Debat

Museum revser forslag om gratis éntre: Brug pengene på at udvikle museerne

DEBAT: SF foreslår, at regeringens sommerpakken giver gratis adgang til museerne. Giv hellere 100 millioner kroner til udvikling, forskning, markedsføring eller formidling, skriver museumsdirektør.

Kulturordfører Charlotte Broman Mølbæk (SF) har foreslået at bruge 100 millioner kroner på at gøre entréen gratis på en række museer rundt om i landet.
Kulturordfører Charlotte Broman Mølbæk (SF) har foreslået at bruge 100 millioner kroner på at gøre entréen gratis på en række museer rundt om i landet.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Bjerrum Jensen
Museumsdirektør, Ringkøbing-Skjern Museum

SF foreslår, at regeringens sommerpakke blandt andet skal bruges på gratis adgang til museerne.

Men vi skal ikke devaluere museerne ved at gøre produktet gratis eller billigt. Giv hellere 100 millioner kroner til igangsættelse af udvikling, til fed forskning, til benchmarking, markedsføring eller formidling til børn, unge, sårbare, demente eller stressramte. Alt andet end at tro, at et godt museum er et gratis museum.

Det er dejligt for museerne, at politikerne har øje for, at der skal en særlig indsats til for at få os på fode igen efter coronakrisen. Museerne har været tvangslukket i en periode, der i ikke-coronatider plejer at generere en stor del af årets entréindtægter, fordi mange familier normalt vælger at fylde de mange helligdage og ferier i foråret med meningsfyldt indhold.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Museumsverden er i modsætning til, hvad mange politikere lader til at tro, ikke en støvet, stillestående verden. Museerne er i kontant udvikling, og et hovedformål hos mange museer er at gøre sig relevant for nutidens samfund.

Museerne er first moovers, når det gælder formidlingsteknikker, både når det gælder at ramme forskellige målgrupper, når vi skal henvende os til folk, der lærer på vidt forskellige måder, og i forhold til at eksperimentere med de nyeste it-teknikker i vores udstillinger.

Hvis de 100 millioner kunne bruges til at sætte skub i pilotprojekter og eksperimenter til bedre formidling eller indsatser for at nå nye museumsbrugere, ville pengene falde på et sted, der snart er mere tørt end den jyske hede efter en måned uden regn.

Mette Bjerrum Jensen
Museumsdirektør, Ringkøbing-Skjern Museum

Hvis vi ikke er med på beatet, bonger det lynhurtigt ud på vores besøgtal – og dermed også på vores indtægter. Vores gæster er ikke kede af at betale for en godt tilrettelagt museumsoplevelse, ligesom de med glæde sparer sammen til et besøg i en forlystelsespark, en zoo eller en tur i biografen – hvilket i alle tilfælde er dyrere end at besøge et museum.

Entréprisen er ikke et problem
Museernes problem er ikke at entréen koster penge. Det er sjældent, at vores gæster ser det som et problem, og ikke et ukendt fænomen at familier, der ikke har så meget at rutte med, sætter en ære i at spare sammen til en god dag på et museum.

De gæster, der oftes brokker sig over billetprisen, er velklædte pensionister, der bagefter med glæde lægger en tusindlap i museumscaféen og shoppen. De kan huske en tid, hvor museerne var næsten gratis, men hvor oplevelsen også var derefter. 

Hvis vi gør museerne gratis, devaluerer vi et produkt, som vi er mange i museumsverden, der arbejder virkelig hårdt på at gøre pengene værd.

Og vælger SF og andre tilhængere af idéen at gøre nogle museer gratis, og ikke andre – og det er næsten nødvendigt, hvis ikke de 100 millioner kroner, der afsættes til formålet, skal smøres så tyndt ud over alle, at der er tale om et par kroners reduktion i billetprisen – hjælper pakken ikke de museer, der har størst problemer efter krisen.

Nemlig de museer, der gennem det sidste årti har været særlig gode til at give fuld valuta for en høj billetpris, og som på grund af tre måneders manglende indtægter i éntre, café og butik kigger ind i millionunderskud selv efter hjælpepakkerne.

Læs også

Opret en udviklingspulje
Der er ingen tvivl om, at der bliver god brug for de 100 millioner kroner i museumsverden.

Hvis de skal ramme rigtig, må de meget gerne omsættes til endnu bedre formidling, og endnu bedre museumsdrift. De må meget gerne ramme ned i noget af det, som vi er virkelig stærke til hos museerne.

Nemlig at udvikle vores formidling, ramme nye målgrupper og gøre en særlig indsats for at inkludere borgere, der ikke besøger museerne af sig selv.

Et forslag kunne være at skabe en udviklingspulje, som museerne kan søge gennem Slots- og Kulturstyrelsen – og som ikke skal søges over hals- og hoved midt i den højsæson for gæster, som vi lige nu skal have til at køre mere velsmurt end ellers, hvis vi skal have en chance for at tjene lidt at de tabte hjem selv. 

Mit museum, Ringkøbing-Skjern Museum, der i høj grad lever af at skabe levende museumsoplevelse for danske og tyske turister på vestkysten, bliver hårdt ramt på vores muligheder for at gå i gang med de udviklingsprojekter, som vi havde planlagt til 2020 til 2022.

De midler, som vi har sparet sammen til at udvikle vores besøgssteder, risikerer at gå til at dække et underskud. Samtidig går det hårdt ud over vores udviklingspotentiale, hvis vi må sige farvel til dygtige medarbejdere.

Hvis de 100 millioner kunne bruges til at sætte skub i pilotprojekter og eksperimenter til bedre formidling eller indsatser for at nå nye museumsbrugere, ville pengene falde på et sted, der snart er mere tørt end den jyske hede efter en måned uden regn.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Bjerrum Jensen

Direktør, Ringkøbing-Skjern Museum (2018-), bestyrelsesmedlem, Dansk Kyst og Naturturisme, bestyrelsesmedlem, Destination Vesterhavet
cand.mag. forhistorisk arkæologi (Aarhus 2003), ph.d. (2009)

0:000:00