Forsikringsselskaber: Dumt at fjerne støtte til sygeforsikringer

SKAT: Ekspert tvivler på forsikringsselskabernes udregning, der viser, at de private sygeforsikringer giver sundhedssektoren en gevinst på 338 mio. kroner til sundhedssystemet.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Samtidig så er en del af de aktiviteter, som sundhedsforsikringerne betaler, ikke dækket af det offentlige i form af for eksempel kiropraktik, fysioterapi og psykologbehandling. Dermed sparer man jo heller ikke de offentlige kasser for udgifter på dette område.

Jakob Kjellberg
Seniorprojektleder, DSI
Fakta
Skattekommissionens argumenter for at fjerne skattefradrag for sundhedsforsikringer:
  • Udbredelsen af sundhedsforsikringer er højere blandt de højtlønnede end blandt lavtlønnede. Ordningen er mere udbredt blandt privatansatte end blandt de offentligt ansatte. Derfor vil en afskaffelse udjævne social ulighed.
  • Skattefriheden kan indebære forvridninger - nemlig at mange medarbejdere vælger en sundhedsforsikring, blot fordi den er skattefri.
  • Medarbejderne kan selv vælge at købe en sundhedsforsikring for beskattet løn og vil i den forbindelse have et større incitament til at vurdere, om ordningen er fordelagtig selv uden en skattefordel, eller om familien i forvejen er dækket af en tilsvarende forsikring mv.
  • De kan dække offentlige sundhedsudgifter, men der er samtidig en betydelig risiko for afgrænsningsproblemer mellem sundhedsydelser og "wellness"-prægede ydelser.
  • Med ophævelsen af skattefriheden ligestilles private sundhedsforsikringer desuden med bidrag til Sygeforsikringen Danmark og andre private forsikringsordninger, som ikke er fradragsberettigede.
  • Penge at spare ved afskaffelse: 420 mio. kroner (anslået).

Kilde: Skattekommissionen

Ærgerligt for sundhedssystemet. Det er reaktionen fra forsikringsselskaberne, hvis politikerne lytter til Skattekommissionens forslag om at fjerne skattefriheden for de arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer.

Hos Sammenslutningen af Privathospitaler og Privatklinikker (SPPD)
er man i færd med at nærlæse kommissionens forslag. Her håber man, at politikerne ikke kun lytter til kommissionens argument om, at en afskaffelse af fradraget til sundhedsforsikringerne kan skaffe 420 millioner til at lette skatten på arbejde.

Branchedirektør i SPPD Martin Koch Pedersen stiller følgende regnestykke op:

Dokumentation

DOKUMENTATION:

Læs, hvad Skattekommisionen skrev om ophævelse af skattefritagelser for sundhedsforsikringer:

I løbet af de fem år, hvor arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring har været et skattefrit personalegode, er udbredelsen steget betydeligt. Seneste tal fra 2007 viser, at der samlet set var ca. 850.000 sundhedsforsikringer, hvoraf ca. 765.000 var arbejdsgiverbetalt.

Udbredelsen af sundhedsforsikringer er højere blandt de højt lønnede end blandt lavtlønnede, og samtidig er de mere udbredt blandt privat ansatte end blandt de offentligt ansatte. Ophævelsen af skattefritagelsen vil derfor bidrage til at gøre skattereformen fordelingsmæssigt balanceret

Væksten i brugen af ordningen vidner om, at arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer er en meget gunstig og efterspurgt aflønningsform. Sundhedsforsikringer vil ofte være en del af en såkaldt lønpakke, hvor medarbejderne kan "krydse af", hvilke personalegoder - herunder sundhedsforsikringer - de ønsker som en del af lønnen.

Medarbejderne accepterer således typisk at gå ned i kontantløn mod at modtage en skattefri sundhedsforsikring. Både arbejdsgivere og medarbejdere vil have en sammenfaldende interesse i at planlægge sammensætning af medarbejderens løn, så en større del af lønnen udmøntes i skattefrie goder frem for i beskattet kontantløn.

Samtidig kan skattefriheden indebære forvridninger - nemlig at mange medarbejdere vælger en sundhedsforsikring, blot fordi den er skattefri. Medarbejderne kan selv vælge at købe en sundhedsforsikring for beskattet løn og vil i den forbindelse have et større incitament til at vurdere, om ordningen er fordelagtig selv uden en skattefordel, eller om familien i forvejen er dækket af en tilsvarende forsikring mv.

Sundhedsforsikringer kan mindske de offentlige sundhedsudgifter, men der er samtidig en betydelig risiko for afgrænsningsproblemer mellem sundhedsydelser og "wellness" prægede ydelser. Det problem kan forstærkes ved den efterhånden betydelige udbredelse af ordningerne.

På den baggrund foreslår kommissionen at ophæve skattefriheden for sundhedsforsikringer og anvende provenuet på generelle skattenedsættelser. Dette er samtidig i tråd med andre tiltag på personalegodeområdet - blandt andet afskaffelse af skattebegunstigelsen ved tildeling af medarbejderobligationer og -aktier og indførelse af en multimedieskat - nemlig at alle former for løn principielt bør beskattes ensartet.

Med ophævelsen af skattefriheden ligestilles private sundhedsforsikringer desuden med bidrag til Sygeforsikringen Danmark og andre private forsikringsordninger, som ikke er fradragsberettigede.

Forslaget om at afskaffe skattefritagelsen for sundhedsforsikringer skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 420 mio. kr.


Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00