Debat

By & Havn efter kritik: Vores model er et internationalt forbillede

REPLIK: Alternativet tror, at København er vokset ud af det blå som ét stort julemirakel, hvor metro, havnebade, parker og bæredygtige bydele er drysset ud af julemandens kane til borgerne, mener By & Havn.

By & Havn-modellen har givet københavnerne en bæredygtig by med fællesskabsfaciliteter, en ren havn og grønne parker og byrum, skriver formændene for By & Havn.
By & Havn-modellen har givet københavnerne en bæredygtig by med fællesskabsfaciliteter, en ren havn og grønne parker og byrum, skriver formændene for By & Havn.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Pia Gjellerup og Lars Barfoed
Formand og næstformand, By & Havn

Lad os indlede med at takke Alternativets finans- og økonomiordfører, Kim Hjerrild, for at indrømme, at København er et andet sted i dag end i 1990'erne, hvor byen var præget af høj arbejdsløshed, manglende infrastruktur og en generelt nedslidt boligmasse.

Ved at stille ledige arealer til rådighed, herunder industri- og havneområder, tage et lån fra begyndelsen og gå i gang med udviklingen med det samme blev det muligt at finansiere den succeshistorie, som København er i dag.

Tænk engang, hvis vi havde ventet. Så havde vi stadig været i gang med at spare op for at betale for metroen og byens udvikling. At det offentlige tager et lån i fast ejendom for at fremme grøn omstilling i form af bæredygtig infrastruktur, burde da også være noget, som Alternativet kan støtte.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

København er populær, og befolkningsprognoser både fra Københavns Kommune og Danmarks Statistik viser, at vi skal forberede os på, at flere kommer til. Op mod 150.000 nye københavnere frem mod 2050.

Det kræver rettidig omhu, det kræver planlægning, og det kræver, at der findes områder til at bygge boliger, så efterspørgslen ikke løber fra udbuddet og derved presser prisen for boliger i vejret og gør det svært for københavnerne og deres børn at købe en bolig i deres by.

Kim Hjerrild skylder at fortælle, hvordan han vil betale regningen for den metro, der er leveret til glæde for langt de fleste københavnere, når han mener, at tiden er løbet fra By & Havn-modellen

Pia Gjellerup og Lars Barfoed
Formand og næstformand, By & Havn

Se på hovedstæder i vores nærhed, Oslo, Stockholm og London, hvor prisudviklingen er vokset den store majoritet over hovedet. I Københavns Kommune, der udstikker retningslinjerne, som By & Havn agerer på, mener man ikke, at det er et ønskværdigt alternativ. I øvrigt med en borgerrepræsentation, hvor Kim Hjerrild selv sidder.

By & Havn går i front for almene boliger
Når By & Havn udvikler bydele, gør vi det selvfølgelig ud fra de plankrav, der er stillet.

Således er halvdelen af alle nytilkomne almene boliger i København siden 2000 og frem til 2018 bygget på By & Havns arealer. Samtidig udvikler vi kulturhuse og fællesskabsfaciliteter, som skal gøre livet godt for de mange beboere, som flytter ind i de områder, som vi udvikler.

Vi mener, at åbenhed og imødekommenhed over for københavnerne er vejen til gode resultater. Vi går målrettet efter inddragende borgerprocesser og går i dialog med københavnerne om deres ønsker til udviklingen, der hvor vi udvikler.

Ingen private udviklere kan levere de samme resultater som vi, og det er et resultat af den unikke ejerkonstruktion, hvor selskabet er ejet af Københavns Kommune (95 procent) og staten (fem procent).

Og ja, det er ganske rigtigt, at vi er i gang med at udvikle den tidligere lossepladsgrund ved campingpladsen på Amager Fælled – det såkaldte Vejlands Kvarter og Stejlepladsen i Sydhavnen. Det gør vi, fordi det er politisk besluttet, at vi skal bygge der.

Det er værd at bemærke, at der allerede ligger et vandrerhjem på dele af arealet, og hvis vi ikke byggede på den tidligere lossepladsgrund, skulle der have været campingplads med hytter, administrationsbygninger, badebygninger, toiletter og parkering.

Når der i stedet bygges boliger, har det selvfølgelig stadig betydning for områderne, hvor og hvordan der bygges, og derfor er der både i Vejlands Kvarter og på Stejlepladsen et tårnhøjt ambitionsniveau for udvikling af naturkvaliteter og bevaring af kulturmiljø i tæt samarbejde med biologer, natureksperter og landskabsarkitekter, der kan hjælpe os med at indfri vores visioner for begge områder.

København vokser ud i havet
Udviklingen i Nordhavn og den kommende udvikling ved Lynetteholm sker primært på indvundet land i havnen. Ideen om at føje nyt land til hovedstaden er dybt forankret i historien om København.

Det har vi gjort i København gennem mere end 500 år. Og det giver god mening i dag, fordi vi netop på denne måde undgår at belaste de grønne områder i København. Og samtidig giver noget igen til byen.

Og det giver god mening at have et jorddepot i nærheden af de mange byggepladser i København, så jorden ikke skal transporteres til helt andre kommuner over lange distancer med et stort klimaaftryk til følge.

I stedet bruger vi jordopfyld til udvikling af nye områder og med Lynetteholm som en fuldstændig afgørende stormflodssikring af København.

Københavnerne er internationalt misundt
Kim Hjerrild causerer over, hvad københavnerne "får" ud af By & Havn-modellen.

Det er ret simpelt: Københavnerne får en bæredygtig by med plads til fællesskab, topmoderne grøn infrastruktur, en ren havn, fællesskabsfaciliteter, grønne parker og byrum – bare for at nævne noget.

Og alt dette uden at skulle have en krone op af lommen. Faktisk har dette medvirket til, at By & Havn-modellen er et internationalt forbillede for, hvordan man kan udvikle byer.

Og nej, det er ikke betinget af en usikker økonomisk model, som Kim Hjerrild postulerer. En stor del af By & Havns lån er fastforrentet, og vores driftsforretning kan håndtere de løbende renteudgifter – også i fremtiden.

Læs også

Kim Hjerrilds økonomiske generaliseringer holder heller ikke vand. Lad os blot minde Kim Hjerrild om, at gennemsnitsindkomsten i Ørestad er på niveau med Gladsaxe, at By & Havn sælger 25 procent af sine boliggrunde billigt til almene boligformål, og at det ikke kun er dyre ejerboliger, der bliver bygget.

Faktisk bliver både Vejlands Kvarter og Stejlepladsen primært lejeboliger. Faktisk op mod 3.000 lejeboliger, hvor også her er de 25 procent almene boliger, så der bliver mulighed for alle indkomstklasser at kunne finde en bolig i København.

By & Havn er førende inden for bæredygtighed
By & Havn var det første byudviklingsselskab i København, der stillede krav i sine salgskontrakter til bæredygtighedscertificering efter den internationale DGNB-standard. Det kræver, at vi indtænker miljø, klima og natur og en lang række andre parametre, når vi udvikler byen.

Det vil også ske i de to nye udviklingsområder, Vejlands Kvarter og Stejlepladsen, som vi håber kan certificeres til platinniveau, som er det højeste niveau på skalaen.

Langt størstedelen af de københavnere, som vi er i kontakt med i vores områder, er glade for udviklingen, uanset om det er i Nordhavn, Ørestad eller simpelthen havnens brugere.

Vi får allerede opkald fra folk, der ønsker at vide mere om de nye bæredygtige områder i byen, og hvordan man kan blive skrevet op til en bolig.

En levedygtig model
Kim Hjerrild skylder at fortælle, hvordan han vil betale regningen for den metro, der er leveret til glæde for langt de fleste københavnere, når han mener, at tiden er løbet fra By & Havn-modellen.

Køge, Høje Taastrup og Aalborg Kommuner bruger modellen, fordi de også ved, at omdannelsen af arealer kræver et helhedsorienteret greb og en tidlig investering for at møde fremtiden med den rette planlægning.

København er blevet en af verdens bedste byer, og byen vil fortsat udvikle sig med bæredygtige bydele, mangfoldige kvarterer, klimavenlig infrastruktur, grønne parker og byrum og ikke mindst klimasikring af byen – uden at skulle belaste skatteborgerne.

Københavns udvikling er ikke kommet som en mirakuløs julegave fra oven. Den er kommet af hårdt arbejde, fremsynede politikere og ikke mindst en ambition om hele tiden at gøre det lidt bedre, hver gang vi går i gang med et nyt område.

Det er i sin enkelthed By & Havn-modellens essens, og københavnerne kan fortsat glæde sig over, at julegaverne er betalt af de beslutninger, der er taget. Glædelig jul.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Hjerrild

Finans- og økonomiordfører, Alternativet, fhv. medlem af Borgerrepræsentationen (ALT), Københavns Kommune
cand.mag. i samfundsfag og musik; HD i informatik og økonomistyring

Lars Barfoed

Formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

Pia Gjellerup

Bestyrelsesformand, By & Havn, direktør, Center for Offentlig-Privat Innovation, formand, Fondet for Dansk – Norsk Samarbejde
cand.jur. (Københavns Uni. 1985), advokat (1990)

0:000:00