Statsrevisorer i åben strid om privathospitaler

PRIVATHOSPITALER: Det udviklede sig til et regulært skænderi, da statsrevisorerne fremlagde deres beretning og gav statsministeren en stor næse.
Lars Løkke Rasmussen får en stor næse af rigsrevisorerne.
Lars Løkke Rasmussen får en stor næse af rigsrevisorerne. Foto: Hasse Ferrold
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Fakta

Statsrevisorkollegiet består af:

  • Formand Peder Larsen (SF)
  • Næstformand Henrik Thorup (DF)
  • Helge Adam Møller (K)
  • Svend Erik Hovmand (V)
  • Mogens Lykketoft (S)
  • Manu Sareen (R).

Hvad laver Rigsrevisionen og Statsrevisorene? 

  • Rigsrevisionen rapporterer beretninger og notater til Statsrevisorerne.
  • Statsrevisorerne er 6 politikere, der er udpeget af Folketingets
  • partier. 
  • Statsrevisorerne er de eneste, der kan bede Rigsrevisionen om at undersøge et område.
  • Det er også Statsrevisorerne, som udtaler kritik af ministerier og styrelser på baggrund af Rigsrevisionens beretninger og notater.
  • Det er ligeledes Statsrevisorerne, som udtaler sig til pressen og offentligheden om, hvilke initiativer der bør ske på baggrund af Rigsrevisionens beretninger og notater.
  • Det er Folketinget, som beslutter, om initiativerne skal føres ud i livet.

"I politiserer." Denne beskyldning røg igennem luften mellem statsrevisorer fra regeringen og oppositionen, da de i går mødte pressen til et kaotisk pressemøde.  

Et flertal af statsrevisorer, som er udpeget af oppositionen, udtalte en hård kritik af statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), der som sundhedsminister fastsatte taksterne (Læs hele kritikken nederst i artiklen). Det er første gang siden 1992, at statsrevisorene ikke kan enes om en fælles beretning.

"Et flertal på tre har den opfattelse, at der har fundet en overbetaling sted, og at ministeren ikke har taget skyldige økonomiske hensyn fra Sundhedsministeriets side," forklarede Peder Larsen. Han er formand for Statsrevisorkollegiet og er SF's repræsentant. 

Dokumentation

Statsrevisorenes kritik som følge af Rigsrevisionens rapport:

Siden 2002 har ordningen om det udvidede frie sygehusvalg givet patienter ret til behandling på private sygehuse, hvis det offentlige sygehusvæsen ikke har kunnet sikre behandling inden for en frist på 2 måneder. Fristen blev i oktober 2007 nedsat til 1 måned.

Stadig flere patienter - indtil nu over 280.000 patienter - benytter sig af fritvalgsordningen. Regionernes udgifter til behandlinger på de private sygehuse er således steget markant fra 80 mio. kr. i 2002 til 1,2 mia. kr. i 2008. Det er dog samlet set en mindre andel af behandlinger, der foretages i privat regi, primært inden for planlagt kirurgisk behandling. Eksempelvis blev ca. 3 % af alle operationer foretaget i privat regi i 2007.

Statsrevisorerne kritiserer, at Sundhedsministeriet og regionerne ikke i tilstrækkelig grad har taget hensyn til pris og kvalitet, når man har erhvervet private sygehusydelser.

  • Regionerne er forpligtede til at indgå aftaler om køb og pris mv. med de private sygehuse og klinikker, som ønsker det. Da forhandlingerne om priser brød sammen i 2006, fastsatte sundhedsministeren priserne på et niveau (95% af de offentlige DRG-takster), som lå mellem, hvad amterne og brancheforeningen for de private sygehuse og -klinikker var villige til at acceptere.
  • Statsrevisorerne konstaterer, at sundhedsministerens indgreb skete efter reglerne i sundhedsloven, men at indgrebet gjorde det umuligt at opretholde de mere end 100 aftaler, der var indgået til lavere priser. Aftalemodellen muliggjorde heller ikke en egentlig markedsafprøvning af priserne
  • Regionerne har ikke fastsat kvalitetskrav i fællesaftalerne med de private sygehuse, hvorfor man ikke har haft et ordentligt grundlag for at vurdere, om de private sygehuse leverede den ønskede kvalitet. Regionerne har i højere grad fastsat kvalitetskrav i de frivillige aftaler, som bl.a. blev indgået under suspensionen af det udvidede frie sygehusvalg i 2006.

Statsrevisorerne kritiserer, at Sundhedsministeriet ikke har sikret, at private sygehusydelser kan erhverves til lavere priser end de fastsatte takster - på trods af at ministeriet har haft viden herom og mulighed herfor siden 2006.  Statsrevisorerne må derfor påtale, at sundhedsministeren ikke har sikret, at ydelserne er erhvervet under skyldig hensyntagen til økonomien.

  • I 2006 vurderede Konkurrencestyrelsen og Sundhedsministeriet, at markedet var modent til, at de fleste behandlinger kunne sendes i udbud. Et tværministerielt udvalg anbefalede rammeudbud som ny model for takstforhandling - anbefalingen fremgik dog ikke af den endelig rapport. Flere regioner opnåede lavere priser ved at sende behandlinger i udbud under suspensionen af det udvidede frie sygehusvalg.
  • Forhandlingerne mellem regionerne og private sygehuse vil fremover tage udgangspunkt i omkostningsniveauet på de billigste offentlige sygehuse. Forhandlingerne vil ikke sigte på konkurrence mellem de private sygehuse i form af rammeudbud el.lign. , selv om det ville kunne føre til lavere priser. Regionerne kan dog opnå lavere priser ved øget brug af strategiske udbud, dvs. udbud af et bestemt antal behandlinger.
  • Statsrevisorerne konstaterer, at anvendelse af udbud alligevel ikke indgår i den fremtidige model for takstforhandling med de private sygehuse

Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Sundhedsministeriet ikke har fulgt op på, hvordan stigningen i antallet af arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer har påvirket borgeres adgang til sygehusydelser

  • Arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer er forudsat at bidrage til at nedbringe ventetiderne på behandling, fordi de patienter der behandles i den private sektor, ikke behandles i den offentlige sektor.
  • Beretningen viser, at den gennemsnitlige ventetid på operationer faldt i perioden 2001-2003. Der kan for 2005-2008 imidlertid ikke konstateres en nogen sammenhæng mellem det markant stigende antal forsikrede og et fald i ventetiden på behandling.

 

Helge Adam Møller og Svend Erik Hovmand ønsker at udtale, at de ikke kan tilslutte sig flertallets bemærkninger:

De to statsrevisorer konstaterer, at:

- Folketinget har med bredt flertal vedtaget loven om udvidet frit sygehusvalg

- 280.000 patienter har indtil i dag haft gavn og glæde af ordningen

- Rigsrevisionen konkluderer, at prisaftaler og takster er forhandlet (og i 2006 fastsat) efter sundhedslovens bestemmelser (side 3, linie 10-14)

- Folketinget har under hele forløbet været orienteret.

På baggrund af ovenstående tager Helge Adam Møller og Svend Erik Hovmand afstand fra kritikken af Sundhedsministeriet på følgende områder:

 

-          Kritikken af "ikke i tilstrækkelig grad at have taget hensyn til kvalitet når man har erhvervet private sygehusydelser". Dette er Regionernes ansvar, hvilket også fremgår af Rigsrevisionens beretning (side 3, linie 1-3 samt side 4, linie 7 og 8 fra neden)

-          Kritikken for "ikke at have sikret at private sygehusydelser kan erhverves til lavere priser end de fastsatte takster". Sundhedsministerens indgreb i prisfastsættelsen i 2006 skete nøjagtigt efter reglerne i sundhedsloven (side 3, linie 12-14).
Det skal også anføres, at Regionerne har haft mulighed for gennem strategiske udbud og i forhandlinger med privathospitalerne at sikre lavere priser (side 4, bullit 5, linie 2-5).


0:000:00