Handicappede skal have lettere adgang til det offentlige
Kristine Bertelsen
JournalistpraktikantProjektet er først og fremmest henvendt til kommunerne. Under tre overskrifter, de såkaldte hovedveje, sættes der fokus på service, medborgerskab og inklusion. Det gøres over en fireårig periode i forskellige forsøgskommuner.
God service skal sikres med koordination
Når kommunerne tænker service, skal de tage udgangspunkt i den handicappede borgers behov og hverdag.
"Servicevejen skal hjælpe borgeren til at få en oplyst vej gennem servicejunglen. Det gøres blandt andet i kommunerne ved hjælp af værktøjer til at håndtere det meget komplekse regelværk på området og skabe nogle organisationsprincipper," siger Mogens Wiederholt, centerleder på Center for Ligebehandling af Handicappede.
Projektet "Nye og nemmere veje" er delt op i tre hovedområder:
Servicevejen med fokus på tilrettelæggelse af den offentlige sektor, så den tager udgangspunkt i borgeren og matcher borgerens behov.
Herunder arbejdes med:
- Mainstreaming på handicapomådet
- Koordinerende sagsbehandling
- Overgange for børn og unge med handicap
Medborgervejen med fokus på medborgerskab og borgerens muligheder for selvbestemmelse og brugerindflydelse.
Herunder arbejdes med:
- Veje til reelt medborgerskab
- Unge og selvbestemmelse
Inklusionsvejen med fokus på borgerens adgang til samfundets aktiviteter og en aktiv tilværelse.
Herunder arbejdes med:
- Uddannelse og handicap
- Tilgængelighed for handicappede i transportsektoren
- Inklusion i foreningslivet