Debat

V: Alt for lang ventetid på kørekort står i vejen for rekrutteringen af chauffører

Erhvervet som lastbilschauffør er blevet mindre og mindre attraktivt. Den udvikling skal vendes hurtigst muligt, skriver transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Der er derfor brug for at undersøge, om Færdselsstyrelsen
besidder de nødvendige kompetencer til at håndtere udstedelsen af køre- og
førerkort, skriver Kristian Pihl Lorentzen (V).
Der er derfor brug for at undersøge, om Færdselsstyrelsen besidder de nødvendige kompetencer til at håndtere udstedelsen af køre- og førerkort, skriver Kristian Pihl Lorentzen (V).Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Kristian Pihl Lorentzen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Mange virksomheder oplever at have historisk svært ved at rekruttere nye medarbejdere. Alene i første kvartal 2022 var der lidt over 126.000 forgæves forsøg på rekruttering.

Vi er derfor nødt til at erkende, at vi står med et dybt alvorligt problem, som skal løses nu, hvis ikke danske virksomheder skal gå glip af den indtjening, som i sidste ende finansierer vores velfærd og den grønne omstilling.

Vi må også indse, at der er brug for et kursskifte i forhold til den politik som den socialdemokratiske regering fører. Alene i S-regeringens to første år, havde de gennemført politik, der samlet set reducerer strukturelt BNP med cirka 0,6 procent. Omregnet til kroner og ører, svarer dette til mere end 14 milliarder kroner i 2030. 

Temadebat

Mangel på arbejdskraft i transportbranchen

Logistikerhvervet oplever ligesom adskillige andre sektorer mangel på arbejdskraft, og især bude, truckførere og chauffører er ramt af forgæves rekrutteringer, viser en undersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Men hvor slemt står det til med manglen på chauffører, hvilke konsekvenser har det - for transportbranchen såvel som samfundet mere generelt - og hvordan skal problemet løses?

Det er nogle af de spørgsmål, som en række debattører vil forsøge at svare på i de kommende uger på Altinget Transport.

Hvis du ønsker at bidrage med et indlæg, er du velkommen til at sende det til debatredaktør Marie Schønning Jensen på [email protected].

Den helt store synder her er Arne-pensionen, der reducerer arbejdsudbuddet med 10.400 personer.

I Venstre er vi klar til at se på konkrete politiske tiltag, som kan medvirke til at løse denne akutte mangel på arbejdskraft, som også har ramt transportsektoren hårdt.

Vi skal ikke spole tiden langt tilbage, før vi i England kunne bevidne de massive konsekvenser, som mangel på chauffører kan kaste af sig.

I England måtte man få militæret til at køre ud med diverse fornødenheder – det er jo helt vildt. Derfor er Altingets tema omkring mangel på, blandt andet, chauffører uhyre vigtigt.

Enorme bødesummer afskrækker

I transportsektoren oplever vognmænd landet over ikke at kunne rekruttere lastbilchauffører, fordi erhvervet desværre gøres mindre og mindre attraktivt.

Alt for mange chauffører oplever, at dét at køre lastbil er forbundet med en for stor økonomisk risiko i form af enorme bødesummer.

Derfor foreslog Venstre - sidst denne problematik blev behandlet i Folketingssalen - at der skal indføres et bødeloft, så chauffører, der bryder reglerne, kan sanktioneres, men uden, at det virker afskrækkende i forhold til at vælge en karriere som lastbilchauffør. 

Vi skal ikke spole tiden langt tilbage, før vi i England kunne bevidne de massive konsekvenser, som mangel på chauffører kan kaste af sig.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører

Desværre mødte synspunktet ikke opbakning hos regeringen, der ikke mener, at akkumulerede bøder kan virke afskrækkende og hæmmende på den akutte mangel på chauffører. Formentlig ligesom de ikke ser udfordringen ved, at Arne-pensionen trækker 10.000 ud af et i forvejen trængt arbejdsmarked.

I Venstre er vi klar til at se på, om bødeniveauet indenfor den tunge vejgodstransport er proportionel. Der er nemlig brug for at finde det rette niveau, hvor chauffører kan sanktioneres for at bryde reglerne, men hvor de ikke skræmmes fra at tage et chaufførjob.

Nedbring ventetid på kørekort

En anden udfordring, som kræver omgående handling, hvis vi skal komme problemet med chaufførmangel til livs, er Færdselsstyrelsens evigt lange ventetider på udstedelsen af køre- og førerkort.

Alt for mange chauffører oplever ikke at kunne få deres køre- og førerkort. Dette resulterer ofte i, at de nyuddannede chauffører begynder at kigge sig om efter andet arbejde.

Derved mister vi mange dygtige og veluddannede chauffører til andre brancher, fordi Færdselsstyrelsen ikke magter at administrere denne opgave.

Venstre har haft transportministeren i samråd omkring dette problem ad flere omgange, ligesom Færdselsstyrelsen også har medvirket ved flere høringer. Gang på gang bliver vi forvisset om, at det ikke handler om, at Færdselsstyrelsen mangler ressourcer. Der er derfor brug for at undersøge, om Færdselsstyrelsen besidder de nødvendige kompetencer til at håndtere udstedelsen af køre- og førerkort.

Læs også

I Venstre mener vi derfor, at der er brug for en kulegravning af Færdselsstyrelsens processer, så vi kan nedbringe borgernes ventetid på køre- og førerkort markant.

I det hele taget er vi politikere nødt til at tage manglen på chauffører dybt alvorligt. Det handler om at holde gang i de danske hjul.

Venstre ønsker, at der hos Transportministeriet – i tæt samarbejde med transportbranchens organisationer på tværs af arbejdsgivere og arbejdstagere - udarbejdes en konkret handlingsplan med en bred vift af initiativer, der kan afhjælpe problemet. Herunder skal vi have set på en mere attraktiv og tidligere indgang til transporterhvervet for unge, der har lyst til at køre lastbil eller bus.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00