Debat

Danmarksdemokraterne: Venstre løber fra deres valgløfter med kilometerbaseret vejafgift

Regeringen mener, at det bør blive dyrere at køre lastbil, og planlægger derfor at indføre en kilometerbaseret vejafgift fra 2025. Et forslag som Venstre før valget kaldte "fuldkomment skævt", skriver transportordfører Hans Kristian Skibby (DD).

Den nye kilometerbaserede vejafgift på lastbiltrafik vil kun have en begrænset effekt på trængsel på vejene og CO2-udledningen fra transportsektoren, skriver Hans Kristian Skibby.
Den nye kilometerbaserede vejafgift på lastbiltrafik vil kun have en begrænset effekt på trængsel på vejene og CO2-udledningen fra transportsektoren, skriver Hans Kristian Skibby.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Hans Kristian Skibby
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen mener, at det bør blive dyrere at køre lastbil, og planlægger derfor at indføre en kilometerbaseret vejafgift fra 2025. Dette betyder, at lastbilchauffører vil blive opkrævet en afgift baseret på, hvor mange kilometer de kører på vejene.

Vejafgiften gør mig dybt bekymret på alles danskers vegne. Jeg er især bekymret for, hvordan den nye afgift vil påvirke transportvirksomhederne og forbrugerne.

Afgiften vil øge omkostningerne for lastbilchaufførerne og dermed også for små og mellemstore virksomheder, der er afhængige af lastbiltransport. Det vil i sidste ende føre til højere priser på varer og tjenester for forbrugerne.

Det er ene og alene én skatteforhøjelse, der fører til højere priser på transport og i værste fald forsinker den grønne omstilling af lastbiler. Og i sidste ende gøre det dyrere at være dansker.

Afgiften vil i sidste ende føre til højere priser på varer og tjenester for forbrugerne

Hans Kristian Skibby
MF (DD)

Begrænset gevinst for klimaet 

Det er desuden vigtigt at understrege, at den nye kilometerbaserede vejafgift kun vil have en begrænset effekt på trængsel på vejene og CO2-udledningen fra transportsektoren.

Derfor skal der følge støtteordninger til virksomhederne, der giver dem incitament til at investere i mere miljøvenlige køretøjer og dermed bidrage til at reducere den samlede CO2-udledning fra transportsektoren.

Sådan lød det også fra Venstre før valget. For under seks måneder siden kaldte Venstre i Altinget forslaget fuldkomment skævt og lovede vælgerne, at den kilometerbaserede afgift på lastbiltrafik ville blive lagt i graven efter valget.

Men så kom de ind i ministerbilerne. Og nu har de glemt alt om deres slogan: ”Det skulle ikke være dyrere at være dansker.”

Læs også

En løsning i samarbejde med branchen

I Danmarksdemokraterne mener vi, at der er behov for en mere helhedsorienteret tilgang til transportsektoren, der tager højde for både de økonomiske og miljømæssige konsekvenser af transportaktiviteterne.

I stedet for at indføre en afgift, der kan føre til højere priser og forsinkelse af den grønne omstilling af lastbiler, bør regeringen overveje en mere langsigtet og bæredygtig tilgang til transportsektoren. En transportsektor, der også i fremtiden binder Danmark sammen.

Det kræver investeringer i grøn infrastruktur og støtte til virksomheder, der ønsker at investere i mere miljøvenlige transportformer. Investeringer, der skal ske i samarbejde med branchen.

Danmark skal fortsat have en stærk transportsektor, der kan bidrage til vækst og velstand i samfundet, men det skal ske på en bæredygtig og forsvarlig måde. Og for at slå det fast: I Danmarksdemokraterne mener vi det samme nu, som vi mente før valget. Det skal ikke være dyrere at være dansker.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Kristian Skibby

MF (DD)
shippingmand (DFDS Transport 1992)

0:000:00