Strengere selvcensur i læskedrikbranchen

NYHED: Alle verdens læskedrikforeninger afstår nu frivilligt fra at markedsføre sig over for børn. Samtidig er et ensidigt dansk forbud måske på vej.
Niels Th. Dahl

Vi gik foran og ser nu, at resten af verden følger med.

Niels Hald
Direktør i Bryggeriforeningen

Læskedrikproducenterne skærper nu selvcensuren i forbindelse med markedsføring over for børn.

Læskedrikforeningernes paraplyorganisation ICBA har således nu pålagt sine medlemsorganisationer over hele verden ikke at markedsføre usunde produkter som sodavand over for børn under 12 år.

"Aftalen er banebrydende. På kun tre år har vi set alverdens læskedrikproducenter nå længere ad frivillighedens vej, end vi kunne nå med et isoleret dansk lovindgreb," siger direktør i Bryggeriforeningen Niels Hald i en kommentar til aftalen.

Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00