Regioner og læger kræver indflydelse på patientklagereform

KLAGER: I frustration over ikke at føle sig hørt i regeringens arbejde med en patientklagereform kommer regionerne og lægerne med et fælles udspil.
Foto: Altinget.dk
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Grundlæggende er det jo sådan, at vi helst ser uheldige forløb afklaret umiddelbart i dialog mellem behandlingsstedet og patienten ude i klinikken. Klagesystemet skal bruges, når det ikke kan lade sig gøre. Men her fastholder vi, at der først skal søges en lokal løsning, og at det er lokalt, der bliver taget nogle konsekvenser af patientens oplevelse.

Jens Winther Jensen
Formand, Lægeforeningen

Få uger før regeringen fremlægger sit udspil til reform af patientklagesystemet, kaster Danske Regioner og Lægeforeningen nu et udspil på bordet.

Altinget har tidligere skrevet om, at både patient- og fagorganisationer er frustrerede over ikke i højere grad at være inddraget i arbejdet.

Helt centralt foreslår Danske Regioner og Lægeforeningen, at patienterne skal klage via regionernes patientkontorer. Hvis patienten får afvist sin klage og stadig vil klage, skal klagen behandles i et centralt og uafhængigt klageorgan.

0:000:00