Medieaftale på plads: Radio24syv rykker til provinsen

AFTALE: Regeringen og DF har indgået smalt medieforlig, der tilgodeser lokalmedier og momsfritager digitale medier. Samtidig skal to nye public service-kanaler og Radio24syvs arvtager finde nyt hovedsæde vest for Storebælt.

Hovedstaden bliver den store taber, når midlerne til dansk medieproduktion skal fordeles de kommende fem år.

Det står klart, efter at regeringen og Dansk Folkeparti ud på de sene nattetimer nåede til enighed og kunne præsentere den længe ventede medieaftale uden for Kulturministeriet.

Medieforliget, der træder i kraft 1. januar, øremærker blandt andet 25 millioner kroner til en ny pulje, der skal styrke lokale og regionale ugeaviser.

Radiostationen Radio24syv, hvis sendetilladelse skal genudbydes til oktober næste år, vil fremover have hovedsæde vest for Storebælt, og derudover sender man en ny radiokanal og en ny tv-kanal i privat udbud, der ligeledes skal have hovedsæde på Fyn og i Jylland.

Alt dette finansieres af nedskæringerne i DR, der blev aftalt i marts måned forud for medieforhandlingerne.

Aftalen byder også på en momsfritagelse af digitale medier, mens regeringen efter pres fra Dansk Folkeparti har måttet opgive ønsket om at privatisere TV 2 og lukke FM-båndet.

Mere til Vestdanmark
For regeringens støtteparti har en større fordeling til Vestdanmark ligget højt på partiets ønskeliste:

”Vi er meget tilfredse med, at aftalen styrker de regionale og lokale medier, at der bliver skabt nye medier vest for Storebælt, at TV 2 ikke sælges, at FM bevares, og at de regionale filmfonde får flere midler,” lyder det fra partiets medie- og kulturordførere Morten Marinus og Alex Ahrendtsen i en fælles pressemeddelelse.

Selvom det ikke lykkedes for kulturminister Mette Bock (LA) at få en bred aftale med Socialdemokratiets deltagelse, mener hun, at der er tale om en stærk aftale.

”Jeg er glad for, at vi nu – efter et langt og grundigt forhandlingsforløb – står med en stærk aftale, der sikrer bedre balance mellem de statslige og private medier, mellem de landsdækkende og de regionale/lokale medier, mellem trykte og digitale medier samt mellem ældres og unges adgang til medier. Danskerne får en ny radiokanal med fokus på kultur og klassisk musik og en ny tv-kanal med fokus på kultur og folkeoplysning, og så får nyhedsleverandørerne mulighed for at udvikle de digitale nyhedsmedier på samme vilkår som de trykte aviser,” siger ministeren i pressemeddelelsen.

Øget momsfritagelse
Hos Venstre glæder man sig særligt over, at digitale medier momsfritages og dermed ligestilles med de trykte medier, der længe har været fritaget for moms.

”Medieforbruget er i opbrud, og med den digitale momsfritagelse øges mediernes incitament til at udvikle nye forretningsmodeller og skabe nye indtjeningskilder,” siger politisk ordfører Britt Bager i pressemeddelelsen.

Læs hele aftalen her.

Forrige artikel Fem ting, der blev sagt i den kulturpolitiske debat i foråret Fem ting, der blev sagt i den kulturpolitiske debat i foråret Næste artikel S vil ikke love tilbagerulning af medieaftale: Det afgør økonomien S vil ikke love tilbagerulning af medieaftale: Det afgør økonomien
Ny musikplan øremærker midler til skolebørn

Ny musikplan øremærker midler til skolebørn

MUSIK: Projekter, der samarbejder med landets skoler, styrkes med 23 millioner i Kulturministeriets nye musikhandlingsplan. Pengene tages fra talentudvikling på musikskolerne, der frygter en svækkelse af eliten.