Eksperter advarer mod kommunale pantefogeder

SKAT: På trods af moradset i Skat mener forskere og skatteeksperter, at det er en dårlig ide igen at give kommuner ansvar for inddrivelse af offentlig gæld. Men staten bør holde kommunerne skadesløse, lyder en anbefaling.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) åbnede på et pressemøde fredag op for igen at lade kommuner tage del i arbejdet med at inddrive borgere og virksomheders gæld til det offentlige.
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) åbnede på et pressemøde fredag op for igen at lade kommuner tage del i arbejdet med at inddrive borgere og virksomheders gæld til det offentlige.Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix
Kim Rosenkilde

Det er staten, der er skyld i, at de her penge ikke bliver inddrevet. Så det er også staten, der bør bære risikoen.

Christen Amby
Rådgivende revisor og medlem af Skatterådet
Fakta
Opkrævning vs. inddrivelse

Ved opkrævning forstås udsendelse af opkrævninger og regninger m.v. til borgere og virksomheder m.fl. og kontrol af, om betaling finder sted inden for den fastsatte betalingsfrist samt eventuelt efterfølgende udsendelse af rykkere.

Ved inddrivelse forstås anvendelse af lovgivningens tvangsinddrivelsesmidler i form af eksempelvis lønindeholdelse, indtrædelsesret, modregning, indgivelse af konkursbegæring og frivillige betalingsordninger.

Kilde: Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer, 2005

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er parat til at se på en lovændring, der igen kan give kommunerne ansvar for inddrivelse af gæld til det offentlige.

Det slog han fast på et pressemøde fredag, hvor han gennemgik regeringens planer for en genopretning af Skat.

Ikke mindst den kuldsejlede indsats med at inddrive borgere og virksomheders restancer til det offentlige var i fokus ved den lejlighed.

Dokumentation

Centralisering af inddrivelse og EFI

I 2005 blev al inddrivelse af gæld til det offentlige samlet i Skat. Tidligere varetog forskellige statslige myndigheder inddrivelsen af forskellige typer af gæld, mens den kommunale gæld mv. blev inddrevet af kommunerne selv.

Det betød blandt andet, at borgerne oplevede store forskelle i sagsbehandlingen, alt efter hvilken kommune de boede i, eller hvilken gæld der var tale om.

Samlingen af inddrivelsen i Skat skabte mulighed for stordriftsfordele og ensretning af inddrivelsen, så alle borgere og virksomheders gæld blev inddrevet på en ensartet og effektiv måde.

Formålet med Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI), hvis udvikling blev igangsat i 2006, var at understøtte denne ensartethed i inddrivelsen samt at realisere en mere effektiv inddrivelse ved at automatisere inddrivelsesprocesserne i ét it-system.

Systemet blev imidlertid forsinket ad flere omgange, og udgifterne til systemet blev langt højere end forventet. EFI blev sidenhen trinvist idriftsat fra september 2013.

Regeringen beslutter 8. september at standse alle automatiserede inddrivelsesskridt via EFI. Det sker på baggrund af en rapport, Skatteministeriet modtog fra Kammeradvokaten, som viste, at der via EFI blev foretaget ulovlige inddrivelser blandt borgere.

Kilde: Skatteministeriet og 'Skat ud af krisen' - Regeringens handlingsplan for Skat.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00