KL: Hørehæmmede får bedre hjælp

HØREHÆMMEDE: Kommunikationscentrene i Danmark har efter kommunalreformen tilpasset sig ny efterspørgsel og arbejdet med inklusion. Der er blandt andet udviklet nye ydelser, viser ny undersøgelse fra KL.

Undersøgelsen giver en klar indikation af, at der er tale om udvikling og ikke afvikling af specialiserede indsatser til borgere med kommunikationshandicap. Det er meget positivt.

Anny Winther (V)
Formand for KL's Social- og Sundhedsudvalg
Fakta
Om undersøgelsen
KL gennemførte i starten af 2013 en spørgeskemaundersøgelse blandt de 24 kommunikationscentre, som fremgår af DTHS's medlemsliste. Spørgeskemaet er sendt direkte til lederen af det enkelte kommunikationscenter.

20 kommunikationscentre, svarende til 83,3 pct., har besvaret spørgeskemaet. Alle 20 kommunikationscentre varetager opgaver på voksenområdet, mens to af centrene ikke løser opgaver på børneområdet.

Af de kommunikationscentre, som har besvaret, har 16 centre kommunal driftsherre, mens fire centre har en regional driftsherre. Det flugter nogenlunde fordelingen mellem kommunale og regionale kommunikationscentre på landsplan.


Kilde: KL
Kommunerne har i de seneste år arbejdet med omstilling af indsatserne og tilbuddene på det specialiserede socialområde.

Således beretter 80 pct. af kommunikationscentrene, at de i løbet af de seneste år har udviklet nye ydelser. I samme periode har kun 40 pct. afviklet enkelte ydelsestyper.

Det viser en undersøgelse fra KL, der er besvaret af 20 ud af landets 24 kommunikationscentre.

Samtidig tilkendegiver 85 pct. af kommunikationscentrene, at de i løbet af de seneste år har udviklet nye organisationsformer, der svarer på udviklingen. Det drejer sig bl.a. om udgående konsulentfunktioner, fjernundervisning over Skype og et øget samarbejde med andre rådgivningsfunktioner inden for området.

Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00