Ny debat: Skal der skrues op for den ledighedsbaserede dimensionering?
Kiki Qvistgaard
FagdebatredaktørFra studieoptaget i 2015 indførtes ledighedsbaseret dimensionering, der har til formål at skabe bedre sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel på de videregående uddannelser.
En evaluering fra 2018 viste, at dimensioneringen havde den ønskede effekt, men pegede også på områder, hvor der med fordel kunne justeres.
Læs første indlæg fra Cevea her: "Den nuværende dimensionering bør ændres, så det bliver beskæftigelsen og ikke ledigheden, der måles på".
På Altinget Forskning sætter vi i den kommende tid fokus på den ledighedsbaserede dimensionering, når vi spørger:
- Hvordan er det gået med den ledighedsbaserede dimensionering?
- Skal der skrues op fremadrettet?
- Hvilke andre greb kan og bør politikerne bruge for at optimere forholdet mellem uddannelser og arbejdsmarkedets behov?
Mød panelet her:
Asbjørn Sonne Nørgaard, direktør for tænketanken Cevea
Charlotte Lundblad, formand for Danske Erhvervsakademier
Stefan Hermann, formand for Danske Professionshøjskoler
Hanne Leth Andersen, formand for Danske Universiteter og rektor på RUC
Mike Gudbergsen, formand for Danske Studerendes Fællesråd
Villy Dyhr, næstformand for Danske A-Kasser
Mette Fjord Sørensen, chef for forskning, videregående uddannelser og mangfoldighed i Dansk Industri
Otto Brøns-Petersen, analysechef i tænketanken Cepos
Mie Dalskov Pihl, chefanalytiker og projektchef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Tobias Høygaard Lindeberg, udviklingschef hos tænketanken DEA