Debat

Konservative: Hvor meget skal københavnerne betale for venstrefløjens mavefornemmelser?

Line Barfod er flintrende ligeglad med, at hendes fartnedsættelser vil koste København op mod 450 millioner kroner om året, skriver Niels Peder Ravn.

Teknik- og miljøborgmesteren har et helt ensidigt fokus på at skabe det, som hun opfatter som en bedre by; nemlig en by, hvor det er så besværligt som overhovedet muligt at køre bil, skriver Niels Peder Ravn.
Teknik- og miljøborgmesteren har et helt ensidigt fokus på at skabe det, som hun opfatter som en bedre by; nemlig en by, hvor det er så besværligt som overhovedet muligt at køre bil, skriver Niels Peder Ravn.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Niels Peder Ravn
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ved mødet i Købehavns Borgerrepræsentation torsdag 21. september havde vi — Det Konservative Folkeparti — rettet en forespørgsel til Enhedslistens borgmester for teknik og miljø, Line Barfod.

Baggrunden for forespørgslen var blandt andet en artikel i BT 6. juni, hvor avisen afdækkede, at de markante hastighedsnedsættelser, som i øjeblikket er ved at blive indført på gader og veje i Københavns Kommune, bliver gennemført uden, at der er foretaget en eneste beregning af de potentielle samfundsøkonomiske konsekvenser, hastighedsnedsættelserne kan få.

Læs også

I BT’s artikel udtrykker en række trafikøkonomer og trafikforskere undren over, at et så massivt indgreb i det trafikale København bliver gennemført uden at skele til økonomien eller skyggeprisen på den eventuelle CO2-besparelse, som muligvis følger med den lavere hastighed.

En undren som deles af Det Konservative Folkeparti, ikke mindst fordi 33,6 procent af BNP ifølge KL skabes i København og omegn.

Velfærd kræver velstand

Under forespørgslen stod det hurtigt tydeligt for os, at Line Barfod er flintrende ligeglad med de samfundsøkonomiske konsekvenser af tiltaget.

Det var med nogen frustration, at vi måtte konstatere teknik- og miljøborgmesterens ligegyldighed over for de potentielle konsekvenser

Niels Peder Ravn (K)
Medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune

Teknik- og miljøborgmesteren har et helt ensidigt fokus på at skabe det, som hun opfatter som en bedre by; nemlig en by, hvor det er så besværligt som overhovedet muligt at køre bil.

Derfor mente Line Barfod ikke, at en samfundsøkonomisk analyse havde blot den mindste relevans.

I Det Konservative Folkeparti ønsker vi naturligvis også at udvikle byen i en stadig mere positiv retning, både hvad angår trafik, men i endnu højere grad hvad angår kernevelfærd. Men velfærd kræver velstand.

Og velstand skabes nu en gang bedst, når både kommunens borgere, indrejsende borgere fra andre egne og byens erhvervslivet har de bedst mulige betingelser for at skabe værdi og leve godt.

På den baggrund var det med nogen frustration, at vi måtte konstatere teknik- og miljøborgmesterens ligegyldighed over for de potentielle konsekvenser.

En dyr fornøjelse

Men fem dage senere kom CEPOS, nemlig 26. september, os til undsætning.

Her offentliggjorde tænketanken netop den konsekvensanalyse af hastighedsnedsættelserne, Det Konservative Folkeparti har efterspurgt. Analysen blev omtalt på Altinget samme dag.

Analysen viser, at den årlige pris for nedsættelsen beløber sig til næsten 450 millioner kroner om året.

Et beløb som på ingen måder overrasker hverken trafikøkonomer eller mig, men som naturligvis er ekstremt kritisk for borgerne i København og omegn.

Jeg er håbløst bevidst om, at en analyse fra den liberale tænketank CEPOS ikke bider på en ægte socialist som for eksempel Enhedslistens Line Barfod

Niels Peder Ravn (K)
Medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune

Hvad angår klimaregnskabet, viser det sig, at skyggeprisen per ton CO2 ligger på surrealistiske beløb på mellem 30.000 kroner per ton og mere sandsynligt 98.000 kroner per ton imod en normalpris på 750 kroner per ton.

Lad mig pointere, at Det Konservative Folkeparti i København på alle fronter arbejder for, at kommunens miljø- og klimabelastning sænkes med størst mulig effekt.

Men vi kan naturligvis ikke støtte en klimaindsats, som, med i øvrigt ret begrænset effekt, går direkte ud over borgernes velfærd.

For det er klart, at 450 millioner kroner skal betales. Og der er kun Københavns borgere og erhvervsliv til at betale regningen.

Jeg er håbløst bevidst om, at en analyse fra den liberale tænketank CEPOS ikke bider på en ægte socialist som for eksempel Enhedslistens Line Barfod.

Men det er mit stille håb, at de bemærkelsesværdige tal fra CEPOS vil rejse en debat om, hvor store økonomiske byrder man fra kommunalpolitisk hold kan påføre københavnerne, for at venstrefløjen kan bevare en god fornemmelse i maven.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Peder Ravn

Medlem af Borgerrepræsentationen (K), Københavns Kommune
Copywriter

Line Barfod

Teknik- og miljøborgmester (EL), Københavns Kommune
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00