Embedsmænd skal advare mod ulovligheder på skrift

BO SMITH: Et etisk kodeks og pligt til at overbringe økonomiudvalget umisforståelige advarsler, hvis politiske indstillinger strider mod loven. Der er blandt de centrale anbefalinger til det kommunale embedskorps fra Bo Smith-udvalget.

Bo Smith-udvalgets rapport om samspillet mellem politikere og embedsmænd bærer titlen 'Embedsmanden i det moderne folkestyre'. Den blev offentliggjort mandag.
Bo Smith-udvalgets rapport om samspillet mellem politikere og embedsmænd bærer titlen 'Embedsmanden i det moderne folkestyre'. Den blev offentliggjort mandag.Foto: Toke Kristiansen/Altinget
Kim Rosenkilde

Hvis forvaltningen virkelig mener, at noget er ulovligt, så skal man oplyse det i klar tale.

Marius Ibsen
Medlem af Bo Smith-udvalget og tidligere kommunaldirektør
Fakta
Bo Smith-udvalgets etiske dilemmaer

Lovlighed
Du har lavet en indstilling til fagudvalget. Din chef beder dig rette indstillingen til noget, der efter din mening er ulovligt. Hun henviser til, at sådan vil borgmesteren have det, og at det kan der efter hendes mening også argumenteres for. Vil du rette i indstillingen?

Sandhed
Et medlem af kommunalbestyrelsen har bedt om en redegørelse for forløbet af en vanskelig sag inden for dit område. Du er blevet bedt om at lave et udkast, som kommunaldirektøren vil drøfte med borgmesteren. Efter mødet ønsker kommunaldirektøren forskellige rettelser, som efter din vurdering gør redegørelsen misvisende, men ikke direkte fejlagtig. Vil du indarbejde rettelserne?

Faglighed
Din direktør har besluttet, at en sag, du er ansvarlig for, ville have godt af en ekstern vurdering i form af en konsulentundersøgelse. Da undersøgelsen kommer, og sagen skal forelægges, siger borgmesteren, at den ikke helt svarer til, hvad han havde forventet, så den behøver ikke at blive vedlagt sagen i udvalget. Din direktør trækker på skulderen. Vil du undlade at vedlægge rapporten?

Der er ikke noget at udsætte på hverken de statslige eller de kommunale embedsmænd. Derfor er der heller ingen grund til at ændre på rammerne for embedsmændenes arbejde.

Nogenlunde sådan kan man sammenfatte den overordnede konklusion fra det såkaldte Bo Smith-udvalg. Et udvalg, fagforeningen Djøf har sat til at kulegrave rammerne for samarbejdet mellem politikere og embedsmænd.

Ud over en hovedanbefaling om et nyt etisk kodeks for såvel statslige som kommunale embedsmænd peger udvalget derfor kun på mindre konkrete detaljer, der trænger til at blive justeret.

Dokumentation

Bo Smith-udvalgets anbefalinger til de kommunale embedsmænd

Kodeks
Udvalget foreslår et kodeks om god embedsmandskik i kommunerne. Forslaget er rettet til kommunalbestyrelserne, der har ansvar for at tilrettelægge samspillet med administrationen.

Underretning af ulovlige indstillinger til økonomiudvalget
Udvalget skal pege på, at der er et behov for at afklare, hvilke pligter embedsmændene har, hvis der fra politisk hold er ønske om at beslutte noget, der vurderes som ulovligt.
Det vil efter udvalgets opfattelse være mest naturligt at antage, at kommunaldirektøren, hvis alle andre interne muligheder er udtømte, har en pligt til at orientere økonomiudvalget. Der er også grund til at antage, at dette bør ske i skriftlig form, bl.a. fordi der ikke må være tvivl om, hvad forvaltningens vurdering har været.

Støtte til alle i kommunalbestyrelsen
Udvalget foreslår, at det overvejes nærmere, om de politiske grupper bør have ret til inden for en given ramme at kunne få hjælp fra forvaltningen til udarbejdelse af forslag og støtte i øvrigt.
En sådan ret til bistand inden for en vis ramme forudsætter en nærmere afgrænsning af, hvilke former for bistand rammen skal anvendes på. Der er store lokale forskelle i kommunerne, for så vidt angår behov og ønsker, og dette vil der skulle tages højde for.
Udvalget er opmærksom på de indvendinger, der kan rejses over for forslaget, fx at det kan være en udfordring for forvaltningen at betjene såvel flertallet som mindretallet.

Styrket politisk revision
Udvalget henstiller, at man undersøger, om der er behov for at styrke den politiske del af den revisionsmæssige kontrol med administrationen, og hvordan en sådan styrkelse af revisionen lader sig udforme.
Det kunne f.eks. ske ved, at den enkelte kommune udnytter den allerede bestående adgang til at nedsætte et særligt udvalg efter kommunestyrelseslovens § 17, stk. 4, der gennemgår revisionens bemærkninger, inden de forelægges økonomiudvalget.

Læs anbefalingerne fra Bo Smith-udvalget her.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00