Debat

Dansk Standard: Greenwashing af offentlige indkøb skader den grønne omstilling

Der er stort fokus på at gøre de offentlige indkøb mere bæredygtige, men i jagten på det grønne, er det vigtigt at holde hovedet koldt og stille ensartede og dokumenterbare krav, skriver afdelingschef Anne Holm Sjøberg. 

Stiller man et krav i offentlige indkøb om, at der skal indgå genbrugsplast, er det en god idé, at indkøberen og markedet forstår det samme ved ordet genbrugsplast, skriver Anne Holm Sjøberg.
Stiller man et krav i offentlige indkøb om, at der skal indgå genbrugsplast, er det en god idé, at indkøberen og markedet forstår det samme ved ordet genbrugsplast, skriver Anne Holm Sjøberg.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Anne Holm Sjøberg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er en stigende forventning og et politisk ønske om, at de offentlige indkøb prioriterer den grønne omstilling. Men det kan være svært for den enkelte indkøber at vurdere, hvilket tilbud, der giver den bedste grønne effekt – og om der reelt er tale om en øget bæredygtighed.

Temadebat

Hvordan kan kommunerne sætte turbo på de grønne indkøb?

Altinget Kommunal giver i en ny temadebat ordet til partier, kommuner, eksperter og grønne aktører, som vil give deres bud på, hvordan det offentlige kan sætte turbo på de grønne indkøb.

Er regeringens planer realistiske - og er de ambitiøse nok? Hvilke indkøb gemmer det største potentiale, og kan principper om lavest mulige priser forenes med ambitionerne?

Hvordan undgår man, at øvelsen ender som en stor omgang ‘greenwash’, hvor tallene i regnearket er grønne, uden at resultaterne i praksis følger med?

Og er EU’s udbudsregler overhovedet forenelige med ønsket om at tænke bæredygtighed og offentlige indkøb sammen?

Panelet består af:

  • Jimmy Holst Rydahl, direktør i Fortem
  • Jakob Scharff, branchedirektør i Dansk Industri
  • Thomas Kastrup-Larsen (S), udvalgsformand Kommunernes Landsforening (KL)
  • Kathrine Olldag (R), kommunalordfører
  • Tom Heron, direktør for Miljø, Energi og Vand i Niras
  • Katarina Ammitzbøll (K), kommunalordfører
  • Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen IDA
  • Tobias Johan Sørensen, klimaanalytiker i Concito
  • Jesper Langkjær, formand for IKA - foreningen af offentlige indkøbere
  • Morten Jung, markedschef i Dansk Erhverv
  • Claus Ekman, direktør for Rådet for Grøn Omstilling
  • Signe Lynggaard Madsen, administrerende direktør i SKI
  • Rikke Dreyer og Jakob Lamm Zeuthen, formand og næstformand i Forum for Bæredygtige Indkøb
  • Jette Gottlieb (EL), kommunalordfører
  • Anne Holm Sjøberg, afdelingschef i Dansk Standard
  • Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du skrive til [email protected].

Derfor er det vigtigt, at de offentlige indkøbere ikke bliver efterladt i en vanskelig situation, hvor de skal vurdere forskellige flotte ord op imod hinanden uden noget sammenligningsgrundlag. Det er derfor kun rimeligt, at vi skaber nogle fælles rammer for, hvordan det offentlige kan købe grønt ind.

Indkøbere skal udstyres med politisk mandat
Heldigvis findes der allerede i dag en række redskaber, der kan bruges til at vurdere produkter og services samlede miljø- og klimabelastning.

Et velkendt redskab er blandt andet miljømærket Svanemærket, som alle danskere kender og som fremhæver nogle af de bæredygtige produkter på markedet. Men som offentlig indkøber er det naturligvis ikke nok at kende Svanemærket, som ikke dækker alle de offentlige indkøbs behov. Du kan for eksempel ikke få Svanemærket asfalt.

Det er afgørende, at vi udstyrer de offentlige indkøbere med et klart politisk mandat, der tilsiger, at de skal udvikle grønne indkøb i dialog med markedet.

Anne Holm Sjøberg
Afdelingschef, Dansk Standard

Til gengæld findes der mere end 28.000 anerkendte internationale og danske standarder fordelt på mange fag- og brancheområder og med det formål at skabe fælles rammer og fælles sprog, blandt andet for hvordan man opgør klimabelastning.

Det er imidlertid afgørende, at vi udstyrer de offentlige indkøbere med et klart politisk mandat, der tilsiger, at de skal udvikle grønne indkøb i dialog med markedet – også der, hvor de grønne løsninger ikke allerede ligger klar på hylderne. Og her kan standarder være et effektivt redskab, fordi de er med til at skabe klarhed om krav for både ordregivere og leverandører.

LÆS OGSÅ: SKI: Nye mærker skal sætte turbo på det offentliges grønne indkøb

Fælles sprog er et værn mod greenwashing
Når man gerne vil stille et krav i offentligt indkøb om, at der for eksempel skal indgå genbrugsplast, er det en rigtig god idé, at både indkøberen og markedet forstår det samme ved ordet genbrugsplast.

Kræver det for eksempel, at plasten har været forbi en forbruger, før der er tale om genbrug – eller er det nok, at det er skåret fra i produktionen? Og tilsvarende hvilken kvalitet og holdbarhed kan man forvente af den genbrugte plast? På samme måde har det stor betydning hvilke metoder, man anvender, når man beregner klimaaftrykket fra et produkt.

Hvis den offentlige indkøber skal kunne sammenligne på tværs af flere tilbud, er det vigtigt, at klimaaftrykket er beregnet på en sammenlignelig måde.

Hvis den offentlige indkøber skal kunne sammenligne på tværs af flere tilbud, er det vigtigt, at klimaaftrykket er beregnet på en sammenlignelig måde.

Anne Holm Sjøberg
Afdelingschef, Dansk Standard

Her kan det have stor betydning, om man beregner hele produktets livscyklus, og også ser på eksempelvis belastningen i brugsfasen og når produktet er færdigt med at blive brugt. Eller om man kun ser på klimaaftrykket fra selve produktionen af produktet.

På den måde er der rigtig mange forståelser og metoder, som det er vigtigt at være afklaret med hos både indkøber og marked, da man ellers risikerer, at en tilbudsgiver smykker sig med flotte klimatal, som ikke er sammenlignelige med de øvrige tilbud, og som man ikke har dokumentation for.

Det er altså vigtigt, at man som offentlig indkøber er opmærksom på, at der er reel grøn handling bag tilbuddet, og at der er dokumenterbare, objektive kriterier til at vælge det mest klimavenlige tilbud. Ellers risikerer vi greenwashing af de offentlige indkøb, der vil være til skade for en fair konkurrence mellem virksomhederne og ikke mindst for klimaet, som det jo i sidste ende alt sammen handler om at beskytte.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00