Debat

SodaStream: Genbrug af plastik er ikke altid en god løsning

DEBAT: En række drikkevaregiganter er kommet med forskellige bud på, hvordan de bedre kan genbruge plastik. Det lyder umiddelbart positivt, men der er en række problemer med genbrug, og derfor er vi nødt til at kigge efter alternative løsninger. 

For nylig fremlagde Coca Cola deres planer om at indsamle og genbruge 100 procent af deres flasker, dåser og anden emballage inden 2030. Men der er alt for længe til 2030, mener Michele Fitzwilliams.
For nylig fremlagde Coca Cola deres planer om at indsamle og genbruge 100 procent af deres flasker, dåser og anden emballage inden 2030. Men der er alt for længe til 2030, mener Michele Fitzwilliams.Foto: /ritzau/Tatan Syuflana
Katrine Skov Sørensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michele Fitzwilliams
Nordisk Marketing Direktør, SodaStream

I mit seneste indlæg her på Altingets miljøportal efterlyste jeg en 'vækkelse' af den danske politiske forbruger, når det kommer til overforbruget af plastik.

Jeg opfordrede forbrugerne til at stemme med pengepungen, gøre deres forbrug mere hensigtsmæssigt og ansvarligt og til at tvinge virksomheder til at begrænse brugen af plastik til et minimum.

Vi skal efterspørge ansvarlige virksomheder, sådan som vi også gør det, når det gælder CO2-udslip, spildevand, arbejdstagerrettigheder, fair trade og så videre.

Fakta
Deltag i debatten!

Men den kritisk-ansvarlige efterspørgsel efter produkter uden unødig plastik er ikke nok. Dertil er problemet med plastik for stort.

Vi kan ikke vente på, at virksomhederne langsomt får indrettet sig efter en mere plastikkritisk efterspørgsmål – vi må have virksomhederne til at agere nu!

Min påstand er, at den drikkevaregigant, der først finder bæredygtige alternativer til plastikemballage, vil vinde forbrugernes gunst – men vigtigst af alt; for alvor gøre noget ved den omsiggribende plastikforurening.


Michele Fitzwilliams
Nordisk Marketing Direktør, SodaStream

Coca Colas ambitioner indfris først om 12 år
Så når Coca Cola for nyligt fremlagde planer om at indsamle og genbruge 100 procent af deres flasker, dåser og anden emballage inden 2030, må jeg blot konstatere, at det jo er alt, alt for sent. 12 år?!

Med en produktion på over 1 milliard engangsplastikflasker per dag, vil der ikke engang være noget verdenshav at beskytte om 12 år. I stedet vil verdens have svømme over med plastik.

Også andre giganter i ”engangsemballageindustrien” har annonceret grønne planer.

Det gælder Danone, der har planer om at producere deres mineralvand Evian på 100 procent genbrugsplast inden 2025, og McDonald's, der har et mål om at bruge genbrugsmateriale eller miljøvenligt materiale til alle deres sodavandskrus, Happy Meal-bokse og anden emballage inden 2025.

PepsiCo satte sidste år et mål om, at 100 procent af deres emballage skal være genbrugelig inden 2025.

Men igen – jeg undrer mig over, hvorfor det skal tage SÅ længe at tage ansvar for denne kæmpe problemstilling, som de nævnte virksomheder har SÅ store aktier i.

Genbrug er ikke den eneste løsning 
Selvom det umiddelbart lyder positivt, at drikkevaregiganterne har planer om 100 procent genbrug, er der en række problemer ved genbrugsidéen.

For det første er de nuværende tal for genbrug utroligt små, og det er derfor ekstremt optimistisk at forvente 100 procents genbrug på noget tidspunkt.

For det andet: Hvem skal overhovedet tage sig af de mange genbrugte flasker?

Kina, som i dag genbruger halvdelen af verdens plastik, annoncerede for nylig et forbud mod import af affald fra Vesten – de nægter simpelthen at være verdens losseplads.

For det tredje er genbrug ikke nødvendigvis en god løsning. Der bliver brugt uanede ressourcer på at producere, transportere og genbruge plastik.

I stedet skulle vi helt holde op med at bruge det – vi burde finde bedre alternativer. For selv hvis vi opnåede 100 procent genbrug, ville CO2-aftrykket kun blive reduceret med 15 procent.

Mit budskab til verdens virksomheder er derfor, at de bør tage et langt større ansvar for plastikforureningen, end de gør på nuværende tidspunkt.

En mission om at eliminere plastikemballage kunne kickstarte innovationsprocesser, der ville føre til bedre alternativer.

Min påstand er, at den drikkevaregigant, der først finder bæredygtige alternativer til plastikemballage, vil vinde forbrugernes gunst – men vigtigst af alt; for alvor gøre noget ved den omsiggribende plastikforurening.

Kom nu i gang! 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michele Fitzwilliams

Nordic Marketing Director, Sodastream
akademiøkonom i kommunikation

0:000:00