Mona Juul
 svarer 
Simon Kollerup

Mona Juul (K) spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup, hvordan den foreslåede måde at beregne gebyrstørrelse på for hvidvasktilsyn for revisorer og ejendomsmæglere adskiller sig fra de øvrige sektorer, der betaler gebyr for hvidvasktilsyn

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 110, Spørgsmål 2
Vil ministeren redegøre for, hvordan den foreslåede måde at beregne gebyrstørrelse på for hvidvasktilsyn for revisorer og ejendomsmæglere adskiller sig fra de øvrige sektorer, der betaler gebyr for hvidvasktilsyn - og oplyse hvor store forskelle i gebyrstørrelser, der er for revisorer og ejendomsmæglere set i forhold til de øvrige sektorer, der betaler gebyr for hvidvasktilsyn?

Svar fra mandag den 9. marts 2020
Med den i lovforslaget foreslåede gebyrordning vil gebyret for godkendte revisorer og revisionsvirksomheder vedrørende hvidvasktilsynet i 2021 forventeligt udgøre ca. 2.275 kr. pr. revisor. Derudover betaler revisorerne i forvejen enten 3.620 kr. eller 4.275 kr., afhængig af virksomhedstypen, for revisortilsynet.

Gebyret vil med den i lovforslaget foreslåede ordning for godkendte ejendomsmæglere og ejendomsmæglervirksomheder for hvidvasktilsynet i 2021 forventeligt udgøre ca. 310 kr. pr. ejendomsmægler. Ejendomsmæglere betaler ikke for det øvrige tilsyn Erhvervsstyrelsen fører med sektoren.

Finanstilsynet er fuldt afgiftsfinansieret. Afgiften, som virksomhederne opkræves, dækker samtlige af Finanstilsynets udgifter til tilsynsvirksomhed.

Afgiften for den enkelte virksomhed afhænger bl.a. af virksomhedens størrelse målt på specifikke omkostnings- eller indtægtstyper (f.eks. løn eller balancesum) i regnskabsåret for opkrævningen. For pengeinstitutter ligger afgiften Finanstilsynet opkrævede i 2019 i spændet mellem 2.000 kr.

– ca.

84,5 mio. kr.

For så vidt angår advokater har Advokatsamfundet oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til: ”Alle advokater i Danmark skal årligt betale bidrag til Advokatsamfundet, som blandt andet skal dække Advokatsamfundets omkostninger til udkørende tilsynsbesøg hos advokater, forberedelse og behandling af disciplinærsager samt telefonisk og skriftlig rådgivning af advokater. Bidraget for 2020 udgør 7.500 kr. eksklusive moms. Alle advokater betaler samme beløb. Beløbet skal betales uanset advokaten det pågældende år har været underlagt tilsyn. Der betales således ikke et særskilt gebyr for tilsyn, herunder hvidvasktilsyn.

Advokatsamfundet har med virkning fra den 1. juli 2019 omlagt tilsynet med advokater til at være risikobaseret, og har ansat yderligere medarbejdere for at nå et mål om en fordobling af tilsynstrykket og en implementering af et hvidvaskspecifikt tilsyn.” For så vidt angår spiludbyderne har Skatteministeriet bl.a. oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til: "Spillemyndigheden opkræver årligt et samlet gebyr hos spiludbyderne inden for hvert spilområde. Det samlede gebyrs størrelse afhænger af det konkrete spilområde, og gebyrniveauet er fastlagt med afsæt i kendte opgaver, den forventede intensitet og den relaterede risiko knyttet til de samlede tilsynsopgaver. Gebyret anvendes bl.a. til at udføre tilsyn med spiludbydernes forpligtelser ift. reglerne i lov om spil og hvidvaskloven.

Gebyret for det samlede tilsyn med hhv. landbaserede kasinoer, væddemål og onlinekasino er fastlagt efter en trappemodel, hvor der tages udgangspunkt i spilleindtægtens størrelse for den enkelte spiludbyder i forhold til de i lov om spil fastlagte intervaller. Det mindste årlige gebyr er 50.000 kr., og det højeste årlige gebyr er 4,5 mio. kr.

Gebyret opkræves som hovedregel ved årets begyndelse. Størrelsen af det gebyr, der opkræves hos spiludbyderen, fastlægges på baggrund af spiludbyderens foregående års spilleindtægt, og ved den årlige opkrævning sker der en regulering af det foregående års betalte gebyr, såfremt spiludbyderens faktiske spilleindtægt i det foregående år har været lavere eller højere end det forudsatte i forbindelse med opkrævning af det årlige gebyr i årets begyndelse.” Til forskel fra de øvrige sektorer er det foreslåede gebyr for hvidvasktilsyn med godkendte revisorer og godkendte ejendomsmæglere alene estimeret ud fra det forventede antal timer til forberedelse, gennemførelse og efterbehandling af et gennemsnitligt hvidvasktilsyn og dækker således alene udgifter til tilsyn. Øvrige opgaver relateret til hvidvasktilsynet, herunder f.eks. vejledning, internationalt arbejde mv., er bevillingsfinansieret via finansloven.
0:000:00