Debat

Debat: Jes Søgaards kritik er uden proportioner og respekt

DEBAT: Små forskelle mellem regioner og sygehuse skal ikke bruges til at tale det danske sundhedsvæsen ned, for vi har ambitiøse mål, stærke værdier og dedikerede kolleger, skriver Bente Ourø Rørth og Peter Mandrup Jensen fra Nordsjællands Hospital.

Vi skal ikke
spekulere i motiverne hos Jes Søgaard, men alene konstatere, at betragtningerne
er unuancerede og mangler proportioner, skriver Bente Ourø Rørth og Peter
Mandrup Jensen fra Nordsjællands Hospital.
Vi skal ikke spekulere i motiverne hos Jes Søgaard, men alene konstatere, at betragtningerne er unuancerede og mangler proportioner, skriver Bente Ourø Rørth og Peter Mandrup Jensen fra Nordsjællands Hospital.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Amalie Bjerre Christensen

Amalie er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har tidligere været tilknyttet Altinget som journalistpraktikant og senere som redaktionsassistent.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Bente Ourø Rørth og Peter Mandrup Jensen
Hhv. hospitalsdirektør og vicedirektør, Nordsjællands Hospital

Under den ildevarslende overskrift "Professor: Københavnerne har landets dårligste sundhedsvæsen" – sparker Jes Søgaard (JS) til den politiske ledelse, koncerndirektionen og "de ti sygehuses direktionskontorer" i Region Hovedstaden.

Normalt siger vi på Nordsjællands Hospital "tak for kritikken", men kritikken fra JS er uden proportioner og respekt.

Et udtryk for manglende respekt
Først om proportioner. Det danske sundhedsvæsen er næppe på alle områder verdens bedste (hvis man overhovedet kan måle det), men i internationale sammenligninger falder vi generelt rigtigt fornuftigt ud.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Det gælder både kvalitet, patienttilfredshed og effektivitet, men det gælder for eksempel også digitalisering og samarbejde på tværs af sektorer.

Men er der ikke forskelle mellem sygehuse og mellem regioner i Danmark? Jo, selvfølgelig. Og hvis vi zoomer nok ind, bliver forskellene selvfølgelig synlige.

Vi står på mål for de resultater, vi leverer, og vi arbejder hver dag på at blive dygtigere og bedre til at se vores patienters behov og ønsker og leve bedst muligt op til dem.

Bente Ourø Rørth og Peter Mandrup Jensen
Hhv. hospitalsdirektør og vicedirektør, Nordsjællands Hospital

Vi lever i en verden, hvor vilkår, betingelser og opgaver er forskellige. Men det laver jo ikke om på, at ledere og medarbejdere i sundhedsvæsenet gør en fagligt god og dedikeret indsats – under ikke altid nemme vilkår. Og leverer undersøgelse, behandling, pleje og rehabilitering til borgere og patienter 24 timer i døgnet. Året rundt. Tager hånd om patienter og pårørende, holder i hånd, trøster, lindrer – og helbreder.

Jo, der er forskelle mellem regioner og mellem sygehuse. Jo, vi er engagerede i, hele tiden, at arbejde for at gøre indsatsen endnu bedre. Jo, vi og vores hospital og vores kolleger – og alle de andre hospitaler, vi kender og samarbejder med – har et stærkt fokus på løbende forbedringer.

Derfor virker det pikerende at blive udstillet som et dårligt sundhedsvæsen.

Det er også udtryk for manglende respekt for – og måske viden om? – hvordan vores hospital, vores ledere og vores medarbejdere arbejder for, at patienterne får den bedst mulige undersøgelse, pleje og behandling. 

Betragtninger falder hult til jorden
JS skriver, at vi skal forholde os til målingerne og "bruge dem aktivt til forbedring".

Ja, selvfølgelig. Hvad ellers? Det er jo kernen i vores arbejde. Det har de sygehuse og de hospitaler, vi kender, selvfølgelig fokus på.

Afslutningssalutten fra JS lyder: "… hvad vil de gøre ved det? Måske tage til Vejle næste gang, de er ude at lære nyt – det er også lidt billigere end at rejse til Verona i Wisconsin."

Nordsjællands Hospital indgår i et årelangt samarbejde om patientsikkerhed, hvor vi gennem årene har holdt læringsseminarer og gennemfører analyser og projekter i samarbejde med kollegahospitaler for at skabe konkrete forbedringer for vores patienter.

Vores nærmeste samarbejdspartnere i denne kontekst er Sygehus Lillebælt, Hospitalsenheden Horsens, Regionshospital Nordjylland og Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse.

På vores seneste læringsseminar i Kolding deltog 37 ledere og medarbejdere fra vores hospital.

Et systematisk samarbejde og en dybt indarbejdet læringskultur har betydet, at vi i dag har anerkendte resultater inden for eksempelvis håndhygiejne, bekæmpelse af hospitalserhvervede infektioner og tryksår.

De syrlige betragtninger fra JS falder lidt hult til jorden.

Vi har et godt sundhedsvæsen
Vi skal ikke spekulere i motiverne hos JS, men alene konstatere, at betragtningerne er unuancerede og mangler proportioner – og måske værst: medvirker til at tale sundhedsvæsenet ned og tale vores lederes og medarbejderes indsats ned.

Det skal ikke stå uimodsagt. Vi har et godt sundhedsvæsen i Danmark. I hele Danmark. Vi har dygtige ledere, og vi har medarbejdere, der arbejder stærkt dedikeret.

Vi står på mål for de resultater, vi leverer, og vi arbejder hver dag på at blive dygtigere og bedre til at se vores patienters behov og ønsker og leve bedst muligt op til dem.

Det er et privilegium at arbejde i det danske sundhedsvæsen. Vi har ambitiøse mål, stærke værdier, høj faglighed og dedikerede kolleger.

Lad venligst være, Jes Søgaard, med at bruge marginale forskelle mellem regioner og mellem sygehuse til at tale det danske sundhedsvæsen ned.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bente Ourø Rørth

Hospitalsdirektør, Nordsjællands Hospital
sygeplejerske (Holbæk Sygeplejeskole 1978), DL (Handelshøjskolecentret 1997), MPO (Roskilde Universitetscenter 2005)

0:000:00