Direktør: Pædagogiske assistenter kan bidrage til bedre normeringer

DEBAT: De 10.000 nye pædagogiske medarbejdere, der mangler, kan sagtens være pædagogiske assistenter. Vi står klar til at uddanne flere pædagogiske assistenter, hvis politikerne kommer med det politiske udspil, skriver Lotte Dalegaard Pedersen.

Af Lotte Dalegaard Pedersen
Direktør for Social- og Sundhedsskolen Syd

Debatten om behovet for at uddanne flere pædagogiske medarbejdere til daginstitutionerne dribler uden om en særdeles vigtig ressource og pointe, synes jeg. Der fokuseres på pædagoguddannelsen, men over hele landet uddanner erhvervsskolerne pædagogiske assistenter til at arbejde i vuggestuer og børnehaver.

Samfundets problem er, at daginstitutionerne om ti år skal tage imod 60.000 flere børn, end de gør i dag. Derfor skal der uddannes 10.000 nye pædagogiske medarbejdere. En kæmpe opgave. Og en umulig opgave, bliver der sagt fra mange sider.

Økonomisk gevinst
Jeg vil påpege, at mange af de 10.000 nye pædagogiske medarbejdere sagtens kan være pædagogiske assistenter. Og med et større fokus på uddannelsen til pædagogisk assistent vil det være muligt på kortere tid at udklække væsentligt flere nye, veluddannede medarbejdere til daginstitutionerne. 

Min egen skole, Social- og Sundhedsskolen Syd i Aabenraa, er parat til hurtigt at skrue op for optaget til uddannelsen til pædagogisk assistent. Vores kolleger over hele landet står også klar. Vi venter kun på det nødvendige politiske udspil.

Hvis uddannelsen til pædagogisk assistent geares op, lettes presset på pædagoguddannelserne. Og der venter en økonomisk gevinst, fordi pædagoguddannelsen tager knap fire år, mens uddannelsen til pædagogisk assistent varer to et halvt til tre år. 

Jeg er enig med formanden for BUPL, Elisa Rimpler, der forleden her på Altinget konstaterede, at 'uddannelsesniveauet for de voksne omkring børnene har stor betydning for det børneliv, vi stiller til rådighed, mens far og mor er på arbejde'.

Enkelt og meget kompliceret
Ja, så enkelt og samtidig kompliceret er det. Og det får store konsekvenser, hvis samfundet svigter opgaven med at uddanne medarbejdere til at give børnene en god begyndelse i tilværelsen. For eksempel har vi opgraderet både det faglige indhold og kvalitetskontrollen i folkeskolerne.

Det nytter bare ikke at bygge et højt ambitionsniveau ind i folkeskolerne, hvis børnene begynder i skolen uden at have fået den solide pædagogiske basispakke, som daginstitutionerne skulle tilbyde.

Derfor er det så vigtigt at uddanne de medarbejdere, der skal varetage de små børns trivsel, udvikling og læring i daginstitutionerne.

På uddannelsen til pædagogisk assistent får de studerende de pædagogiske og psykologiske og praktiske redskaber, som er nødvendige, hvis man ikke bare vil passe, men også passe godt på børnene. Der undervises blandt andet i pædagogik, psykologi, sundhedsfag, kultur, idræt, aktivitet, samfundsfag og it.

Og praktikken kvalitetsikres af pædagogisk uddannet personale i samarbejde med skolerne.

Forrige artikel Granhøjen-forstander: Private bosteder skal aflaste psykiatrien Granhøjen-forstander: Private bosteder skal aflaste psykiatrien Næste artikel Forening: Unge med autisme svigtes ved eksamensbordet Forening: Unge med autisme svigtes ved eksamensbordet