Salg af brugte kampfly kan potentielt indbringe milliardgevinst

Danmark er lige nu ved at sælge op til 24 brugte F-16 kampfly. De betegnes som de bedste på markedet, og med lidt held i sprøjten kan der være udsigt til en milliardgevinst.

Foto: Forsvarsgalleriet
Andreas Krog

Hvis der fandtes en onlinemarkedsplads for salg af brugte kampfly, så ville der lige nu være en annonce med danske F-16 kampfly til salg.

Næste år lander de første nye F-35 kampfly i Danmark. Og i 2027 er det forventningen, at flyene er fuldt indfasede. Derfor er Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) så småt gået i gang med at sælge de F-16 fly, som F-35'erne skal afløse.

Forhåbningen hos FMI er, at kunne sælge mellem 16 og 24 flyvefærdige fly. De resterende fly forventes at blive solgt som reservedele. Derudover beholder Danmark en række fly til træning og museer.

Stor forskel

F-16

F-16-flyet produceres af amerikanske Lockheed Martin.

Det fløj første gang i 1974 og er indtil nu produceret i over 4.600 eksemplarer.

Flyet er stadig i produktion og tilbydes ofte til lande, som USA ikke ønsker at sælge F-35 til, eller lande, som ikke har råd til F-35. Men som gerne vil have et nyt kampfly.

Man er i dialog med mellem 10 og 15 lande. Der er dog stor forskel på hvor mange fly landene er interesserede i.

”Der er stor forskel på de potentielle købernationer og hvad de efterspørger. Nogle ønsker at købe så få som fire fly, mens andre ønsker et meget større antal. Et eventuelt salg kan således godt ende med at blive fordelt på måske 2-3 købernationer.” forklarer Casper Børge Nielsen.

Han vil på nuværende tidspunkt ikke sætte navne på de lande, som man er i dialog med. Men Altinget erfarer, at der blandt andet er tale om flere sydamerikanske lande samt Nato-lande.

Chance for milliardgevinst 

Forsvaret har en forventning om at provenuet for salg af F-16 flyene som minimum skal måles i hundreder af millioner. Men det beløb kan ifølge Altingets oplysninger med lidt held i den danske sprøjte godt blive langt større.

Flere kilder vurderer, at flyene kan indbringe op mod 1,5 milliarder kroner til Forsvarsministeriets pengekasse.

Sidste år solgte Norge 32 F-16 fly til Rumænien for knap 3,4 milliarder danske kroner. Det svarer til 2,5 milliarder kroner for 24 fly. I det norske salg indgår dog også driftsstøtte i restlevetiden. Noget Danmark ikke tilbyder.

Maksimalt tre kunder 

Præcis hvor høj prisen for de danske fly bliver, afhænger blandt andet af hvor mange kunder flyene spredes ud på.

Hvis den store jackpot skal hives hjem, så kræver det, at flyene sælges til maksimalt tre forskellige kunder, vurderer flere kilder.

Det første danske F-16-fly landede på Flyvestation Skrydstrup 18. januar 1980 med den daværende chef for Flyvevåbnets Eskadrille 727, Christian Hvidt, med hånden på joysticket og daværende forsvarschef, Knud Jørgensen, på bagsædet.
Det første danske F-16-fly landede på Flyvestation Skrydstrup 18. januar 1980 med den daværende chef for Flyvevåbnets Eskadrille 727, Christian Hvidt, med hånden på joysticket og daværende forsvarschef, Knud Jørgensen, på bagsædet. Foto: Forsvarsgalleriet

”Jo større antal af hele flyvende fly vi kan sælge til en køber, jo bedre. Det giver bedre muligheder for at lave en samlet pakke, der også inkluderer reservedele og støtteudstyr,” pointerer Casper Børge Nielsen.

Kræver amerikansk godkendelse

Der er stor forskel på hvor stor og konkret interesse landene udviser.

Nogle lande sonderer terrænet og sammenligner med priser på andre sælgerlandes brugte fly og helt nye fly som F-35 og den nyeste F-16 model, F-16 Block 70.

Andre lande er meget interesserede i at lande en konkret aftale snart. Flere af de lande kommer i den kommende tid på besøg i Danmark for at se nærmere på flyene.

Da F-16 flyene er produceret i USA, så kræver godkendelse fra den amerikanske regering, hvis køberlandet og Danmark skal starte realitetsforhandlinger om et salg. Flere af de interesserede lande har denne godkendelse på plads, uden at der er indledt egentlige forhandlinger.

Penge at spare

Hvis man som land ikke regner med at skulle op imod en fjende med avancerede fly og jord-til-luft forsvar, men mest af alt skal kunne håndhæve suveræniteten over sit eget luftrum, så kan der være mange penge at spare ved at købe brugt.

”Ved køb af de danske brugte F-16 fly kan en nation anskaffe et fuldt færdigt fungerende lille flyvevåben med reservedele og støtteudstyr, for den samme pris, som de ville skulle give for måske 2-3 nye fly,” siger Casper Børge Nielsen.

Læs også

De danske fly er de bedste på markedet for brugte F-16 kampfly lige nu. Det er i hvert fald budskabet fra producenten bag flyene, Lockheed Martin, når de kommer rundt til lande, der overvejer at købe brugte kampfly.

Det skyldes blandt andet, at de danske fly er godt vedligeholdt og løbende er blevet opgraderede og levetidsforlængede. Danmark fik de første af i alt knap 70 F-16 fly for mere end 40 år siden.  

Hæver værdien

Nordmændene solgte først sine fly til Rumænien flere år efter, at de var taget ud af drift. Derfor blev en stor andel af Norges gevinst ved salget ædt op af, at de skulle bruge penge på at få flyene gjort luftdygtige igen.

Danmark griber det anderledes an. Her er det tanken, at køber(ne) løbende skal overtage flyene.

”Vi ønsker at sælge flyene i den takt de alligevel løbende er planlagt til at blive taget ud af drift. Så når et fly tages ud af drift, gennemgår det en kort klargøring og leveres til en køber kort tid herefter. Det betyder også, at det kan være en udfordring at få en købernations ønsker til at gå op med vores. Det hæver dog værdien på de brugte fly betydeligt hvis det kan sælges mens det er i drift, da et som er i fly i drift er meget mere værd end et, der har stået stille i kortere eller længere tid,” forklarer Casper Børge Nielsen.

Opretholder kampflykapacitet

Det vigtigste i arbejdet med at udfase F-16 flyene er dog, at Danmark opretholder sin F-16 kampflykapacitet, indtil F-35 flyene kan tage over.

”Den primære opgave er, at holde F-16 flyene godt flyvende og facilitere overgangen til F-35 på bedst mulig måde. Den sidste flyvning skal være lige så god og sikker, som den første. Desuden skal der være et beredskab, hvis der eksempelvis mod forventning skulle opstå forsinkelser i leverancen eller indfasningen af F-35 flyene” understreger Casper Børge Nielsen.

Det duer altså ikke at skibe F-16 flyene afsted før alt er på plads med de nye F-35 kampfly. Den tilgang skal køber(ne) være indstillede på at acceptere. De kan ikke få alle fly samt reservedele og supportudstyr leveret på én gang.

F-16 og Danmark

Danmark købte i 1975 48 F-16-fly med option på at købe yderligere ti fly.

Købet var en del af det fællesindkøb på 348 F-16-fly, som Danmark, Norge, Belgien og Holland foretog sammen. Et indkøb, der dengang blev kaldt "århundredets våbenhandel".

Det første fly landede i Danmark i januar 1980. 

Optionen på 10 fly blev udnyttet i 1980'erne, ligesom der gennem årene er blevet indkøbt en række erstatningsstel for havarerede fly.

77 fly i alt

I alt har Danmark fået leveret 77 F-16-fly, der har været anvendt af fire eskadriller på Flyvestation Aalborg og Flyvestation Skrydstrup.

I dag råder Flyvevåbnet over omkring 44 stel, hvoraf 30 er operative. Det første fly, ET-204, blev udfaset i 2011 og bruges i dag til uddannelse af flyvemekanikere på Flyvestation Skrydstrup, hvor alle de danske F-16-fly i dag holder til.

I 2024 forventes de danske F-16-fly at flyve for sidste gang under dansk flag og blive afløst af F-35-flyet, som Danmark har indkøbt 27 eksemplarer af.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00