By & Havns renteudgifter vokser med op mod en halv milliard. Ny gæld skal betale regningen

Københavns byudviklingsselskab By & Havn er økonomisk presset af rentestigninger og forventninger om faldende priser på byggegrunde, viser notat. Dermed har selskabets i forvejen milliardstore gæld udsigt til at vokse med et betragteligt beløb over de kommende år. 

By & Havns administrerende direktør, Anne Skovbro. 
By & Havns administrerende direktør, Anne Skovbro. Foto: Philip Davali / Scanpix
Søren DahlDaniel Bue Lauritzen

Stigende renter står til at medføre en ekstraregning på op imod 500 millioner kroner om året for By & Havn, der står for størstedelen af byudviklingen i København. 

Det viser et notat fra Københavns Kommune, der ejer 95 procent af selskabet. 

Her fremgår det, at den gennemsnitlige rente på selskabets godt 16 milliarder kroner store gæld, som i høj grad består af regningen for metrobyggerier og andre infrastrukturprojekter, er vokset fra to til fem procent i de første seks måneder af 2022.  

Af notatet fremgår det desuden, at By & Havns renteudgifter allerede sidste år oversteg selskabets indtægter.

Den tendens vil blive forværret, og derfor vil selskabets milliardgæld vokse yderligere.

Det vurderer Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aarhus Universitet, der har set det nye notat. 

"Uanset hvordan du vender og drejer det, så giver det en forværring af gælden på vanvittigt mange penge. Så er spørgsmålet, hvor slemt det ender med at blive, og hvor meget renten ender med at stige," siger Per Nikolaj Bukh. 

Han forventer helt konkret, at By & Havns gæld står til at vokse med mellem 163 og 490 millioner kroner om året i den kommende periode.

"By & Havn står i en situation, hvor man skal bruge flere penge på at betale renter samtidig med, at man har ringe mulighed for at sælge de byggegrunde, der ellers kunne hjælpe selskabet med at høvle af gælden," tilføjer han. 

By & Havn ejes af den danske stat og Københavns Kommune og har i de seneste 15 år haft til at formål at finansiere store infrastrukturprojekter i landets hovedstad gennem indtægter fra salg af byggegrunde. 

Læs også

By & Havn: Vi står på sikker grund

Af By & Havns seneste kvartalsrapport fremgår det, at selskabets kapitalbehov, eksempelvis ved stigende udgifter til renter, bliver dækket ved optagelse af lån i Nationalbanken. 

"Derfor står selskabet jo også i en situation, hvor man ikke har udsigt til at gå konkurs i morgen. Men det er klart, at enhver krone, som gælden vokser med, er en krone, som man ikke kan bruge på metro eller andre af de infrastrukturprojekter, som man gerne vil bruge penge på," siger Per Nikolaj Bukh.  

Altinget har forsøgt at få en kommentar til artiklen fra overborgmester Sophie Hæstorp Andersen, men det har ikke været muligt. 

I By & Havn er man meget opmærksom på de stigende renteudgifter, der ifølge økonomidirektør Carsten Boll får stor betydning for selskabet.

“Man skal ikke være professor for at regne ud, at renteomkostningerne bliver højere, når renten stiger. Vi forventer en klar stigning i vores renteudgifter i år, som vi ikke havde forudset ved årets indgang,” siger han.

Ifølge By & Havns egne prognoser kommer selskabet til at betale mellem 500 og 600 millioner kroner i renteudgifter alene i år. Alligevel er der ifølge økonomidirektøren ingen grund til panik.

Det skyldes blandt andet, at By & Havn ifølge Carsten Boll grundlæggende er inde i en god udvikling, der blandt andet viser sig ved, at selskabet for første gang siden stiftelsen aktuelt har en positiv egenkapital.

“Det kan være, at vi kommer lidt under nul igen på egenkapitalen i løbet af den periode, hvor renterne genererer os, men på den lange bane er vi ikke i tvivl om, at vi kommer ud med en rigtig stærk egenkapital, som ejerne kan bruge til, hvad de har lyst til,” siger han.

Hvor alvorlig er den aktuelle situation for jer?

“I 2017 blev jeg citeret for at sige, at By & Havns økonomi er sund, selvom vi dengang var presset på egenkapitalen. Det sagde jeg, fordi vi også dengang havde en stærk tro på, at vi nok skulle komme tilbage. Tiden frem til i dag har vist, at det var rigtigt, så jeg ved ikke, om jeg vil sige det samme igen, for jeg mener egentlig, at vi står et langt bedre sted, end vi gjorde dengang," siger Carsten Boll.

By & Havn har sin gæld stående hos Nationalbanken, og ifølge økonomidirektøren er der ingen fast grænse for, hvor stor den gæld kan vokse sig, inden kassen bliver slået i.

Det er desuden ikke rigtigt, når økonomiprofessor Per Nikolaj Bukh lægger til grund, at By & Havn har fået sværere ved at sælge byggeretter, tilføjer Carsten Boll.

"Vi oplever stadig, at der er fortsat efterspørgsel på vores byggeretter, fordi der stadig er mangel på boliger i København. Derudover har vi for nylig solgt det dyreste areal til erhverv nogensinde, så det tyder ikke på en voldsom nedgang i markedet lige nu."*

Enhedslisten: Et demokratisk problem 

Hos Alternativet, der har stillet spørgsmålene om By & Havns økonomi til Økonomiforvaltningen, ser man mere kritisk på selskabets økonomiske udvikling. 

"Man må spørge sig selv, om det er den rigtige løsning at placere beslutninger om stormflodssikring og Danmarkshistoriens største byggeprojekt i Lynetteholmen i hænderne på et selskab, som er under så massivt pres," siger partiets finansordfører Kim Hjerrild.

Det er Folketinget og Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune, der tager beslutninger om fremtidig stormflodssikring af København.*

Da By & Havn formelt hører under Økonomiforvaltningens og overborgmester Sophie Hæstorp Andersens (S) område, vil Enhedslistens politiske leder Line Barfod, ikke udtale sig om By & Havns situation i kraft af sin post som teknik- og miljøborgmester. 

Som politisk leder for Enhedslisten er hendes holdning dog klar: 

"Det understreger problemet og svaghederne med den finansieringsmodel, man har valgt. Vi har i mange år sagt, at man bør adskille finansiering af infrastruktur fra byudvikling," siger Line Barfod.

By & Havn får dækket deres kapitalbehov af Nationalbanken. Hvor stort et problem er det egentlig, at renteudgifterne stiger? 

"Det er ingen økonomisk katastrofe. Det er først og fremmest et demokratisk problem. Ved at lægge afgørende beslutninger om Københavns fremtidige udvikling over i et selskab, fratager man borgerne meget af den indflydelse, de ville have, hvis de beslutninger blev truffet i kommunen."

Bør Københavns Kommune hjælpe By & Havn med at betale af på gælden eller dække stigende renteudgifter?

"Det kan jeg ikke se noget aktuelt behov for, men vi må afvente, hvad By & Havn selv spiller ud med."

*Tilføjet til artiklen fredag morgen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Skovbro

Adm. direktør, By & Havn
civilingeniør (Aalborg Uni. 1995), ph.d. i arkitektur og design (Aalborg Uni. 2001)

Line Barfod

Teknik- og miljøborgmester (EL), Københavns Kommune
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

Kim Hjerrild

Finans- og økonomiordfører, Alternativet, fhv. medlem af Borgerrepræsentationen (ALT), Københavns Kommune
cand.mag. i samfundsfag og musik; HD i informatik og økonomistyring

0:000:00