Jesper Petersen
 svarer 
Karsten Lauritzen

Jesper Petersen (S) spørger skatteministeren, Karsten Lauritzen, hvilken effekt lovforslaget har på klimaet

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 207, Spørgsmål 2
Vil ministeren redegøre for, hvilken effekt lovforslaget har på klimaet?

Svar fra onsdag den 20. marts 2019
Lovforslaget indeholder forslag om en forlængelse af overgangsperioden for opgørelse af bilers brændstofforbrug, som danner grundlag for fastsættelse af brændstofforbrugsafgiften og registreringsafgiften.

Efter de gældende regler opgøres brændstofforbruget efter den såkaldte NEDC2-metode tillagt 10 pct. til og med den 31. marts 2019 (overgangsperioden). Fra den 1. april 2019 fastsættes brændstofforbruget efter WLTP-metoden tillagt 21 pct. Ved indførelsen af disse regler (lov nr. 1130 af 11. september 2018 (L 237 A)) blev det vurderet, at ingen af de to omregningsmetoder havde miljømæssige konsekvenser.

Det har imidlertid vist sig, at der er en betydelig usikkerhed knyttet til de konkrete målinger af de biler, der er blevet typegodkendt efter WLTP-metoden. Senest har EuropaKommissionen valgt at stramme op på retningslinjerne for de konkrete målinger.

For at sikre ro om bilafgifterne ved overgangen til opgørelse af bilers brændstofforbrug efter den nye WLTP-metode, foreslås det, at den gældende overgangsperiode, hvor brændstofforbruget opgøres efter NEDC2-metoden tillagt 10 pct., forlænges indtil udgangen af 2020.

Givet den usikkerhed, der er knyttet til de konkrete målinger af de biler, der er blevet typegodkendt efter WLTP-metoden, er det ikke muligt at vurdere om og eventuelt hvordan en forlængelse af overgangsperioden påvirker prisen på og salget af konkrete bilmodeller sammenlignet med en situation, hvor overgangsperioden ikke forlænges.

Forslaget betyder imidlertid, at der ikke pr. 1. april 2019 sker ændringer i den måde, brændstofforbruget og bilafgifterne for nye biler fastsættes.

På den baggrund vurderes forslaget ikke at indebære miljø- eller klimamæssige konsekvenser.

0:000:00