Debat

Brancheorganisationer: Markedet sikrer grøn omstilling billigst

DEBAT: Der skal stilles krav i lovgivningen til, hvor stort et CO2-aftryk energi til transport må have. Med ambitiøse CO2-fortrængningskrav vil efterspørgslen efter grønne produkter stige markant, skriver brancheorganisationer.

Det er en stor politisk fejltagelse alene at fokusere på elbiler som løsningen på hele transportsektorens klimaudfordringer, skriver brancheorganisationer.
Det er en stor politisk fejltagelse alene at fokusere på elbiler som løsningen på hele transportsektorens klimaudfordringer, skriver brancheorganisationer.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Frank Rosager og Tejs Laustsen Jensen og Jacob Stahl Otte
Hhv. direktør i Biogasbranchen, direktør i Brintbranchen, direktør i Drivkraft Danmark

I de kommende årtier skal hele samfundet omstilles mod CO2-neutralitet. Det er bydende nødvendigt, for at vi kan nå målene i Parisaftalen og bremse den globale opvarmning.

Vejtransporten står i dag for cirka 25 procent af Danmarks CO2-udledning, og i 2030 vil den ifølge Energistyrelsens basisfremskrivning udgøre cirka 1/3 af udledningen. Elbiler bliver af mange udpeget som den afgørende løsning i transporten. Men elbilerne gør det langt fra alene.

Selv i et meget optimistisk scenarie med 1 million elbiler i 2030, bidrager de nemlig ”kun” med en reduktion på cirka 1,5 millioner ton CO2 - eller lige over 10 procent af vejtransportens samlede udledninger. Det vil med andre ord være en stor politisk fejltagelse alene at fokusere på elbiler som løsningen på hele transportsektorens klimaudfordringer.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Grønne alternativer
Med 1 million elbiler vil der fortsat køre cirka 2 millioner benzin- og dieselbiler på vejene, og mere væsentligt vil den tunge transport stadig i overvejende grad køre på diesel. Derfor er det nødvendigt at finde gode grønne alternativer til resten af markedet.

Men de kommer ligesom elbilerne ikke af sig selv uden politisk fokus og prioritering. Her skal markedet spille en afgørende rolle med de bedste og billigste løsninger for at nå i mål.

Med 1 million elbiler vil der fortsat køre cirka 2 millioner benzin- og dieselbiler på vejene, og mere væsentligt vil den tunge transport stadig i overvejende grad køre på diesel.

Frank Rosager og Tejs Laustsen Jensen og Jacob Stahl Otte
Hhv. direktør i Biogasbranchen, direktør i Brintbranchen, direktør i Drivkraft Danmark

For den vigtigste faktor for grønne løsninger i transporten er, at de faktisk efterspørges ude i den virkelige verden. I takt med at klimaudfordringen er rykket opad på den politiske dagsorden, er der da også sket en stigning i efterspørgslen efter grønne alternativer.

Det mærker blandt andre transportørerne, når deres kunder ønsker grønnere varetransport på tværs af Danmark og Europa. Her mærker de danske transportører en øget konkurrence, fordi vores nabolande i højere grad understøtter grøn transport via deres afgifts- og støttepolitik.

Læs også

Teknologineutral løsning
Men desværre er efterspørgslen fra forbrugerne endnu langt fra nok til for alvor at øge udbuddet af grønne produkter. Det skyldes især, at de fossile brændstoffer både er meget effektive og betydeligt billigere end de grønne alternativer.

Opgaven er derfor at finde en model, der kan ”disrupte” markedet og øge efterspørgslen på de grønne løsninger, så de ikke skal konkurrere mod de fossile produkter på pris alene, men mod andre grønne produkter om at levere de ønskede CO2-reduktioner bedst, billigst og smartest.

Vi foreslår konkret en teknologineutral løsning, ved at der i lovgivningen stilles krav til, hvor stort et CO2-aftryk energi til transport må have. Med ambitiøse CO2-fortrængningskrav vil efterspørgslen efter grønne produkter stige markant, og markedet vil sikre, at omstillingen sker så omkostningseffektivt som muligt.

Med krav til energileverandørerne om, at CO2-fortrængningen fra de brændstoffer, de sælger, gradvist, men markant, skal øges – også mere end EU's minimumskrav og nå 100 procent inden 2050 – vil der blive sendt et klart signal om, at der skal satses massivt på bæredygtige alternativer med en reel CO2-effekt.

Politisk regulering
Det betyder naturligvis ikke, at vi har blind tiltro til, at markedet kan klare omstillingen alene. Der vil stadig være behov for både støtte og regulering for at bringe transporten i en mere grøn retning.

Men vi mener, at markedet er et stærkt instrument til at udvikle de mest optimale løsninger i de forskellige transportområder - et instrument, der bør være en central del af at sikre vores 70 procent mål billigst muligt. Derfor beder vi om teknologineutrale rammer, så vi kan konkurrere på lige vilkår.

Så tror vi på, at markedet nok skal finde de nødvendige løsninger. Det gør naturligvis ikke omstillingen gratis, men det sikrer, at den bliver så omkostningseffektiv og fleksibel som muligt - til gavn for forbrugerne, samfundet og klimaet.

Dokumentation

De tre konkurrerende brancheorganisationer Biogasbranchen, Brintbranchen og Drivkraft Danmark er enige om et centralt klimavirkemiddel til transportsektoren.

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Frank Rosager

Direktør, Biogas Danmark
Civilingeniør (Aalborg Uni. 1985)

Jacob Stahl Otte

Direktør, Drivkraft Danmark
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1993), MA International Relations (Lancaster University, 1991)

Tejs Laustsen Jensen

Direktør, Brintbranchen, bestyrelsesmedlem, Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2005)

0:000:00