Debat

Billedkunstnerne: Løft kunstuddannelserne i provinsen

DEBAT: Kunstakademierne i Odense og Aarhus skal gøres statslige under Kulturministeriet, og de skal kunne udbyde Master of Fine Arts, mener Nis Rømer fra Billedkunstnernes Forbund.

Julie Arnfred Bojesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Nis Rømer
Formand for Billedkunstnernes Forbund

Kunsten forandrer sig, og det skal kunstens uddannelsesinstitutioner også. I Billedkunstnernes forbund ser vi styrker, men også forbedringsmuligheder i den nuværende uddannelsesstruktur på billedkunstområdet. Derfor er vi glade for den debat, som Kulturministeriets rapport om fremtidens kunstuddannelser har igangsat.

En af de udfordringer, rapporten peger på, er den usikre økonomi, som kunstakademierne i Odense og Aarhus igennem flere årtier har været underlagt. De to kunstakademier er selvejende, kommunale institutioner og modtager kun et mindre statsligt tilskud. Begge er afhængige af kommunale bevillinger for at få deres budgetter til at hænge sammen.

Hvor uholdbar situationen er, fik vi senest et eksempel på i september, da Det Fynske Kunstakademi blev reddet på målstregen efter en budgetforhandling i Odense Kommunes By- og Kulturudvalg. Det er ikke et bæredygtigt grundlag at drive videregående kunstuddannelse på. I Billedkunstnernes Forbund mener vi, at de to provinsakademier bør gøres til statsfinansierede uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, ligesom Det Kongelige Danske Kunstakademi i København.

Fakta
Deltag i debatten om de kunstneriske uddannelser!
Send dit indlæg til [email protected]

Indfør Master of Fine Arts
En anden udfordring er, at provinsakademiernes uddannelser ikke udbyder uddannelse på det internationalt anerkendte Master of Fine Arts (MFA-) niveau. Det betyder, at en afgangseksamen fra kunstakademierne i Odense og Aarhus ikke giver samme internationale muligheder som en afgangseksamen fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København, hvor afgangseleverne får en MFA-grad.

Billedkunstnernes Forbund anbefaler, at der etableres videregående kunstuddannelse på MFA-niveau i provinsen, så de studerende får flere internationale muligheder for udveksling under studierne og bedre muligheder for international efter- og videreuddannelse efterfølgende.
Her må politikerne ikke glemme, at det kræver ekstra midler svarende til de øgede omkostninger, hvis provinsakademierne skal løftes til MFA-niveau.

Sammen har kunstuddannelserne den pondus, der skal til, for at kunsten som helhed kan få en større forandringskraft i samfundet og i det kulturelle liv.

Nis Rømer
Formand, Billedkunstnernes Forbund

Øget specialisering
I dag arbejder billedkunstnere med et bredt spektrum af opgaver, der ikke kun handler om selve værkproduktionen. For eksempel har arbejdet med kunst i det offentlige rum undergået grundlæggende forandringer i de senere år og byder på mange andre udfordringer end dem, kunstnere møder i værkstedet eller i udstillingslivet.

Det skal fremtidens kunstuddannelser i højere grad tage højde for. En øget specialisering kunne for eksempel give studerende mulighed for at tage Mastermoduler i arbejdet med kunst i det offentlige rum, nye teknologier og andre relevante specialiseringer.

En sådan organisering kender man blandt andet fra konservatorierne, hvor man for eksempel kan specialisere sig i elektronisk musik et sted og rytmisk musik et andet.

Kunstnerisk forskning og udvikling
Henrik Sveidahls rapport anbefaler at etablere en fælles forskerskole for de kunstneriske fag. Det er Billedkunstnernes Forbund helt enig i.
De enkelte kunstområder er hver især for små til at have et substantielt, fagligt miljø for forskning og udvikling. Sammen har kunstuddannelserne den pondus, der skal til, for at kunsten som helhed kan få en større forandringskraft i samfundet og i det kulturelle liv.

Det Kongelige Kunstakademis Billedkunstskoler i København har en stærk tradition for både kunstnerisk forskning og kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV) og vil, mener vi, være en oplagt base for en sådan tværkunstnerisk forskerskole.

En revolution om året
Kunstakademierne skal holde den rette balance mellem historisk bevidsthed og fornyelse. I visse tilfælde kan det være fornyende at stå stille, mens alt andet bevæger sig. Men den konstante refleksion over egen og institutioners rolle skal vi ikke undvige. Hvis vi går til det med nysgerrighed og høj faglighed, kan kunstens uddannelsesinstitutioner udvikles, så de passer til et globaliseret samfund i forandring - uden at miste den høje faglighed, de er garant for.

Den proces ser jeg frem til at deltage i. Fordi stærke kunstuddannelser er afgørende for, at vi også fremover har et dansk kunstliv på højt internationalt niveau. Til gavn for os alle hver især – og for samfundet, der mere end nogensinde har brug for kunstens kvalificerede indspark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nis Rømer

Forperson, Dansk Kunstnerråd
byplanlægger (The Berlage Institute, Holland), billedkunstner (Det Jyske Kunstakademi), Master of Public Governance (MPG) (CBS 2020)

0:000:00