Kristian Jensen: ”Vi vil sætte tommelskruer på kommunerne, så vi kan genanvende mere”

UDSPIL: Kort før valget samler regeringen tidligere forslag i et nyt affaldsudspil, der skal føre til mindre forbrænding af affald. Vi er nødt til at sende et klart signal om, at fremtiden er genanvendelse, siger finansministeren.

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Morten ØyenAnders Redder

Vi har et behov for at kunne tvinge kommunerne til at prioritere genanvendelse over forbrænding.

Kristian Jensen (V)
Finansminister

Man har tidligere set på, om konkurrenceudsættelse giver effektiviseringer, men at sige, det også tjener til et bedre miljø, er lidt en påstand.

Charlotte Fischer
Direktør, Danmarks Affaldsforening

Danmark skal blive bedre til at genanvende affald og sende mindre til forbrænding.

Fakta
Det vil regeringen

Tiltag, der ændrer reguleringen, så den understøtter, at forbrændingen reduceres og genanvendelsen øges:
  • Modernisering af reguleringen af det forbrændingsegnede affald 
  • Modernisering af reguleringen af det genanvendelige affald 
  • Kortere sagsbehandlingstider og mindre administration i affaldssektoren 
  • Analyse af krav om el-/hybriddrevne skraldebiler 
  • Analyse af private retur- , pant- og tilbagetagningsordninger for emballage 
  • Fortsat donation af genbrugsartikler til frivillige organisationer
Modernisering af reguleringen af det forbrændingsegnede affald: 
  • Anvisningsretten og benyttelsespligten for det forbrændingsegnede erhvervsaffald ophæves, så virksomhederne får frihed til selv at vælge det bedste og billigste anlæg. Det forbrændingsegnede erhvervsaffald vil med få undtagelser ikke længere kunne indsamles af kommunerne. 
  • Forbrændingsopgaven for det indsamlede husholdningsaffald samt kommunens eget affald skal udbydes af kommunerne, så borgere og virksomheder mødes af rimelige og mere ens takster i hele landet. 
  • Prisreguleringen af affaldstaksterne ophæves. Dermed styrkes anlæggenes incitament til at reducere omkostningerne og tilbyde den bedste og billigste behandling af affaldet.
  • Forbrændingsanlæg ejet af kommuner skal fremover konkurrere på lige fod med andre kommunale og private aktører om at tilbyde den bedste og billigste affaldsbehandling for borgere og virksomheder.
Modernisering af reguleringen af det genanvendelige affald:
  • Kommunerne skal udbyde behandlingen af affaldet, og prisreguleringen ophæves. Dermed afskaffes den nuværende opsplitning af behandlingen af hhv. husholdningsaffald og erhvervsaffald, der betyder, at kommunale anlæg i dag har regulatorisk monopol på behandlingen af husholdningsaffaldet, og at 23 kommuner har dispensation til at behandle genanvendeligt erhvervsaffald på kommunale genanvendelsesanlæg. Private anlæg konkurrerer om at behandle det resterende virksomhedsaffald. Den nuværende opsplitning af behandlingen har skabt usikkerhed om adgangen til det genanvendelige affald hos potentielle investorer, der ønsker at investere i store, højeffektive genanvendelsesanlæg.
  • Ansvaret for indsamlingen af husholdningsaffaldet vil fortsat ligge hos kommunerne, og kommunerne spiller dermed fortsat en vigtig rolle i affaldssektoren og i overgangen til en cirkulær økonomi. Borgerne får dog mulighed for at aflevere deres affald til andre end kommunen, så der skabes adgang til ressourcerne i affaldet, f.eks. gennem etablering af tilbagetagningsordninger for varer eller emballage. Desuden understøttes en iværksætterkultur, hvor innovative start-ups kan nyttiggøre affaldet på nye måder.
  • De eksisterende undtagelser til konkurrenceudsættelsen af det genanvendelige erhvervsaffald fra 2010 ophæves. I 2010 fik virksomheder mulighed for frit at indgå aftale med en privat leverandør om indsamling og behandling af genanvendeligt affald. Kommunerne fik dog mulighed for fortsat at indsamle genanvendeligt erhvervsaffald på de kommunale genbrugspladser og i ejendomme med blandet bolig og erhverv, og 23 kommuner fik dispensation til fortsat at behandle genanvendeligt erhvervsaffald på kommunale genanvendelsesanlæg. Undtagelserne har bidraget til den nuværende opsplitning af behandlingen af hhv. husholdningsaffald og erhvervsaffald.
  • Alt affald fra ikke-brofaste øer samt affald fra mindre virksomheder med begrænsede affaldsmængder kan fortsat indsamles og behandles af kommunerne. Ordningerne vil være frivillige for virksomhederne.
  • Kommunerne kan fortsat drive eksisterende genanvendelsesanlæg på markedsvilkår i en begrænset periode. Herefter skal genanvendelsesanlæggene afhændes under hensyntagen til foretagne investeringer. Kommunerne vil ikke have mulighed for at investere i nye genanvendelsesanlæg eller udvide eksisterende genanvendelsesanlæg. Dette adskiller sig fra forbrændingsanlæg og genbrugspladser, som kommunerne fortsat vil kunne eje, drive og investere i.
  • De nye genanvendelsesmål fra EU indfries gennem blandt andet en ny national affaldsplan på en hensigtsmæssig måde, der støtter op om omstillingen til øget genanvendelse og cirkulær økonomi.
  • Det nye, udvidede EU-producentansvar for emballage implementeres i Danmark på en måde, der giver producenterne incitament til at designe emballagen, så den i højere grad kan genbruges og genanvendes. 
Kortere sagsbehandlingstider og mindre administration:
  • Der igangsættes en analyse af modeller for kortere sagsbehandlingstid for tilladelser til import og eksport af affald.
  • Der igangsættes en fokuseret dansk indsats i EU-fora for en revision af EU’s transportforordning, der skal gør det nemmere og mere smidigt for leverandører at importere og eksportere affald på tværs af landegrænser i EU uden at reducere miljøbeskyttelsen.
Analyse af krav om el-/hybriddrevne skraldebiler:
  • Der igangsættes en analyse af mulighederne for at indføre krav om, at indsamlingen af husholdningsaffald skal ske med lavemissions skraldebiler (fx el eller hybrid), bl.a. med inddragelse af erfaringer fra andre europæiske lande. Analysen skal afdække de miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser af et sådant krav, ligesom de økonomiske konsekvenser for bl.a. borgerne vil blive afdækket. Analysen skal ses i sammenhæng med eventuelt kommende EU-krav om offentlige indkøb af lavemissionskøretøjer.
Analyse af private retur- , pant- og tilbagetagningsordninger for emballage:
  • Der igangsættes en analyse som blandt andet skal afdække, hvordan der kan etableres incitamenter for, at producenter etablerer egne returordninger, der fremmer genbrug, og hvor borgerne belønnes for tilbagelevering af emballagen.
Fortsat donation af genbrugsartikler til frivillige organisationer:
  • Der foreslås en model for, at de frivillige organisationer under de nye regler fortsat får adgang til genbrugsartikler fra genbrugspladsen, så artiklerne kan sælges videre i genbrugsbutikkerne. Modellen afklares i dialog med kommuner, frivillige organisationer og private leverandører.

Kilde: Finansministeriet

Sådan lyder det fra regeringen, der kort før valget har samlet en række tidligere forslag i et nyt udspil, der skal give virksomheder bedre adgang til genanvendeligt affald og mulighed for selv at vælge, hvor deres affald skal forbrændes.

”Som det er nu, har kommunerne eneret på at samle affald sammen. De ejer i øvrigt også forbrændingsanlæggene, og dermed har de ikke en interesse i, at det bliver genanvendt,” siger finansminister Kristian Jensen (V), der med udspillet vil presse kommunerne til at gøre endnu mere for genanvendelse.

Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00