Mere papirarbejde end borgerkontakt i jobcentre

TAL: Socialrådgivere ansat i jobcentre bruger kun 20 procent af arbejdstiden på konktakt med borgerne. Resten bliver brugt på administration og interne møder, viser ny undersøgelse.
Marie Dissing Sandahl
Tiden bliver brugt mere på administration end på kontakt med borgerne i landets jobcentre. Det viser en ny undersøgelse, som Dansk Socialrådgiverforening har lavet blandt et udvalg af socialrådgivere ansat i jobcentre.

Kun 20 procent af socialrådgivernes tid bliver brugt på kontakt med borgere, viser undersøgelsen, som er lavet på baggrund af 66 socialrådgiveres registrerede tidsforbrug i en uge på 33 forskellige jobcentre. Resten af tiden bliver brugt på enten administration eller interne møder.

Bureaukratisk nidkærhed
Det falder formanden for Dansk Socialrådgiverforening, Bettina Post, for brystet.

"Vi hører konstant, at vi skal "kere os om de syge", yde "tidlig indsats" for de nyledige og lave "håndholdte indsatser for de langtidsledige". Ministeriet har imidlertid med bureaukratisk nidkærhed besluttet, hvor tit og hvordan vi skal gøre det, og dertil opfundet et refusionssystem, som betyder, at jobcentrene går fallit, hvis de ikke først og fremmest gør det, som ministeriet kræver. Og det tager så 80 procent af socialrådgivernes tid," siger Bettina Post.

Altinget logoSocial
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget social kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00