Autobranchen: Kontrol skal løse problemer med import af biler

DEBAT: Manglende kontrol har ført til kreative værdifastsættelser af biler, der koster statskassen og de lovlydige bilforhandlere dyrt, skriver Autobranchens direktør, Gitte Seeberg.  

Af Gitte Seeberg 
Direktør, Autobranchen Danmark

I forrige uge blev det ene problem efter det andet afsløret i Skatteministeriet – et af dem er import af brugte biler. I dag har 1.200 bilforhandlere og leasingselskaber mulighed for selv at værdifastsætte biler og dermed indbetale registreringsafgift til Motorstyrelsen – de er selvanmeldere af registreringsafgift.

Selvanmelderordningen sparer Motorstyrelsen for store administrative og økonomiske byrder til at værdifastsætte biler, som bilforhandleren i de fleste tilfælde vil være bedre til, fordi de kender markedet og de pågældende biler.

Værdifastsættelse af brugte biler er nemlig ikke enkelt. To biler af samme model, produceret samme dag, og som importeres til Danmark samme dag kan prisfastsættes meget forskelligt.

Det afhænger blandt andet af slid, skader, udstyrsniveau og kilometerstanden. Det er ikke en eksakt videnskab, og derfor vil værdifastsættelsen altid være et skøn.

Unfair konkurrence
Beklageligvis har kontrollen af selvanmelderne ikke været tilstrækkelig, og det har givet de brodne kar i branchen mulighed for at snyde.

Det kritiserede Rigsrevisionen i skarpe vendinger i 2018, hvor de bemærkede, at Skats kontrol af området var utilfredsstillende, og at Skat ikke har benyttet sine muligheder for at sanktionere selvanmeldere med bøder og i grove tilfælde udelukkelse fra selvanmelderordningen.

Den manglende kontrol har åbnet en ladeport for de brodne kar i branchen, der har kunnet snyde statskassen og det store flertal af lovlydige bilforhandlere. Det er fuldstændig uacceptabelt, at reglerne kan omgås på den måde.

Derfor har Autobranchen Danmark gennem længere tid været i dialog med både Skatteministeriet og Motorstyrelsen om sagen. Vi vil ikke acceptere, at statskassen snydes, og at vores mange lovlydige medlemmer bliver udsat for unfair konkurrence.

Skat skal kontrollere og sanktionere
Der er to mulige løsninger på det her problem: Mere kontrol eller at lukke selvanmelderordningen helt. Det sidste må jeg fraråde på det kraftigste. Folketinget har allerede valgt at lukke selvanmelderordningen for eksporterede biler.

Til at varetage den opgave, der hidtil har ligget hos bilforhandlerne, har Motorstyrelsen ansat over 50 medarbejdere. Det er ikke bare en dyr løsning. Den er også svær at administrere og forlænger sagsbehandlingstiden for forhandlerne og dermed forbrugerne.

Læg dertil, at vores medlemmer kan berette, hvordan Motorstyrelsens egne værdifastsættelser kan svinge fra dag til dag, eller efter hvilken medarbejder de har i røret. Det er ikke holdbart.

Derfor er den bedste og eneste fornuftige løsning på problemet mere kontrol. Motorstyrelsen har siden Rigsrevisionens rapport besluttet at øge kontroltrykket betydeligt til ti procent. Det sætter vi pris på. Autobranchen Danmark har intet problem med, hvis det måtte stige yderligere.

Benyt sanktioner
Men uden sanktioner er kontrol nytteløst. Motorstyrelsen har i årevis haft mulighed for at uddele bøder og udelukke virksomheder fra selvanmelderordningen, hvis det er nærlæggende at tro, at de ikke vil overholde reglerne.

Rigsrevisionen konkluderede, at de muligheder er benyttet i så lavt et omfang, at der ikke har været en reel risiko for at blive opdaget. Motorstyrelsen er i proces med at ændre dette, og det kan kun gå for langsomt.  

Autobranchen Danmark har mange gange opfordret til, at man benytter sig af sanktionsmulighederne. Man skal selvfølgelig ikke være en del af selvanmelderordningen, hvis man ikke kan overholde de mest basale spilleregler.

I øjeblikket bøder skatteyderne og det store flertal af lovlydige selvanmeldere for, at et fåtal i årevis har fået lov til at snyde, fordi de mest banale kontrolforanstaltninger ikke har været til stede. Det må der laves om på.

Forrige artikel Elbilforening: Her mangler elbilladere Elbilforening: Her mangler elbilladere Næste artikel DTL: Lad vejkontrollen være forbeholdt lastbiler på udenlandske plader DTL: Lad vejkontrollen være forbeholdt lastbiler på udenlandske plader