Debat

3F Transport: Der er brug for bedre arbejdsvilkår, ikke nemmere adgang til udenlandsk arbejdskraft

Det er formentligt mangel på tryghed i ansættelsen, der er skyld i, at det er svært at rekruttere bude hos visse firmaer. Gode seriøse tilbud om rigtige jobs kommer nemlig før en stor bunke ansøgninger fra ledige hænder, skriver Jan Villadsen.

Rekrutteringskrisen er umulig at løse uden vilje til investeringer og gode tilbud. Det gælder både tilbud til de unge, man vil have ind i faget, og til de kvinder, man gerne vil tiltrække fra andre fag, eller til de indvandrere, man siger, man gerne vil integrere, skriver 3F Transport.
Rekrutteringskrisen er umulig at løse uden vilje til investeringer og gode tilbud. Det gælder både tilbud til de unge, man vil have ind i faget, og til de kvinder, man gerne vil tiltrække fra andre fag, eller til de indvandrere, man siger, man gerne vil integrere, skriver 3F Transport.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Jan Villadsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det har buldret afsted på vores arbejdsmarked de seneste år, og også transport- og logistikbranchen kører i højeste gear. Så højt, at mange arbejdsgivere fortæller, at de har udfordringer ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

Det gør de blandt andet i et notat fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Og hvis man kun læser overskrifterne og arbejdsgivernes egne tal i notatet, er der flere meldinger om problemer og mangler end konkrete bud på løsninger.

Men bud på løsninger skal der til. Ellers kommer vi ingen vegne. Og en af de udfordringer, arbejdsgiverne peger på, er det såkaldte paradoksproblemer. Eller mere præcist: En stor gruppe ledige, der søger job som truck og kranfører, selv om arbejdsgiverne oplyser, at de forgæves forsøger at rekruttere i 35 procent af de ledige job, der bliver udbudt.

Temadebat

Rekrutteringsproblemer i transportsektoren?

Logistikerhvervet oplever ligesom adskillige andre sektorer mangel på arbejdskraft, og især bude, truckførere og chauffører er ramt af forgæves rekrutteringer, viser en undersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Men hvor slemt står det til med manglen på chauffører, hvilke konsekvenser har det - for transportbranchen såvel som samfundet mere generelt - og hvordan skal problemet løses?

Det er nogle af de spørgsmål, som en række debattører vil forsøge at svare på i de kommende uger på Altinget Transport.

Hvis du ønsker at bidrage med et indlæg, er du velkommen til at sende det til debatredaktør Marie Schønning Jensen på [email protected].

Her er det, jeg kommer til at tænke på det gode gamle spørgsmål om, hvorvidt det var hønen eller ægget, der kom først. For det er jo helt rigtigt et paradoks, når der både er ledige ansøgere og ledige jobs på en gang, uden at det går op i en højere enhed.

Men tallene og forklaringerne nærmer sig kernen i både problemerne og de løsninger, der skal til. For arbejdsgiverne peger selv på, at de ledige, der går forgæves, ikke har de rette kvalifikationer. De mangler certifikater og uddannelse. For eksempel truckcertifikat eller det rigtige lastbilkørekort for eksempel til farligt gods.

Der er brug for investeringer og gode tilbud
Dermed er vi tilbage ved diskussionen om, hvorvidt hønen eller ægget kom først. Det paradoks tør jeg ikke svare præcist på. Men jeg tør godt give konkrete svar i forhold til, hvordan vi løser nutidens paradoks med ledige hænder og ubesatte jobs på samme tid.

For når de ledige mangler certifikater, kurser og uddannelse, så kan det løses langt hen ad vejen. Det kan det med simpel vilje og investeringer. For arbejdsgiverne må droppe forventningen om, at det skal være let at få fat i unge chauffører eller lagerarbejdere med mindst 20 års erfaring og samtlige certifikater på plads.

Rigtige fuldtidsjob er langt lettere at besætte end job baseret på nul-timers kontrakter og manglende garanti for timer nok til at betale husleje

Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

For det er naturligvis umuligt at løse uden vilje til investeringer og gode tilbud. Det gælder både tilbud til de unge, man vil have ind i faget, og til de kvinder, man gerne vil tiltrække fra andre fag, eller til de indvandrere, man siger, man gerne vil integrere. Ingen af de nævnte grupper har jo i sagens natur stor erfaring fra transportbranchen.

Et godt sted at starte er derfor at udskifte ordene, om at man søger en ”erfaren chauffør eller lagerarbejder”. Det gælder også kravene om bestemte certifikater. Det kan man for eksempel gøre med følgende sætning: ”Vi investerer i dig, dit job og vores fælles fremtid. Hvis du mangler et certifikat eller to, så starter vi her”.

Dertil kommer, at rigtige fuldtidsjob er langt lettere at besætte end job baseret på nul-timers kontrakter og manglende garanti for timer nok til at betale husleje, mad, faste udgifter og en tilhørende besked på at være standby, når arbejdsgiver ringer.

Løsninger er ikke udenlandsk arbejdskraft 
Det budskab gælder de dele af transportbranchen, der bruger atypiske vilkår og platforme til at undgå overenskomst, ordnede vilkår, tryg ansættelse og normale rettigheder som pension.

Hvis jeg må komme med et kvalificeret gæt, så er det formentligt manglen på almindelig dansk tryghed i ansættelsen, der er skyld i, at det er svært at rekruttere bude hos nogle af de firmaer, der på nuværende tidspunkt siger, at de mangler bude til distribution af varer. Gode seriøse tilbud om rigtige jobs kommer nemlig før en stor bunke ansøgninger fra ledige hænder.

Læs også

Det er den måde, vi kan komme videre, når det gælder mangel på arbejdskraft. Vejen går derimod ikke ud i Fjernøsten og via Christiansborg med lange ønskesedler om mindre kontrol, færre krav og lettere adgang til arbejdskraft fra fjerne egne af verden og med tilhørende risiko for øget social dumping, misbrug og nye Filippiner-sager.

Det har en transportbranche, der ønsker at tiltrække arbejdskraft ikke brug for. Tværtimod.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Villadsen

Gruppeformand, Transportgruppen, 3F
(martec søfartsskole)

0:000:00