Debat

Lonning-Skovgaard: Kønsstereotyperne skal ud, hvis mændene skal ind i daginstitutionerne

DEBAT: Pædagogisk faglighed må ikke være forbeholdt kvinder. Vi skal gøre op med den forældede holdning, hvis vi skal skabe flere pædagoger, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Der er behov for flere mænd til at drage omsorg, iværksætte pædagogiske strategier og være gode rollemodeller for både drenge og piger, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
Der er behov for flere mænd til at drage omsorg, iværksætte pædagogiske strategier og være gode rollemodeller for både drenge og piger, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V).Foto: Københavns Kommune/pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Cecilia Lonning-Skovgaard (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgmester, Københavns Kommune

Der er for få pædagoger i København. Og det kræver kun et hurtigt kig ind i en vuggestue for at vurdere, hvem der er underrepræsenteret blandt personalet. Mændene mangler.

Parallelt med en himmelråbende pædagogmangel er der lige nu mange københavnere, som desværre står uden et arbejde. Derfor er pædagogfaget naturligvis et stort fokusområde for min forvaltning. Her er der simpelthen jobs, som man kan få.

I Jobcenter København arbejder vi med at hjælpe ledige – for eksempel ledige bachelorer – over i pædagogfaget og på den måde tiltrække flere friske hænder og kloge hoveder til vores daginstitutioner, nu hvor der stort set ingen ledige pædagoger er.

De forældede stereotyper, der er knyttet til køn, findes overalt

Cecilia Lonning-Skovgaard (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgmester, Københavns Kommune

Og skulle der på jobcentrene som alle andre steder i samfundet eksistere mere eller mindre ubevidste, stereotype forestillinger om køn, gør vi nu op med dem.

Initiativer mod kønsstereotyper
Jeg satte allerede sidste år initiativer i gang, der skal ændre gammeldags kønsstereotyper bredt på arbejdsmarkedet. Og endnu flere tiltag er på vej i år for at sikre et kontinuerligt fokus.

Der er absolut ingen grund til, hvorfor Peter er bedre til at fræse metal eller montere kraner end Ida. Og der er intet belæg for, at Selma er bedre sygeplejerske eller negletekniker end Daniel.

Det samme gælder pædagogfaget, hvor der er behov for langt flere mænd til at drage omsorg, iværksætte pædagogiske strategier og være gode rollemodeller for både drenge og piger.

Derfor har jeg igangsat en forandringsproces, der skal gøre medarbejderne opmærksomme på både lediges, virksomheders og egne ubevidste forestillinger om køn.

Indsatsen indeholder både generelle initiativer for alle medarbejdere, og en særlig indsats for dem, der arbejder specifikt på at hjælpe ledige med at skifte spor til brancher præget af ubesatte stillinger og af ét køn. Herunder pædagogfaget.

Læs også

Alle skal følge trop
I Jobcenter København tør vi udfordre den kønsstereotype tankegang.

Men skal vi løse problemet med pædagogmangel og tiltrække de nødvendige mænd til faget, er det ikke nok, at vi i Jobcenter København alene bliver opmærksomme på vores blinde vinkler. Andre er nødt til at følge trop.

Jeg efterlyser en aktiv indsats for at gøre op med utidige kønsstereotyper fra alle parter. Fra Børne- og Ungdomsforvaltningen, der driver Københavns daginstitutioner, såvel som Københavns Professionshøjskole, der uddanner vores pædagoger og pædagogiske assistenter. Men også fagbevægelsen, folkeskolen og forældre må tage ansvar for et opgør med egen kønsstereotyp tænkning.

Det gælder alt fra udarbejdelse af stillingsopslag, markedsføring af uddannelsen, framing af småbørnsområdet, studievejlederes rådgivning af børn og unge samt forældrebestyrelsernes engagement i medarbejderprofiler og pædagogiske aktiviteter.

Forældet holdning
Gør vi ikke op med kønsstereotyperne overfor de mindste børn, trækker ligestillingen i langdrag. For de forældede stereotyper, der er knyttet til køn, findes overalt.

Jeg tør vove den påstand, at stort set alle indimellem kommer til at forlade sig på stereotyper, der bygger på blot to køn, og tænke i enten "mandefag" eller "kvindefag" – ofte helt uden selv at lægge mærke til, at vi gør det. Det gælder selvfølgelig også jobkonsulenterne i Jobcenter København.

Det skal vi gøre op med, hvis vi skal skabe flere pædagoger. For pædagogisk faglighed må ikke være forbeholdt kvinder. En sådan holdning er hverken begrundet eller borgerlig, blot forældet.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan løser vi pædagogmanglen i København?

Fokus på at finde flere pædagoger er blevet aktualiseret af, at et flertal i Folketinget sidste år aftalte at rykke minimumsnormeringerne frem til 2024, og at arbejdsmarkedsparterne i det nye år skal forhandle om overenskomster. 

Men pædagogerne mangler i København. Det har ført til, at seks kommuner, heriblandt København, og Københavns Professionshøjskole er gået sammen om en ny merituddannelse, som på to et halvt år skal omskole akademikere til pædagoger. 

Altinget giver ordet til politikere, interessenter og eksperter, som i en temadebat giver deres bud på, hvordan København får løst manglen på pædagoger. 

Hvilke initiativer skal kommunen satse mere, men også mindre, på? Er det muligt at få flere pædagoger til at arbejde fuldtid? Kan omskolingen af akademikere være en løsning? Og kan kommunen lokke pædagoger fra omegnskommunerne til – eller har kommunerne selv behov for arbejdskraften? 

Her er deltagerne:

  • Annegrete Juul, dekan, Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole
  • Britt Petersen, formand, Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS)
  • Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester, Københavns Kommune
  • Dion Rüsselbæk Hansen, lektor i pædagogik og uddannelsesforskning, Syddansk Universitet 
  • Elisa Rimpler, formand, Bupl
  • Jesper Christensen (S), børne- og ungdomsborgmester, Københavns Kommune
  • Klaus Mygind (SF), gruppeformand og medlem af Børne- og Ungdomsudvalget, Københavns Kommune
  • Lars Qvistgaard, formand, Akademikerne
  • Ole Henrik Hansen, professor ved Institut for Børnevelfærd og Socialt Arbejde på UIT i Norge
  • Stella Mia Sieling-Monas, talsperson, Forældrebevægelsen #Hvorerderenvoksen.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Cecilia Lonning-Skovgaard

HR-direktør, DFDS, fhv. beskæftigelses- og integrationsborgmester (V), Københavns Kommune, medlem, Borgerrepræsentationen
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001), Master of Public Administration (Kennedy School of Government, Harvard University 2000)

0:000:00