Debat

Dansk Skoleidræt: Idrætsfaget kan nuancere drenges higen efter pumpede overarme

Hvis man tidligt lærer at blive glad for sin krops udseende og funktioner, er det et godt udgangspunkt for at få et aktivt liv også efter skoletiden. Her spiller idrætslærere en afgørende rolle, skriver Malene Vissing Tønder og Anebine Danielsen.

Det er afgørende, at vi som idrætslærere integrerer arbejdet med krop og kropskultur i idrætsundervisningen., skriver&nbsp;Malene Vissing Tønder og Anebine Danielsen.<br>
Det er afgørende, at vi som idrætslærere integrerer arbejdet med krop og kropskultur i idrætsundervisningen., skriver Malene Vissing Tønder og Anebine Danielsen.
Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Anebine Danielsen
Malene Vissing Tønder
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det store mediefokus på drenge og unge mænds træning og kropskultur kommer ikke som en overraskelse for de fleste idrætslærere. Allerede på mellemtrinnet ser vi drenge, der stræber efter ”den perfekte krop” med sixpack og svulmende overarme, som de jævnligt måler op over for hinanden.

Temadebat

Kalder drenge og unge mænds kropskultur på politiske indsatser?

Stadig flere unge mænd bruger ulovlige dopingstoffer i fitness-miljøet, og eksperter udtrykker bekymring for en normalisering af præstationsfremmede midler. I en ny temadebat sætter Altinget Idræt fokus på, hvordan udviklingen skal håndteres politisk.

Skriv til Jeppe Højberg Sørensen, hvis du ønsker at skrive et indlæg til debatten. 

 

Når drengene når udskolingen, bliver det endnu tydeligere, især når de står på skolens fodboldbaner i sommervarmen og sammenligner muskelstørrelser med bare maver. Denne jagt på urealistiske kropsidealer kan resultere i usunde træningsvaner og et negativt selvbillede.

Idrætsundervisningen i skolen er en helt oplagt arena til at lære børn og unge om realistiske og sunde kropsidealer. Vi er alle forskellige som mennesker, og vores kroppe kan noget forskelligt. Hvis man tidligt lærer at blive glad for sin krop og dens funktioner, er det et godt udgangspunkt for at få et aktivt liv også efter skoletiden.

Ja tak til temabaseret idrætsundervisning

Dansk Skoleidræt understøtter en temabaseret tilgang til idrætsundervisningen, fordi den giver mulighed for at arbejde med flere perspektiver på idrætten.

Når man arbejder temabaseret, flytter man fokus fra taktik og teknik til relationer, dannelse og alt det, der ligger rundt om idrætten. Eksempelvis vil man med udgangspunkt i et tema i fagets obligatoriske færdigheds- og vidensområde ”Sundhed og trivsel” kunne komme omkring de fysiske, sociale og mentale aspekter af træning. Her vil det være oplagt at inddrage og udfordre elevernes syn på egne og andres kroppe og dermed få en bredere forståelse af, hvad kropskultur er – og at eleverne selv er med til at forme den.

Læs også

Mange børn og unge har det svært med den perfekthedskultur, de kan mærke brede sig. Men der skal ofte konkrete – og kropslige – erfaringer til, for at de kan se, at de selv er med til at nære den kultur, blandt andet ved at forme deres kroppe efter et bestemt ideal.

Idrætsundervisningen kan give dem de erfaringer og tilmed give dem mulighed for at afprøve, eksperimentere og diskutere i trygge rammer.

Flytte fokus fra udseende til færdigheder og potentialer

Dansk Skoleidræt har udarbejdet et konkret eksempel på en temabaseret måde at arbejde med kropskultur på gennem et undervisningsforløb til projektet ”Spejlven”, som netop har til formål at give børn og unge realistiske og sunde kropsidealer.

Forløbet hører hjemme under det obligatoriske færdigheds- og vidensområde ”Krop og identitet” i idrætsfaget, og de enkelte lektioner handler om at flytte elevernes fokus fra kroppens udseende til for eksempel dens færdigheder og potentialer.

Summa summarum er, at det er afgørende, at vi som idrætslærere integrerer arbejdet med krop og kropskultur i idrætsundervisningen. Vi skal som voksne være medskabende til de gode kropsoplevelser kombineret med oplysning og læring, der skal give børn og unge den nødvendige ballast til at træffe sunde og realistiske valg om deres kroppe.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anebine Danielsen

Projektleder, Dansk Skoleidræt
cand.scient (Syddansk Uni. 2000), folkeskolelærer (Odense Seminarium 2003)

Malene Vissing Tønder

Forkvinde, Dansk Skoleidræts idrætsfaglige udvalg, folkeskolelærer
cand.scient. idræt og sundhed (Syddansk Uni. 2016)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024