplomingeniøruddannelse i Kalundborg efter et forløb, der ifølge en række kilder med kendskab til processen udstiller et hul i den nye akkrediteringslov.
Loven skal sikre kvaliteten af de videregående uddannelser. Når først en uddannelsesinstitution er blevet blåstemplet med en institutionsakkreditering, kan institutionen i princippet selv beslutte at oprette nye uddannelser.