Debat

Dårlige it-systemer spilder ansattes tid

DEBAT: Der er alt for meget dobbeltarbejde i sundhedssystemet, fordi it-systemer ikke kan "tale sammen", skriver it-ekspert i dagens debatindlæg. Han kommer her med en række eksempler.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Peter Behrendt Lau,
Manager i Rambøll Management Consulting 

Hvad sker der på datafronten, når en patient møder op til kemoterapi på grund af lungekræft?

Først bliver patienten registreret i sygehusets patientadministrative system, for det er herfra, der leveres data til landspatientregistret, til landsoversigten over kræftpakkerne, til sygehusets/regionens ledelsesinformation og evt. til den praktiserende læge (udskrivningsbrev).

Derefter registreres behandlingen i sygehusets kemoterapijournal og/eller den generelle elektroniske patientjournal (EPJ).

En væsentlig del af løsningen er en mere fornuftig systemintegration, så data kun skal registreres i et system, hvorfra de kan videreformidles. Men der er også brug for en holdningsændring, og det gælder ikke kun i sundhedsvæsenet.

Peter Behrendt Lau
Manager, Rambøll Management Consulting

Der skal også indberettes til det Nationale Indikatorprojekt (NIP), som har en særlig afdeling for lungekræft og til Sundhedsstyrelsens cancerregister.

For at den behandlende afdeling ikke skal falde i søvn, får den desuden en lind strøm af spørgeskemaer om brugen af EPJ, organisationsomlægninger, kræftpakker, medicinforbrug og kantinemad.

Systemer som isolerede øer
Et andet forhold, der holder personalet i gang, er, at de fleste af de nævnte systemer fungerer som isolerede øer.

Hvis man tror, at de detaljerede data, der registreres i de elektroniske journaler nærmest automatisk flyder videre til cancerregistret, NIP osv. må man tro om igen. Data skal indtastes særskilt i hvert enkelt system.

Hvad har den behandlende afdeling ud af denne dataproduktion, eller sagt på en mere relevant måde: Hvad motiverer den behandlende afdeling til rettidig, korrekt og omhyggelig registrering og rapportering af disse mængder af data?

Det afhænger af de faktorer, som generelt motiverer en behandlende afdeling, og de to vigtigste er

  • Kvalitet
  • Ressourcestyring

Data for administrationens skyld
Sikring og videre udvikling af kvaliteten i behandling og pleje er nok den vigtigste motivationsfaktor i sundhedsvæsenet. Derfor kunne man - naivt - forestille sig, at de mange behandlingsdata, der skal indberettes, først og fremmest blev bearbejdet og stillet til rådighed for behandlerne. Men det er netop naivt.

De indberettede data tjener først og fremmest administrative formål. Cancerregistret er et godt eksempel. Hvis man virkelig ønskede, at det skulle være et redskab i kvalitetsarbejdet, ville man sørge for, at det til enhver tid var fuldt opdateret, så man kunne følge effekten af nye behandlinger, den geografiske variation i kræfttilfældene osv.

Realiteten er, at det er underprioriteret, og at opdatering i årevis har været langt bagud.

Men når de mange data nu først og fremmest tjener administrative formål, så må de dog i det mindste være til nytte i de behandlende afdelingers ressourcestyring?

Det forekommer sikkert her og der, men det ser ikke ud til at være normen. Inden de centrale regionale administrationer og sygehusledelserne får bearbejdet de indberettede data og splittet dem op afdelingsvis, kan der fint været gået en måned eller to, så hvis ikke de behandlende afdelinger har deres egne skuffesystemer, bliver ressourcestyringen mildest talt bagudrettet.

Løsningen ligger i systemintegrationen
En væsentlig del af løsningen er en mere fornuftig systemintegration, så data kun skal registreres i et system, hvorfra de kan videreformidles. Men der er også brug for en holdningsændring, og det gælder ikke kun i sundhedsvæsenet.

Indførelsen af it i alle dele af den offentlige sektor har muliggjort dataregistrering i et omfang som aldrig før, og det har fået politikere og administratorer til at forlange databaserede redegørelser for alt mellem himmel og jord (for data er der jo!).

Værdien af data afhænger imidlertid fuldstændig af den omhu og præcision, hvormed de er registreret, og omhyggelig og præcis dataregistrering hænger tæt sammen med motivationen hos dem, der registrerer.

Derfor bør man i langt højere grad, end det er tilfældet i dag, sikre, at de ansvarlige for dataregistreringen selv har nytte af at udføre denne opgave.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00