Debat

Dansk Sejlunion: Havplanen prioriterer ikke rekreativ anvendelse af havet

Havplanen, som er i høring lige nu, prioriterer ikke rekreative formål tilstrækkeligt. Der er fokus på havets produktionsværdi, mens alle dem, der bruger havet til sejlads, fiskeri og turisme i vid udstrækning nedprioriteres, skriver Christian Lerche.

Regeringens havplan har alt for meget fokus på havets produktionsværdi, skriver Christian Lerche.
Regeringens havplan har alt for meget fokus på havets produktionsværdi, skriver Christian Lerche.Foto: Pressefoto
Christian Lerche
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Havplanen er for fritidssejlerne som et stykke vådt sæbe: Ser spændende ud, men skrækkeligt svært at gribe og holde fast i. Og desto længere man holder fast under bruseren, desto mere går det i opløsning.

Tema

Danmarks første havplan

31. marts trådte Danmarks første havplan i kraft og blev samtidig sendt i høring. 

Hvad er godt, og hvad er skidt i planen?

Panelet er:

  • Maria Reumert Gjerding, Danmarks Naturfredningsforening
  • MSC Danmark
  • Danske Havne
  • Egon Østergaard, Ornitologisk Forening BirdLife
  • Christian Lerche, Dansk Sejlunion
  • Thomas Hwan Jensen, Wind Denmark
  • Berit Charlotte Kaae, seniorforsker ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet
  • Jesper Raakjær, professor ved Center for Blue Governance, Aalborg Universitet og fhv. udviklingschef for Aalborg Havn
  • Morten Messerschmidt (DF)
  • Martin Lidegaard (R) 

Havplanen ser på samme måde ud til at have en konkret form og nogle gode intentioner, men det er reelt meget svært at se, hvad den giver alle os, der bruger havet rekreativt.

Havplanen, som nu er i høring, har overordnet set til formål at fremme økonomisk vækst, udvikling af havarealer og udnyttelse af havressourcer på et bæredygtigt grundlag. Men den fastlægger også en overordnet opdeling af havet til energiproduktion, søtransport, transportinfrastruktur, fiskeri, råstofindvinding og naturbeskyttelse.

Den har med andre ord især fokus på havets produktionsværdi. De områder, som formentlig ikke kan anvendes til andet, bliver reserveret til "generel anvendelse".

I disse generelle anvendelseszoner, som blandt andet findes i kystnære områder, kan rekreative aktiviteter finde sted. Det kan være turisme, friluftsliv og sejlads. De generelle zoner findes spredt over hele Danmarks søkort, men overvejende tæt på kysten.

Havplanen, som nu er i høring, har overordnet set til formål at fremme økonomisk vækst, udvikling af havarealer og udnyttelse af havressourcer på et bæredygtigt grundlag.

Christian Lerche
Direktør, Dansk Sejlunion

Men det rekreative må også udfoldes i alle andre zoner, hvis altså ikke lige de benyttes af vigtigere produktionsformål.

Stærkere placering
Og endelig indeholder havplanen et såkaldt servicelag, hvor man kan finde en meget lang række af aktiviteter, faciliteter og anlæg, som tilsyneladende ikke er fundet tungtvejende nok til at være med i selve havplanen.

Jeg tillader mig at skrive det på denne måde, fordi servicelagets 36 forskellige kategorier faktisk slet ikke er en del af bekendtgørelsen og dermed havplanen. Servicelaget vises blot på kortet som en serviceoplysning om, at her er der et fortidsminde, et hotspot for friluftsliv, et militært øvelsesområde eller en kapsejladsbane.

Ved at holde servicelaget ude af bekendtgørelsen kan disse ændres løbende og tilsidesættes, hvis andre formål taler for det.

Fra Dansk Sejlunions side vil vi gerne opfordre til, at havplanens 'våde sæbe' får en mere fast form, så eksempelvis servicelaget - og dermed de rekreative aktiviteter - får en mere konkret og stærk placering i havplanen til glæde for friluftslivet, turister, sejlere og de mange andre, der bruger havet til andet end produktion.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00