Debat

Dansk Sejlunion: Bekymrende store arealer reserveres til energiproduktion

Det er hensigtsmæssigt at lægge en del af grøn energiproduktionen på havet. Men det er bekymrende, hvor store arealer der reserveres. Den endelige havplan skal give så fri adgang til natur- og fritidsoplevelser på havet som muligt, skriver Christian Lerche.

Vindmølleparker, infrastrukturprojekter, havdambrug og nye bydele i havet ligger som udgangspunkt i vejen for sejlere, skriver Christian Lerche.
Vindmølleparker, infrastrukturprojekter, havdambrug og nye bydele i havet ligger som udgangspunkt i vejen for sejlere, skriver Christian Lerche.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Christian Lerche
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For Dansk Sejlunion, der arbejder for at fremme fritidssejlads og varetager sejlernes interesser i offentligheden, er det naturligvis afgørende at kæmpe for en så fri adgang til havet som muligt, og at havets naturkvalitet beskyttes.

Tema

Danmarks første havplan

31. marts trådte Danmarks første havplan i kraft og blev samtidig sendt i høring. 

Hvad er godt, og hvad er skidt i planen?

Panelet er:

  • Maria Reumert Gjerding, Danmarks Naturfredningsforening
  • MSC Danmark
  • Danske Havne
  • Egon Østergaard, Ornitologisk Forening BirdLife
  • Christian Lerche, Dansk Sejlunion
  • Thomas Hwan Jensen, Wind Denmark
  • Berit Charlotte Kaae, seniorforsker ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet
  • Jesper Raakjær, professor ved Center for Blue Governance, Aalborg Universitet og fhv. udviklingschef for Aalborg Havn
  • Morten Messerschmidt (DF)
  • Martin Lidegaard (R)
     

Vindmølleparker, infrastrukturprojekter, havdambrug og nye bydele i havet ligger som udgangspunkt i vejen for sejlere og andre, som enten rekreativt eller erhvervsmæssigt færdes på havet. Projekterne opfattes som en disrespekt for havets egne kvaliteter og værdier. Sådan er vores perspektiv.

Danmark er også en stolt søfartsnation med en stolt maritim historie, og vores farvande er attraktive for sejlende turister.

Derfor har vi med meget stor spænding set frem til offentliggørelsen af regeringens forslag til Danmarks første Havplan. Havplanen er en bunden opgave for regeringen, fordi et EU-direktiv forpligter landene til at udarbejde havplaner.

Havets mange interessenter er i konflikt
Erfaringen fra de seneste mange årtier viser, at havets mange interessenter er i konflikt, og at mere og mere hav lukkes af for andre brugere – og ikke mindst sejlerne. Broer, der ikke kan åbnes for både. Store, nye bydele, som placeres i havet. Fiskeopdræt, der placeres uafmærket i åbent farvand. Og opstilling af havvindmøller i attraktive farvande.

For en søulk er det som udgangspunkt skræmmende at se, hvor store havarealer der reserveres til andre formål end sejlads.

Christian Lerche
Direktør, Dansk Sejlunion

Alle er de eksempler på projekter, der nærmest har haft fri leg på havet. Det har over årene nærmest virket som om, at det frie hav er gratis til rådighed for alle, og derfor kan tages i anvendelse til et hvilket som helst formål.

Vi har derfor længe ønsket en klar markering af, at der er grænser for hvem, der kan inddrage havet til hvilke formål.

Det giver havplanen nu et forsigtigt håb for, selvom det fortsat ser ud til, at havet grundlæggende opfattes som en gratis ressource.

Myndighederne har lyttet
Dansk Sejlunion har sammen med andre organisationer presset på for at sikre, at den danske Havplan også omhandler den rekreative brug af havet, selvom landene kun er forpligtet til at regulere den erhvervsmæssige anvendelse.

Vi er derfor på overordnet plan glade for, at myndighederne har lyttet til os og fremhævet den rekreative anvendelse af havet som et selvstændigt perspektiv, lige som en del arealer henlægges til ”generel anvendelse” – altså arealer, der ikke kan inddrages til andre formål.

Vi er også glade for, at den rekreative anvendelse udstrækkes til alle arealer, selvom de som udgangspunkt er udlagt til andre formål, hvis ikke de fysiske anlæg umuliggør sejlads. Det betyder for eksempel, at sejlere må sejle unde de mange vindmøllearme, hvis man har lyst til det.

Overraskende og bekymrende, hvor store arealer der reserveres
For en søulk er det som udgangspunkt skræmmende at se, hvor store havarealer der reserveres til andre formål end sejlads.

Vi har selvfølgelig fuld forståelse for behovet for en grøn omstilling af samfundet, og at det eksempelvis er hensigtsmæssigt at lægge en del af energiproduktionen på havet. Men det er alligevel overraskende og bekymrende, hvor store arealer der reserveres.

Med sit meget overordnede perspektiv er det endnu svært at vurdere, hvor stor forskel Havplanen vil gøre i praksis.

Havplanen er i høring frem til 30. september, og vi vil fra sejlerside deltage konstruktivt i høringsprocessen for at sikre en endelig Havplan, der giver så fri adgang til natur- og fritidsoplevelser på havet som muligt. Vi vil have blik på, om der under det meget overordnede niveau gemmer sig uventede begrænsninger.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00