Jurister skal bane vejen for fremtidens digitalisering

FORVALTNING: Digitalisering af den offentlige sektor drives frem af økonomiske hensyn. Men jurister skal bane vejen. Også af hensyn til borgernes retssikkerhed. Det var budskabet fra juridisk konference om offentlig digitalisering.

Digitale selvbetjeningsløsninger har fyldt meget i de første bølger af offentlig digitalisering. Fremover vil et større fokus også rettes mod automatisering af sagsbehandlingsskridt i den offentlige forvaltning.
Digitale selvbetjeningsløsninger har fyldt meget i de første bølger af offentlig digitalisering. Fremover vil et større fokus også rettes mod automatisering af sagsbehandlingsskridt i den offentlige forvaltning.Foto: colourbox.dk
Kim Rosenkilde

Når vi som leverandører præsenterer et produkt, så sidder vi over for en flok mumier, der kigger ned på udbudsjuristen for enden af bordet.

Lars Andersen
Formand for IT-Branchens udvalg for Offentlig Digitalisering
Fakta
Om konferencen
Konferencen 'Digitalisering uden kompromis' var arrangeret af KMD, Kammeradvokaten – Advokatfirmaet Poul Schmith og JUC.

Altinget var inviteret med på en lytter uden krav om efterfølgende redaktionel dækning.

Skal den offentlige sektor videre ud ad den digitale motorvej, kan man ikke overlade opgaven med at sætte retningen alene til it-udviklere og økonomer.

Den juridiske ekspertise skal med allerede fra de tidligere faser af udviklingen af nye digitale løsninger. På samme måde skal Slotsholmens lovskribenter tænke de digitale løsninger ind, når de reviderer lovgivningen.

Og den økonomiske dagsorden bag de digitale effektiviseringer er så stærk, at juristerne lige så godt kan acceptere, at det er den vej, vinden blæser.

Dokumentation

Den fællesoffentlig digitaliseringsstrategi 2016-2020

Regeringens kommende digitaliseringsstrategi tager afsæt i tre pejlemærker:

- En effektiv og værdiskabende offentlig sektor
- Offentlig digital service skaber værdi for borgere og virksomheder
- Offentlig digitalisering skal understøtte virksomhedernes vækst

Kommende temaer
Med udgangspunkt i de tre pejlemærker fokuserer arbejdet med den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi på følgende temaer:

- Automatisering af offentlige sagsgange
- Bedre brugeroplevelse for borgere og virksomheder
- Digital velfærd
- Datadeling
- Rammer for sammenhængende digital forvaltning
- Datasikkerhed
- It-infrastrukturløsninger
- Styring af it-projekter
- Styring af den fællesoffentlige digitaliseringsindsats

Den nuværende digitaliseringsstrategi har foreløbigt realiseret op til 2,5 mia. kr. årligt, og det er regeringens målsætning, at den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi frem mod 2020 skal bidrage til at realisere et væsentligt potentiale. 

Dette kræver en betydelig forandring af den måde, hvorpå den offentlige sektor leverer service til borgere og virksomheder. 

Kilde: Digitaliseringsstyrelsen


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00