Kommentar af 
Jeppe Højberg Sørensen

Cykelsporten har ikke brug for et endagsløb i København

Et endagsløb i København vil aldrig kunne hamle op med cykelsportens klassikere, der er udviklet gennem mere end 100 år. Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen og co. bør derfor i stedet bruge deres energi på de trængte cykelklubber, hvor de næste stjerner skabes, skriver Jeppe Højberg Sørensen.

At tro man kan snyde historien og give anseelse til et løb ved at udforme det "The Copenhagen Way", er som at forestille sig, at en dansk X Factor-vinder faktisk bliver popstjerne i virkeligheden, skriver Jeppe Højberg Sørensen.
At tro man kan snyde historien og give anseelse til et løb ved at udforme det "The Copenhagen Way", er som at forestille sig, at en dansk X Factor-vinder faktisk bliver popstjerne i virkeligheden, skriver Jeppe Højberg Sørensen.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Jeppe Højberg Sørensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Historien om skabelsen af Flandern Rundt er forførende. I 1912 fik den belgiske journalist og tidligere cykelrytter, Karel van Wijnendaele, en idé.

Han var netop blevet ansat på den flamsksprogede avis, Sportwereld, og nu ville han skabe et storartet cykelløb, der kunne få avisens oplag til at eksplodere. Dengang var spektaklerne på de europæiske landeveje nemlig eposmættet opium for avislæserne.

Men løbet var mere end et reklamefremstød. Når de lokale ryttere fra Flandern begav sig ud på det lange farefulde ridt hen over brosten og savtakket landskab, ville de legemliggøre det underkuede og fattige flamske folks stoiske ånd, mente Wijnendael. En demonstration af styrke over for Valloniens fransktalende borgerskab. Emancipation på to hjul.

I 1913 rullede rytterne ud på ruten for første gang, og siden har kun krige forhindret folkehelte i at blive skabt i klassikeren – akkurat som det har været tilfældet i Paris-Roubaix, Liège-Bastogne-Liège, Milano-Sanremo og Lombardiet Rundt. De fem største klassikere i kalenderen, også kaldet monumenterne, der alle har mere end 100 år på bagen.

Søndag præsenterede Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, sammen med kultur- og fritidsminister, Mia Nyegaard, og formand for Danmarks Cykle Union, Morten Anderson, deres idé om et nyt cykelløb i hovedstaden i en kommentar i Berlingskes spalter.

Rent sportsligt vil et Københavnsk løb aldrig kunne hamle op med monumenterne

Jeppe Højberg Sørensen

Planen er, at endagsløbet skal tilhøre cykelsportens fornemmeste klasse, World Touren, og i indlægget skriver de tre, at udsigterne til en start i 2025 er gode. Foreløbigt går projektet under betegnelsen, World Tour Copenhagen.

Ved første øjekast kan drømmen fremtone indbydende. Hvorfor ikke forlænge Tour-rusen fra 2022? Det spørgsmål er nærliggende at stille, når man bevidnede Tour de France’s erobring af det københavnske (og det danske) gadebillede i fjor.

Men selv om Hæstorp Andersen og co.’s forslag er til at forstå og med garanti ment godt, vil det næppe gavne cykelsporten – hverken i Danmark eller internationalt. Og så giver det tilmed en snigende fornemmelse af, at politikerne lidt for ofte står parat til at lege kluddermor med eliteidrætten, selv om den egentlig leger bedst alene.  

Begynder vi med den manglende forståelse for cykelsporten og dens bedste, er det bemærkelsesværdigt, at forfatterne til indlægget bedyrer, at løbet over tid skal "blive en nyklassiker og blandt de fineste endagsløb i cykelsporten," ligesom de ivrigt nævner en række af de føromtalte monumenter.

Det er altså dén kategori, det københavnske endagsløb skal skrive sig ind i med årene, hvis det står til forfatterne.

Nu er det selvfølgelig aldrig klædeligt at pille andres drømme fra hinanden, men man fristes alligevel til at spørge, om overborgmesteren og formanden for DCU har indtaget brosten til morgenmad? Eller om de ligefrem ønsker at spise danske cykelfans og københavnske vælgere af med illusioner?

Rent sportsligt vil et Københavnsk løb aldrig kunne hamle op med monumenterne. For hvor man i hvert af de store løb kan tilbyde rytterne et unikt og udmarvende terræn i form af alt fra korpusruskende pavéstykker til opslidende bakker og bjerge, så kan København kun byde på én ting: flade veje.

Og hvis noget er sikkert angående lutter flade veje med nystrøget asfalt, så er det, at de sjældent skaber spændingsfyldte cykelløb – det så vi selv fra første parket på Tourens to regulære etaper i Danmark, der mest af alt mindede om søndagsudflugter.

Det er derfor nok snarere en smukkeseret udgave af den sprintervenlige belgiske semiklassiker og sportslige langgaber, Scheldeprijs, et løb i hovedstaden vil kunne sammenlignes med.

Ville Danmarks lægge land til et seværdigt cykelløb, skulle der i stedet ses mod det kuperede Vejle-område, hvor byrådet også talte højt om dens slags ambitioner for et par år siden – før de senere lagde dem i graven.

Det lader sig altså næppe gøre at skabe en højt agtet klassiker indenfor en overskuelig fremtid. Det skyldes den københavnske topografi, men det skyldes også, at cykelsporten i modsætning til andre sportsgrene er traditionstung.

Et stort cykelløb er som et landskab, der er formet af vind og vejr. Og af ildsjæle som Karel van Wijnendael.

Sandheden er, at elite ikke skaber bredde, selv om politikere ofte kæmper for at etablere netop den forbindelse

Jeppe Højberg Sørensen

At tro man kan snyde historien og give anseelse til et løb ved at udforme det 'The Copenhagen Way', hvor cykelløb kombineres med en "fantastisk folkefest, et 'folkecykelløb' og et 'politisk topmøde'," som Hæstorp Andersen og co. skriver på moderne konsulentdansk, er som at forestille sig, at en dansk X Factor-vinder faktisk bliver popstjerne i virkeligheden.

Nu kan det selvfølgelig godt være, at Den Internationale Cykelunion vil se mere positivt på projektet end undertegnede, hvis det politisk når så langt. Men det er bare ikke ensbetydende med, at det er for cykelsportens bedste.

Selv om sporten har bredt sig til blandt andet golfstaterne i de senere årtier, er det til stadighed dens styrke, at den står på sine traditioner frem for blot at åbne kalenderen for enhver kommunalpolitiker med en smuk by, en politisk dagsorden og en 'partnerskabstænkning', som der skrives i Berlingske.   

Ville Anderson og i særdeleshed Hæstorp Andersen og Nyegaard bruge energien bedre og gøre en reel indsats for selve sporten, kunne de i stedet arbejde for at skabe bedre vilkår for cykelklubberne her i landet.

Trods den sportslige fremgang i eliten døjer de med faldende medlemstal, og så er der tilmed for få organiserede danske cykelløb, hvor unge drenge og piger kan øve sig ordentligt på den tohjulede.

Sandheden er nemlig, at elite ikke skaber bredde, selv om politikere ofte kæmper for at etablere netop den forbindelse, når de vil have en bid af topatleternes stjerneglans.

Jeg ved godt, at der næppe er lige så mange gode overskrifter i et vindblæst amatørløb for 16-årige piger og drenge som et i storstilet World Tour-projekt. Men det er i det små, de store ryttere skabes. Det samme gælder løbene.

Da Flandern Rundt blev skudt i gang for 110 år siden, var der også kun 37 ryttere til start, som skulle pedalere igennem den fattige region. Ingen forkromet partnerskabstænkning og 'Copenhagen Way'. I dag er det ét af sportens prægtigste løb. Men sådan er cykelsporten. Historien og ildsjælene vinder altid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jeppe Højberg Sørensen

Redaktør, Altinget Idræt
kandidat i politisk kommunikation

Sophie Hæstorp Andersen

Overborgmester (S), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

Mia Nyegaard

Kultur- og fritidsborgmester (R), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni.), MA i afrikastudier (Københavns Uni.)

0:000:00