EL-borgmester: Københavnerne har krav på ren luft – og politisk handling

DEBAT: Københavnerne har hørt nok ord og løfter. Det er tid til grøn handling, til trafikøer, bilfrie zoner og road pricing. Politikerne skal sætte handling bag deres flotte, grønne ord, skriver Ninna Hedeager Olsen.

Af Ninna Hedeager Olsen (EL)
Teknik- og miljøborgmester

Biltrafikken i København skal begrænses radikalt, så københavnerne kan få plads til at leve, og så mængden af skadelig luftforurening reduceres mest muligt.

Der er ingen vej udenom. Undersøgelser viser, at biltrafik er en af de helt store syndere i København. Og det er fuldstændigt uacceptabelt, at københavnerne skal trække sundhedsskadelige partikler ned i lungerne, for at osende biler kan få lov at passere gennem byrummet.

Ren luft bør være en selvfølgelighed – også selvom man bor i en storby
Man estimerer, at minimum 460 københavnere dør tidligere, på årsbasis, på grund af luftforurening.
Det tal skal ned, og som politikere har vi et kæmpe ansvar for at gøre alt, vi overhovedet kan for at sikre, at man kan bevæge sig i hovedstaden uden at blive udsat for skadelig partikelforurening. Der er ingen vej udenom. Det er nødvendigt at sætte begrænsninger for biltrafikken.

Et effektivt redskab er de såkaldte trafikøer, hvor man inddeler et område i mindre zoner og sørger for, at man ikke kan køre fra zone til zone. På den måde kan man holde gennemkørende trafik ude. Det har man virkelig gode erfaringer med i Belgien, hvor indsatsen har fået flere til at vælge cykel og offentlig transport til. Det er både godt i et lokalt trængselsperspektiv og for luftkvaliteten.

En win-win, hvis du spørger mig. Desværre var der ikke opbakning til at etablere trafikøer i København ved de seneste budgetforhandlinger i kommunen. Her havde forvaltningen ellers stillet et, for mig at se, virkeligt fornuftigt forslag om at indføre en trafikø på Nørrebro, hvor der i forvejen er lavet flere trafikdæmpende tiltag.

Hvis forslaget var blevet prioriteret, ville Nørrebro og særligt Jagtvej have kunnet slippe for meget af den gennemkørende forurenende trafik fra diesel- og benzinbiler, der er i dag.

Som et led i forslaget skulle Jagtvej nemlig have været lavet til en grøn korridor, reserveret til fodgængere, cyklister, busser og el- og brintbiler. Miljøpunkt Nørrebro har ellers målt luftforureningen på Jagtvej til at være høj, og det er særligt problematisk, fordi der er mange daginstitutioner og skoler i området. Miljøpunkt Nørrebro havde derfor peget på Jagtvej som et vigtigt sted at sætte ind. Men sådan blev det desværre ikke.

Et sundere og renere København
Pilotprojektet skulle også have givet os vigtige erfaringer med at begrænse biltrafik og undgå forurening. Det er helt afgørende for den fremtidige indretning af et sundere København og også vigtigt, hvis Københavns Kommunes mål om at være CO2-neutral i 2025 skal nås.

Men nu står vi her og har ikke rykket os så langt, vi kunne i kampen for ren luft og mindre CO2-udledning, og det er simpelthen for uambitiøst. Og vi har ikke råd til at vente med at handle – ikke ét eneste år, Ikke én uge, ikke ét minut. Luftforurening slår ihjel. Det er fakta, og derfor må vi som kommunalpolitikere gøre alt, vi kan for at begrænse den.

Men vi kan ikke komme i mål alene. Vi har et begrænset råderum. Vi er nødt til at få Christiansborg med, så vi for eksempel kan få lov at lave road pricing.
Københavnerne har krav på ren luft, og hvis vi skal nå i mål, kræver det noget af både borgere, kommunalpolitikere og Christiansborg.

Jeg synes, der er mange borgerstemmer efterhånden, der råber på grøn forandring. Og der er københavnske familier, der hver dag bidrager og i regn og vind sætter børnene i cykelvognen, trækker regnhætten godt ned i panden og vælger cyklen til og bilen fra.

Det, der mangler, er mod og handling fra det politiske niveau. Vi har hørt nok ord og løfter, det er tid til grøn handling, til trafikøer, bilfrie zoner og road pricing. Jeg håber, at flere politikere snart er klar til at sætte handling bag deres flotte, grønne ord.

Forrige artikel Margrete Auken: Landbrugsstøtten skiller de grønne får fra de sorte bukke Margrete Auken: Landbrugsstøtten skiller de grønne får fra de sorte bukke Næste artikel Kronik: Regeringen bør hæve ambitionerne for natur- og biodiversitetspakken Kronik: Regeringen bør hæve ambitionerne for natur- og biodiversitetspakken