Tidligere vismænd afdækker effekten af uddannelse i ny rapport

RAPPORT: Der er plads til at løfte danskernes uddannelsesniveau, flere ingeniører giver markant bonus på BNP, og så kører humanister i teorien på skattemæssigt frihjul. Sådan lyder konklusionerne i en ny rapport.

Hvor meget mere bidrager&nbsp;en ingeniør til BNP end en humanist? Det er et af de spørgsmål, som&nbsp;Jan Rose Skaksen og Torben M. Andersen besvarer i&nbsp;en ny undersøgelse fra Rockwool Fonden af de videregående uddannelser i Danmark.<br>
Hvor meget mere bidrager en ingeniør til BNP end en humanist? Det er et af de spørgsmål, som Jan Rose Skaksen og Torben M. Andersen besvarer i en ny undersøgelse fra Rockwool Fonden af de videregående uddannelser i Danmark.
Foto: /ritzau/Mathias Løvgreen Bojesen
Toke Gade Crone Kristiansen

En række økonomer med tidligere vismænd Torben M. Andersen og Jan Rose Skaksen i spidsen har i en ny bog fra Rockwool Fonden analyseret effekterne af det danske uddannelsessystem for videregående uddannelser under titlen "Afkast af Uddannelser". 

Bogen runder de tilbagevendende spørgsmål på området: om samfundet får nok ud af de store investeringer i befolkningens uddannelse, og om der satses på de rigtige uddannelser.

Jan Rose Skaksen, der som forfatter og forskningschef i Rockwool Fonden står bag undersøgelsen, forklarer om bogen, at den er undfanget med afsæt i den stigende skepsis overfor, om uddannelsessystemet producerer det, man ønsker.

Dokumentation

Bogen "Afkast af Uddannelse" er redigeret af Jan Rose Skaksen

Med bidrag af: Torben M. Andersen, Kristian Hedeager Bentsen, Lene Kromann, Jakob Roland Munch, Georg Schaur, Anders Sørensen, Jeanette Walldorf

Bogen er finansieret af Rockwool Fonden.


Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00