Alternativet: Ny teknologi kan sikre bæredygtig omstilling

DEBAT: Deleøkonomien og vedvarende energi bør være centrale elementer i vores fremtidige mobilitet og transport. Takket være ny teknologi står døren åben til at dele ressourcer og viden med hinanden, skriver Roger Matthisen (ALT).

Af Roger Matthisen (ALT)
Transportordfører

Hvis vi får alvor vil sætte gang i den bæredygtige omstilling i transportsektoren, kan vi med fordel løfte blikket fra skrivebordet og se ud. Både ud i verden, men også ud i Danmark, hvor der i dén grad bliver arbejdet på spændende nye løsninger.

I Singapore arbejder de med Smart Nation, hvor staten anonymiserer store mængder statistik og information og lægger denne viden ud til fri afbenyttelse gennem initiativet Open Goverment Data. Man har identificeret fem områder, hvor teknologien kan bidrage til at udvikle bedre liv, stærkere lokalsamfund og flere muligheder – for alle. Blandt andet betyder dette også, at trafik og transportmønstre lægges ud til borgerne i real time til fri afbenyttelse. Denne data giver mange flere kloge hoveder i landet mulighed for at udvikle smarte nye løsninger til gavn for mennesker og miljøet.

Behov for nationale strategier
I Danmark findes der allerede flere offentlige og private initiativer, der kan være med til at udvikle en mere bæredygtig mobilitet. Et af initiativerne på tegnebrættet er "Come and go" eller "Comogo" som den fremtidige app er døbt. Bag projektet står tre alternativt tænkende borgere, som alle har rødder i grøn transport og ønsket om at reducere forurening, trængsel, CO2 og støj uden at reducere tilgængeligheden.

For at alle disse initiativer kan blomstre og lykkes, kræver det dog, at investorerne tør gribe mulighederne, fordi de fra nationalt hold kan se, at der er lavet langsigtede, visionære strategier for en grøn mobilitet i Danmark. Det er derfor afgørende, at vi har en lovgivning, der muliggør eksperimenter og åbner op for teknologiudvikling, og at vi i højere grad satser på forskning og på grøn omstilling af transportsektoren.

Tilgængelighed er tryghed
Et godt eksempel på en ny teknologisk løsning, der muliggør en langt mere bæredygtig transportform er MaaS - Mobility as a Service. Jeg har tidligere skrevet om MaaS, men det er stadig et nyt og måske uforståeligt koncept for mange, så derfor kan det være kærkomment med en helt konkret definition.

MaaS betyder, at du kan købe forskellige pakker af transport, afhængigt af dine egne specifikke behov. Det betyder, at du køber et abonnement til for eksempel delebiler og togture, hvis du bor på landet eller et abonnement til for eksempel el-ladcykel, metro, og delebil, hvis du bor i en større by.

Fælles for alle abonnementer er, at du ikke behøver at eje bilen eller elcyklen selv, og at du både bestiller og betaler ét sted: Via din app på telefonen.

MaaS vil derfor kunne give én nemme og overskuelige løsninger, hurtigt og effektivt, og man har mulighed for at justere op eller ned på indholdet af ens pakke afhængigt af behov – alt dette sker blot ved at trykke på telefonen.

Nødvendige og smarte løsninger
Fordelene er mange: Man har alle de transportmidler tilgængelige, som du har brug for, men man skal hverken bruge penge på parkering, registrering eller vedligeholdelse. Transporten bliver nemmere, og det frigiver mere tid til de ting, der er vigtige for os. Ens personlige CO2-udledning bliver også mindre, og som koncepterne udbredes, vil det derfor kunne bidrage til, at den samlede belastning på miljø fra transportsektoren bliver mindre.

Vi skal gøre det let for folk at gøre det rigtige, når danskerne skal vælge deres transportformer. Eller som sloganet bag Comogo lyder: "Transport at your fingertips."

Forrige artikel Forsker: Vi skal dele og ikke bare automatisere biler Forsker: Vi skal dele og ikke bare automatisere biler Næste artikel Hovedstaden: Sådan får vi flere til at vælge bus og tog Hovedstaden: Sådan får vi flere til at vælge bus og tog
Aarhus-rådmand vil hellere udvide veje end bygge mere letbane

Aarhus-rådmand vil hellere udvide veje end bygge mere letbane

MOBILITET: En investering for milliarder er ifølge Aarhus Kommunes rådmand for miljø og teknik, Bünyamin Simsek (V), nødvendig for at bremse trængslen i byen. Han vil lægge det lokale flertals letbaneplaner i graven, hvis han kan.