Debat

Borgmester: Små og store havne skal have forskellige love

DEBAT: Den nye havnelov skal skille mellem store og små havne. Større havne skal omdannes til aktieselskaber, og lokale havne skal slippes fri for unødvendige regler, skriver bestyrelsesformand i Aalborg Havn, Thomas Kastrup-Larsen.

Den kommunale havn skal kunne fokusere på lokale behov, mens aktieselskabshavnen får bedre muligheder for at øge væksten. Dét er pointen med forskellig lovgivning for danske havne, mener bestyrelsesformand i Aalborg Havn.
Den kommunale havn skal kunne fokusere på lokale behov, mens aktieselskabshavnen får bedre muligheder for at øge væksten. Dét er pointen med forskellig lovgivning for danske havne, mener bestyrelsesformand i Aalborg Havn.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Christoffer Miguel Frendesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Kastrup-Larsen
Borgmester og bestyrelsesformand Aalborg Havn A/S

De danske havne er én af flere vigtige forudsætninger for et effektivt erhvervsliv og et velfungerende samfund, der kan præstere vækst, grøn omstilling og skabe velstand i form af gode jobs over lang tid.

Danske havne differentierer
Dét skal en ny havnelov give maksimal mulighed for at lykkes med. De danske havne vil over tid blive mere og mere differentierede, og dermed vil vi se flere forskellige strategier og veje frem.

Det gør, at havneloven skal være den gode og fleksible ramme, der giver stor frihed under ansvar for alle typer havne.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Det giver mening for os, at de større og konkurrenceudsatte havne omdannes til aktieselskaber, hvilket øger deres muligheder for vækst og risikotagning. 

Thomas Kastrup-Larsen
Borgmester og bestyrelsesformand Aalborg Havn A/S

De gode og fleksible rammer opnås efter Aalborg Havn A/S’ mening ved, at der fremadrettet er to juridiske strukturer for havnene i havneloven: aktieselskabsformen og den kommunale havn.

Havne skal omdannes til aktieselskaber
Det giver mening for os, at de større og konkurrenceudsatte havne omdannes til aktieselskaber, hvilket øger deres muligheder for vækst og risikotagning – og ultimativt at sætte gang i en strukturrationalisering gennem opkøb og fusion eller strategisk alliance, hvis det er økonomisk rationelt og ønskeligt for ejeren.

Væk med administrativ tung lovgivning om ”offentligt opgavetyveri” og ”små sko”! Og ind med reelt samarbejde og udvikling fra havnene! 

Thomas Kastrup-Larsen
Borgmester og bestyrelsesformand Aalborg Havn A/S

Slip de mindre havne fri 
Den kommunale havn fokuserer naturligt på lokale behov og er ikke udsat for nævneværdig konkurrence. Derfor skal loven sikre, at disse havne har størst mulig frihed på alle områder, så længe havnene opererer som normalt i kommunale sammenhænge og vedrørende ejerskab.

Det er væsentligt, at disse havne lokalt kan løse de problemer og opgaver, der findes i disse mindre samfund – uden at skulle iagttage konkurrenceregler og andet, der primært er indrettet for at regulere meget store aktører.

I de små lokalsamfund er havnen ofte den kapacitet, der får ting til at ske, og som opretholder service og funktion.

Havne i verdensklasse stiller krav
I Aalborg har vi den indgang til havneloven, at når vi som havn stræber efter at sammenligne os med havne i verdensklasse, så skal loven, der styrer vores havnebranche, også være i verdensklasse.

Begrebet ”verdensklasse” er måske nok lidt populistisk, men det slår dog tonen an i forhold til det ene element i vores ønsker: at havneloven er tilpasset det faktum, at både konkurrence og samarbejde i dag er globalt.

Dette forhold gælder sandsynligvis mest de største danske havne, som mærker den benhårde, globale konkurrence hver dag. Det andet element, som havneloven skal matche, er det nationale behov for en effektiv infrastruktur, der betjener hele det danske samfund og geografi.

Her er det også konkurrencen, der skaber dynamikken. Men konkurrencen er ikke nødvendigvis global.

Det kan være havne i nabokommunerne eller havne i nabolande, der kæmper om gods og kunder. De mellemstore havne kan typisk søge partnerskaber med tilsvarende havne i ind- og udland. De mindre havne er som nævnt lokalt fokuserede og bør tildeles stor frihed, så længe de forbliver små og lokale.

Erfaringer fra aktieselskabet i Aalborg Havn  
Aalborg Havn blev i år 2000 registret som aktieselskab som en af de første danske havne. Det skete efter ikrafttræden af en tidligere lovopdatering. I Aalborg har vi således drevet vores havn efter privatretlige og markedsøkonomiske principper i snart tyve år, og for os er det næsten naturstridigt at forestille os en anden model.

Bestyrelsen er sammen med selskabets direktion ansvarlig for den strategiske udvikling af selskabet og har ansvaret for en sikker og bæredygtig, daglig drift inden for gældende lovgivning. Den gældende lovgivning er primært anpartslovgivningen og havneloven, som tilsammen sætter rammerne for den udvikling, selskabet kan følge.

Allerede nu er Aalborg Havn-koncernen stort set struktureret, som ekspertudvalget anbefaler. Aalborg Havn A/S er koncern-moderselskabet, der ejer infrastrukturen (infrastrukturselskab), er skattefrit og har lagt alle koncernens konkurrenceudsatte aktiviteter i selvstændige specialiserede selskaber: management, tank, ejendom, stevedore, frihavn og godsbanegård.

Disse konkurrenceudsatte selskaber afleverer offentlige regnskaber, betaler skat og optager i lighed med resten af koncernen kun finansiering fra det private kapitalmarked – uden garantier eller kautioner fra ejeren.

Sådan vælges havnens bestyrelse og formænd
Aalborg Havn-koncernen er 100 % ejet af Aalborg Kommune, og denne udpeger samtlige medlemmer til bestyrelserne i alle selskaber. Byrådet i Aalborg udpeger formanden i Aalborg Havn A/S, og bestyrelsen i moderselskabet udpeger formændene i datterselskaberne.

Byrådet udpeger medlemmer på baggrund af kvalifikationer og kompetencer i forhold til virksomhedens behov. Der stræbes mod at udpege både byrådsmedlemmer og medlemmer fra det private erhvervsliv samt forsknings- og uddannelsessektoren.

Udpegningen afspejler den måde, vi opfatter vores omgivende samfund, og den er et signal om, hvem vi skal integrere vores aktiviteter i forhold til og sammen med. 

Store ambitioner for havnen søsat
Aalborg Kommune har en visionær ejerstrategi for Aalborg Havn-koncernen, der både beskriver ansvarsfordelingen og kommunikationen mellem ejerrepræsentanter og bestyrelsen – og stiller krav til en bæredygtig og økonomisk rationel drift og udvikling af koncernen.

Som eneejer stiller Aalborg Kommune krav om, at Aalborg Havn-koncernen leverer på flere bundlinjer – blandt andet overskud, miljø og skabelse af jobs, tiltrækning af udenlandske virksomheder samt velfærd og coporate social responsibility gennem integration og samarbejde med øvrige infrastrukturer og aktører i Aalborg Kommune.

Erhvervsområdet i 9220 Aalborg Øst, som Aalborg Havn er en del af, har over en periode på 10 år skabt mere end 5.000 nye jobs. Dermed kan vi i Aalborg Kommune som ejer stille relevante krav til havnen, der så til gengæld har de kommercielle frihedsgrader som aktieselskabshavn til at levere de resultater, vi som ejer efterspørger.

Ny havnelov nødvendig – for alle typer havne
Alt i alt er vi i Aalborg i store træk enige med ekspertudvalget, forstået som at den kommende havnelov skal regulere vores forhold til EU-lovgivningen og den danske lovgivning, men samtidig skal loven være hensigtsmæssig for den samlede branche.

Det er for os ikke et spørgsmål, om der skal gøres mere for enten små eller store havne. Det skal være indlejret i loven, at små og store havne har forskellige udgangspunkter og udfordringer. Alle havnetyper skal udvikles og optimeres, og det skal havneloven kunne håndtere.

Vi er for eksempel med på, at der kan etableres et tilsyns- og klageorgan med tilhørende sanktionsbeføjelser, men vi er imod flere omkostninger og mere regelbesvær.

Vi tror på, at netop det, at de større havne bliver aktieselskaber, gør, at lovgrundlaget bliver mere klart og entydigt. Og dermed bliver havnesektoren underlagt den samme privatretlige lovgivning som alle andre private virksomheder med aktieselskabsform.

Hvorfor skal havne være undtagelsesområder?
I Danmark har vi et velfungerende økonomisk og politisk system, hvor private virksomheder, offentlige institutioner, forsknings- og uddannelsessektoren samt borgere og græsrodsbevægelser arbejder sammen om at udvikle Danmark både nationalt og internationalt i forhold til at følge med den globale udvikling og kunne klare den stigende konkurrence i den globale arbejdsdeling.

Og hvorfor skal det ikke også være sådan på havneområdet?

Jeg mener, at det er uhensigtsmæssigt at diskutere udviklingen af den nationale arbejdsdeling ud fra paroler som ”det offentliges opgavetyveri fra de private”.

Vi skal bevare den hårfine balance i vores system mellem sektorerne, og det skal der naturligvis holdes øje med. Men vi kan ikke klare os som nation, hvis ikke alle sektorer så at sige investerer og satser sammen og på én gang.

Væk med tung lovgivning
Den private og den offentlige sektor skal fortsat se sig selv som hinandens bedste forudsætninger for, at Danmark fortsat kan klare den hårde globale tilpasning. Og vi skal sammen glæde os over, at vores forsknings- og uddannelsessektor støtter op om erhvervsudviklingen, og at det danske samfund stadig er blandt verdens førende på innovationsområdet og stadig har et meget højt uddannelsesniveau i international målestok.

Så væk med administrativ tung lovgivning om ”offentligt opgavetyveri” og ”små sko”! Og ind med reelt samarbejde og visioner for vækst og udvikling fra havnene! Vores ønske er, at vi nu får en havnelov, der fortsat gør det attraktivt at investere sammen – private og offentlige – til gavn for os alle.   

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Kastrup-Larsen

Direktør for Professionshøjskolen UCN Erhverv, fhv. borgmester (S), Aalborg Kommune
cand.scient.adm. (Aalborg Uni. 1999)

0:000:00